Skabb?
Hej!
Jag har varit på semester ett tag och under den tiden har en av mina råttor har fått sår, dem är i hela ansiktet nära ögat och sträcker sig ganska långt över ryggen. Jag har läst lite och det mesta tyder på skabb. Kan det vara skabb? och vad ska jag göra åt det? är det viktigt att söka veterinär fort? eller kan det vara stress? (Vi har precis flyttat och så reste vi bort och då bodde hon inte hemma, hon har aldrig varit hemifrån någon gång).
Hon har varit skyddad av en annan råtta jag haft men hon har precis gått bort, så kan dem ha bråkat nu när hon inte är skyddad? Den andra råttan är äldre och ledare utan sår.
Råttan som har sår och som är på biilden heter Mini och är ca 1 år.
Har inga bilder på henne för att hon är rädd för kameran.

Stress är det inte, skabb eller löss är det troligaste. Och det är väldigt plågsamt och kliar, så du ska söka veterinär omgående. Rekommenderar stronghold, en droppe i nacken och sen är det klart. Alla råttorna måste behandlas, även om det är bara en som har sår.
Om den andra råttan är dum på henne så borde du höra protester eller se dem slåss.
Qui dormit, non peccat
Jag har väntat ett tag nu och allt läker bra.
Hon kliar inte och slagsmålen har blivit färre.
Ska jag gå till veternär i ändå?
Tycker du ska åka till veterinär iaf, såren kan försvinna, men det betyder inte att ohyran försvunnit.
Förövrigt vikigt att man inte sätter in nya råttor de första 3 veckorna efter behandling då de nya råttorna inte är behandlad. Då kan denna få skabb från de behandlade råttorna. :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Det visade sig vara spånet. Det var parfymerat och hon var nog lite känslig mot det.