Bebisar
Jag har en helt underbar råtta vid namn Mango. Temperamentet är helt fantastiskt, pussas och är go. Hon kommer så fort man ropar på henne och är gärna med ut på promenader och springer runt med sin kompis runt i lägenheten och hittar inte på några dumheter som att bita i sladdar, kuddar osv. SUPER GO med andra ord.
Nu är det så att jag inte kan något allt som råttavel och både jag och min mamma skulle vilja ha en kull efter henne. Hon är köpt på en djuraffär i Falun och är knappa 8 månader. Hur går jag tillväga
?
Här är bild på henne, hon har en beige strimma över huvuder och ryggen.
Det finns flera jättebra artiklar ni kan läsa här på RIF och sen tror jag att det är viktigt att hitta en hane med väl dokumenterad bakgrund så att ni får bättre koll på kullen, mest med tanke på att ni inte vet något om Mangos bakgrund :)
Det kan också vara en idé att låta någon annan människa med erfarenhet träffa henne så att en oberoende person kan lämna ev tips och åsikter. Man blir lätt kär i sina egna råttor eftersom dom är "bäst" :D
Mvh Nathalie
gud vad vacker hon är!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag skulle tipsa om att ställa ut henne, så får ni en objektiv bedömning. Underbara råttor finns det liksom en hel drös av, och det finns ingen garanti att hennes ungar blir som hon är, hon kan vara den bästa i sin kull och ett undantag från de andra som kan vara sjuka, beteendestörda osv.
Sen är inte åtta månader för gammalt att para, men grossistavlade djur kan vad jag vet ha problem med sena födslar och säg att ni hittar en lämplig hane om ett par veckor och hon löper några dagar senare är hon ändå runt tio månader när de föds… Fundera på om ni vill riskera att mista henne när ni istället kunde ha köpt söta små bebisar från någon annan.
Men som Falurven säger, det finns gott om artiklar att läsa :)
Jag hade problemet med att ta en kull på en grossistavlad hona när hon var "för gammal". Hon var nog något äldre, 10 månader om mitt trötta huvud minns rätt (men har varit igång hela dagen så siffror är inte kompisar…). Bästa råttan jag haft både temperament och standardmässigt (BiS flera gånger, otrolig agouti hooded) - men hon hade hunnit stelna i bäckenet. Alla ungar dog, hon lyckades föda ut dem döda efter tre dygn men var så svag att hon bara orkade äta upp en halv bebis (hittade den lilla, lilla framkroppen när jag städade sen…). Mirakulöst nog överlevde hon, men det var på gränsen.
Vill inte skrämmas men man bör ha bra kontakt med någon väldigt kunnig som har tagit kullar innan om det blir komplikationer, med tanke på att du inte har någon aning om bakgrunden. Som sagts tidigare har du ju inte träffat någon annan av hennes syskon, de kanske är riktiga bitchar ;)
Sedan är det jättekul att du vill lära dig och jag säger absolut inte att det är en dålig idé, bara att det finns massor att ta hänsyn till och "faran" är större ju mindre man vet om råttan. Lycka till!
(Var bara tvungen att bifoga en bild på min älskade Harlee<3)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
#4 inte för att va den som är den, men kunde ni inte ha tagit henne till veterinär istället för att hon skulle gå omkring med en död kull ungar i magen? låter som något taget ur en skräckfilm ju. :s
egobitch_ @ instagram
#5 man brukar ju inte direkt göra kejsarsnitt på råttor. Råttor brukar absorbera upp ungarna om de dör i magen, men vet inte om de gör det med fullt utvecklade ungar.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
# 5
Som chade säger så är råttor alldeles för små att göra kejsarsnitt på, alldeles för stora risker. Vi hade antibiotika hemma som hon fick, och vi Tror att hon absorberade några av ungarna (det kändes som ca 8 st) och födde några av dem, varav en hon inte orkade äta upp för att hon var så svag.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Åh tack så mycket för alla svar!
