Stackars lilla Estrella
Som vissa redan känner till har vi en råtta som haft problem med balans och sånt, nu har hon blivit sämre och vi har beslutat att hon ska få åka till himlen på onsdag… Hon liksom vinglar fram och "bobbar" upp och ner/åt sidorna med huvudet när hon går. Hon är dock still när hon äter och sover. Vi har spekulerat lite kring hjärnblödning men vi har ingen direkt aning om vad det kan vara… Vi har försökt ge henne medicin innan, kommer inte ihåg exakt vilken/för vad men det blev inte bättre på det. Söta lilla Estrella…
Hon ska få extra mycket och god mat imorgon och på onsdag, idag fick dom lite lyxigare mat också. Snart får hon träffa sin gamla vän Doris också.
Hon kanske har blivit blind. Fått gråstarr eller något? kan inte råttor få det?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag beklagar!
Men gud så fin hon är, :')
#1 Jag har tänkt lite på det också, men börjar dom vingla och sånt av det? Dom klarar sig väl rätt bra utan synen eftersom dom ändå inte ser så bra? Hon har också börjat vara lite elak mot dom andra i buren, inte bitas och sånt men försöker brotta ner dom ibland etc. :/
#2 Hon är verkligen jättesöt, vi föll för henne direkt… Så synd att hon måste gå så tidigt, hon är inte äns ett år :/
Vi spekulerar lite på ifall hon kanske blivit blind….
Eftersom att hon inte föddes med blindheten så lär hon inte ha så bra utvecklad lukt, utan samma som hon alltid har haft och kanske inte är varse om att det är andra rådisar hon brottar ner, kanske bara tänker att det är ett hinder i vägen.
Om du tänker dig in i situationen själv att du får bindel för ögonen och så börjar någon som du stöter på i din framfart att motarbeta dig, då skulle säkert du också få panik av att du inte ser vad det är.
Vad jag tänker så kan og en person som plötsligt förlorat synen också se ut som den vilglar i sin osäkerhet att inte vilj springa in i någonting, för det gör ju ont.
Att råttan bobbar som du säger - scannar in omgivningen är för att den förlitar sig mer på känseln, mårrhåren.
Mår hon bra annars? Äter, sover, bajsar, kissar som hon ska och verkar inte ha ont?
åå det river i hjärtat att veta att hon inte ens är ett år :(
#4 Hon verkar vara okej annars, det kan vara så att hon är blind/har dålig syn, självklart, men borde hon inte ha "vant" sig lite tills nu? Hon har ändå levt med det i några månader.
Hon har börjat bitas lite (inte så hårt, men det känns ju), och piper och försöker ta sig ur greppet så fort man tar upp henne. Det känns liksom inte rätt. Vad jag sett så äter och dricker hon bra, jag vet inte om hon har ont men det verkar inte så. Vi försökte ge henne smärtstillande för ett tag sen och det hade ingen effekt då. Kan självklart ha ändrats till nu men hon verkar inte ha ont.
Det är också så att vi inte tar ut henne lika mycket eftersom hon är dålig, hon vinglar och vill liksom inte… Hon är fortfarande ändå lite framåt och kommer och hälsar när vi öppnar buren men hon vill liksom inte komma ut eller bli buren. Jag känner mig jätte elak som låtit henne vara kvar så länge eftersom det inte känns rätt…
#5 Det är jättejobbigt, verkligen ;_; hon kommer bli så himla saknad …
Vi hade två killar förut (Skrik och Panik) som båda insjuknande med liknande symptom. Veterinären misstänkte stroke. Skrik blev så dålig att han dog på två dagar. Panik hann vi medicinera och stoppa så att det inte blev värre, men han blev inte "normal" igen. Men råttor är sådana anpassningsbara djur, så han vande sig med sitt "bobbande" huvud och fick leva i nästan 1.5 år ändå. Han var mycket glad, kärleksfull och nyfiken.
Bara du kan bestäma vad som känns rätt för din lilla tjej, och jag klandrar dig inte om du låter henne fara till himelen. Likaså om du låter henne fortsätta sin tid här. Du har mitt fulla stöd vilket av valen du än gör! 
