Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 767 ggr
fiiiyah
0

Strö utanför - Royal suite

Halloj!

Meckade ihop nya buren igår, en royal suite double 95. Jag köpte den enbart för att kunna ha strö i buren, stl-strö närmare bestämt. Jag visste när jag köpte den att ströt kunde hamna utanför, och hittade nån tråd här på rif där någon hade skrivit hur man kunde mecka till det så man slapp strö på hela golvet, men nu hittar jag ju inte den tråden såklart :-D

Så om någon har nåt tips på hur ni fått era burar skvättsäkra så tar jag gärna emot tips :D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Fjordell
0

Hade också behövt veta… Jag har gjort en nödlösning på min genom att tejpa ejtejp runt kanterna så ströt stannar där det ska, och det funkar ju om man inte har gnagiga råttor eller tills man måste ta ut bottnarna ur buren. Såå, jag tassar här i hopp om att få tips!

Givetvis kan man ju beställa egna plåtbottnar istället, men jag har inte riktigt ekonomin för det just nu, men det ska jag ordna här lite längre fram. Så det är de lite billigare varianterna på lösningar jag behöver för tillfället Glad

Alenzi
0

Strö i en RSD känns lite dödsdömt (eller i alla fall väldigt besvärligt), får man fråga hur du resonerade när du köpte just den buren för att kunna ha strö i den?

[Penny&Skoja]
0

På min sexkantiga bur så fixade sambon plåtbitar som vi fäste runt buren längst ner vilket gjorde att det håller spånet inne . Då det egentligen är en fågelbur så fanns det inga kanter. Det vart dessutom snyggt så känner du en plåtslagare borde det vara snabbt gjort =)

fiiiyah
0

#2 trodde att det var utdragbara lådor. Dety det ju, men kanterna är ju inte speciellt höga. Hade ett hemmabygge I trä helt utan kanter innan så Det är ju lite lättare o ha strö i rsd:n ;) finns nån speciell sida man kan beställa plåtbottnar på?

fiiiyah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär har jag löst mitt problem idag, nu återstår bara att se om det fungerar :D köpte de billigaste bordsunderläggen på Ikea och klippte till och klistrade så att de sitter fast i varandra :D

Zakaraa
0

Själv så har jag tagit bort de bottenlådorna man fick med och använderistället plastskiva under, den jag har just nu är ganska dåligt klippt så det läcker lite ändå men jag ska (så snart orken finns) klippa till en ny med exakta måtten.

Använder alspån så de rinner ju ut hur enkelt som helst eftersom det är platta

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
0

#5 Funderade också på något liknande, men det gäller bara att hitta rätt material för rätt pris, och eftersom jag har så långt till IKEA så måste jag klura ut något annat som är ungefär lika billigt. Hur många underlägg behövde du använda för båda våningarna? :)

#6 Plastskiva… Vart köpte du det, och för hur mycket? :)

fiiiyah
0

Tror jag har fem eller sex till ett hyllplan, har bara strö i nedre delen så behöver inge mera :) men jag slösade lite, skulle räckt med 3 säkert, det behövs ju bara en liten bit :D har du nåt Öb eller dollar i närheten då? Dom kan ju inte vara så farligt dyra :D

Fjordell
0

#8 Ah, good to know! :) Jodå, ÖB, Dollarstore, Willys och massa såna lågpriskedjor, så nåt lär jag ju hitta ;)

Zakaraa
0

#7 Köpte sån där stolsunderlätt från IKEA för tror det var 199kr
Annars finns det på Coop bygg för omkring 129-159kr

Grodan
0

Jysk har också sådana där plast-stol-underlägg, Rusta vet jag inte…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fjordell
1

Attans, vi inte har Coop bygg här av någon anledning… Och lustigt nog brann Jysk ner för lite mer än en vecka sedan. Skrikandes Jag får forska vidare och se om jag hittar såna underlägg någon annanstans, haha!

Grodan
0

#12 Men jäklar… någon firma som bygger saker i plexiglas? kanske kan du köpa några stumpar sånt? hihi

Fjordell
0

#13 Right?! Det är jag med min tur i ett nötskal Flört Ja, något måste ju finnas, så är det bara. Om inte annat har jag inte så långt till Luleå, för där jag tror att de har Coop bygg :)

Malin653
0

Varför inte använda mattor istället för strö? Jag bytte till det för ett tag sen och tycker det är mycket bättre än strö. Mindre jobb när man väl ska städa buren och tjejerna verkar tycka om det med :)

Grodan
0

#15 Funkar bara om man kan tvätta dem ofta, samt inte har så många råttor.

Jag körde med mattor på 90-talet, men råttorna kissade bara på dem samt bet sönder dem osv så jag gick ifrån det.

Idag kan jag ha matta/filt på någon avsats i buren, men jag får räkna med att det bara är att slänga mattan/filten efter några dagar. Speciellt nu när jag har stora flockar igen. Jag har begränsade tvättmöjligheter nu vintertid.

Zakaraa
0

#15 både råttorna och jag avskydde matta som underlägg :P
Jag använder spån och är glad med det trots att det blir lite extra städning.

Fjordell
0

Har också kört med mattor, men varken jag eller råttorna gillar det särskilt mycket. De gillar att stöka och möblera om spånet, visst det stökar, men jag kör på det som råttorna gillar.

fiiiyah
0

Både jag och råttorna gillade mattor, tills jag tröttnade på att tvätta. Tvättstugan ligger i källarn och jag bor fem trappor upp. Tog hela dagen att städa buren :p Sen tycker mina pojkar att man kan kissa två centimeter från där man sover också, så det luktade ganska mkt :p funderar på o prova med fleecefiltar, det är ju lite enklare att tvätta, går fort också, är ju torrt nästan när man tar det ur tvättmaskinen :D

Zakaraa
0

#19 Fleece luktar mer än mattorna (boris) tycker jag men om du är villig att byta Väldigt ofta så kan du ju köra på det :P