Ja utställning hade vart super kul, dock har jag bara erfarenhet av kattutställning :) Kan men gå med en råtta som inte har någon stamtavla eftrsom hon är köpt på djuraffär ? Och isf kan ni rekommendera någon bra sida om utställning eller mer om uppfödning :)
Ska jag para henne så vill jag att det ska bli en bra och lyckad parning med en så bra hane som möjligt. Hur hittar man en hane åt henne isf och hur vet jag att just den hanen blir bra :) ?
#8. Jag föreslår att du hör av dig till en duktig uppfödare och låter de "guida" dig. När man ber om svar över ett forum så tenderar det att ploppa upp svar som kan dra åt alla möjliga håll – inte alltid rätt heller – vilket kan bli väldigt förvirrande.
En "mentor" inom avel är verkligen värt hur mycket som helst.
Kolla om du kan hitta en uppfödare i din närhet som kan hjälpa dig. (: Annars brukar kontakt via telefon eller möjligen mejl inte heller vara helt fel.
~
Vad gäller dina frågor så är det Svenska Råttsällskapet som brukar anordna utställningar. Ibland har de inoffiella utställningar då man kan ställa oregistrerade råttor men annars är det inte svårt att registrera sin råtta så att man kan ta den på en officiell utställning (:
Vad gäller parningen så behöver du fundera noga på vad det är du vill ha ut av kullen. Exakt vad för temperament har din hona och vilket temperament borde hanen ha för att bäst komplettera detta? (vad vill du ha för temperament på kullen?)
Vet du något om Mangos släktingar alls? Går det att ta reda på? (att veta hur deras sjukdomshistorik och temperament ser ut är väldigt hjälpsamt)
Som sagt tidigare; en hane med dokumenterad stam vore ett bra komplement här då din hona är något av en "joker". Det är alltså bra att veta vad som finns bakom i alla fall hälften av generna i kullen.
Ta reda på vad Mango är för färg. En champagne hooded kanske? Eller en beige striped roan? (ett par av de förslag jag kan ge… svårt att se på bilden dock *ler lite*) Detta är något du kan få svar på om en duktig domare eller uppfödare får en chans att titta på din råtta. När du vet vad det är för färg och teckning på din hona så kan du komplettera den biten på hanen också.
Jag rekommenderar också starkt att du väljer en hane som är minst ett och ett halvt år gammal så att ni kan känna er mer säkra på vad han går för – särskilt med tanke på att Mango har okänd bakgrund.
När du vet vad du letar efter för hane (vad för slags hane som kompletterar Mango på bästa sätt) så kan du skriva en "kontaktannons" här på RIF och kanske även höra av dig till Svenska Råttsällskapets registrator för att se om hon kan hitta någon lämplig hane i stamboken.
Jag ska vara ärlig; att avla är verkligen ingen dans på rosor, det är mycket hårt arbete bakom och som tidigare nämnt i tråden så är ni egentligen ganska "sent" ute med er fina hona. Det är viktigt att ta med i beräkningen att det blir mer riskfyllt för henne att få en kull ju äldre hon blir och att det kan ta ett tag att både hitta precis rätt hane samt att få till en parning (som dessutom ska ta, annars får man återigen vänta till nästa löp och så har ännu mer tid gått). Tänk också på att ni inte har en aning om ifall det finns förlossningskomplikationer i Mangos släkt – som helt klart brukar förvärras när honan blir äldre.
Vi brukar börja planera våra parningar långt i förväg (så att vi vet långt innan vilken hane honan ska paras med och ungefär när det ska ske, så att det finns tid att både para och att para om ifall det inte skulle ta första gången osv) och brukar inte para en hona på över nio månader (helst ännu lite yngre, sju månader brukar kännas rätt lagom).
Jag vet att det är mycket att tänka på men det är viktigt att man har koll på allt när det handlar om liv man har ansvar över. *ler lite*
Som sagt; kolla runt vad det finns för uppfödare – se vilken/vilka du gillar och fråga om de kan vara din mentor! Det är verkligen det bästa sättet!
Vilket bra inlägg, jag har funderat lite och känner att det är bäst att låta bli om det innebär en risk :) Tack för alla svar!