Och jag vet hur ont det gör, det beslutet! 
#7 Vi har ju inte hunnit medicinera i så fall, och jag har ingen aning om vad det kan vara, men vi gick med henne till Fågelkliniken i Jakriborg och pratade med Cecilia Trägårdh som ska vara en av dom bästa på råttor och hon visste inte heller vad det kunde bero på, ev. någon inflammation i örat eller så, men medicin mot det funkade inte. Det känns liksom elakt mot henne att ha kvar henne :/
#8 Tack så mycket. Det känns bara fel mot henne liksom, och självklart har jag dåligt samvete ju, men det tror jag alla i den här situationen också har/hade haft :/ Jag hoppas på det bästa för min lilla älskling i alla fall.
Någon som varit med om något liknande eller som är bättre på sånt som har nån aning om vad det kan vara? Mer än dom som redan skrivit då, menar jag.
Nej, hon är inte blind… Man ramlar inte omkull av blindhet. Hon rör sig väldigt ryckigt, med stora rörelser, vinglar och går i cirklar. Slänger mycket med huvudet, bits. Det känns som det är dags nu, vi har gjort allt vi kunnat och mer därtill.
If you fight love, you're always a loser
Gråstarr blir dom inte vingliga av heller.. Det ser man tydligt om dom har då ögat blir grått.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Usch så jobbigt! :-(
Vad jag känner då ni beskriver hennes balansrubbning& problem att röra sej normalt, -& beteendeförändringen, med bitandet så fattar ni helt rätt beslut att avliva.
Det att hon blivit mindre social, inte vill bli lyft& bits tolkar jag som att hon mår rätt dåligt. Som ni också säger tyder inget av det ni beskriver på synnedsättning, -som jag tänker. Hade gissat stroke el tumör i hjärnan.
Då ni provat behandling, veterinären inte kan göra mer& hon försämrats& mår dåligt, så finns det inget annat alternativ kvar..
Även om hon inte skulle vilja gosa så mycket nu då hon är sjuk så känner hon nog ändå att ni gör något extra för henne, då ni bara pratar& är där, -& skämmer bort henne med godsaker.
Tråkigt& sorgligt! Kommer kanske ändå kännas som en lättnad då det väl är gjort..
Jag ska tänka på er på onsdag.
Ni gör rätt, ni har kämpat med det här såpass länge nu, och märker ju själva att hon blivit sämre. Tror ni gjort vad ni kunnat, även om det inte är någon tröst.
Tänker också på er.
Stackars dig! Hon som var så söt.
När jag hade min första råtta(den mysigaste) så fick hon liknande syndrom. Hon såg helt frisk ut men hon gick med huvudet väldigt mycket åt höger(tror jag det var) och hon kunde bara gå åt höger. Om hon skulle till sin tunnel som låg till väster om henne så snurrade hon höger tills hon kom dit. Hon vinglade även mycket. Efter att veterinären inte visste vad felet var så fick hon somna in.
Då får du skämma bort henne med mycket kel och god mat innan onsdag. För alla råttor förtjänar det bästa!
Oh vad trist :(
Känner med er.
Sov gott, lilla Estrella <3
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#14 Jag skulle också gissa på stroke eller kanske hjärnblödning. Förlåt, men vet inte vad jag ska svara på det långa meddelandet, orkar inte tänka riktigt nu :c tack så mycket, ska skämma bort henne massor med jättegod mat jag köpte idag… Tack <3
#15 Tack <3 Detta är nog tyvärr det som är bäst, ja :/ för hennes skull
#16 Usch det låter jättejobbigt :( låter som sneskalle, tror min Doris fick en släng av det innan vi fick ta bort henne… Ska klappa henne så mycket hon låter mig, och har köpt massor med god mat hon ska få, leverpastej, vindruvor, köttbullar, potatis, blodpudding, kycklingkorv, sallad, grönsaker, frukt, vattenmelon och sånt… Hon ska få en riktig lyxmåltid kvällen innan. Tack <3
#17 Tack <3 alltid lika jobbigt när man måste skiljas från en vän, liten som stor :(