Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1055 ggr
kingston&charlie
0

Hur botar man förkylning

Var hos veterinären idag med min kille, Resultatet blev en väldigt stark förkylning med något slags virus. Detta försöker vi bota med hjälp av antibiotika. Om han inte har blivit bättre innom en vencka får an tyvär lämna oss… :,( men någon som vet hur man kan hjälpa förkylningen på traven? Kan jag göra något? :) Ps: Han har slutat äta med gjälp av händerna så jag kan inte ge honnom något som man måste tugga så mycket…? 😞👎

Michaela-N
0

Förkylning med virus? Om det var vad veterinären sa så tror jag att du ska byta veterinär. Förkylning orsakas inte av något virus!

Nomad
0

Låter som kraftig mycoplasma (vilket uttrycker sig som en allvarlig förkyldning men går sedan ner och sätter sig i lungorna om inte stoppad tidigt). Sätt in vatten med "kan jang", ha buren varmt, se till att buren är välstädad och pröva att mata med bebismat från affären (vanlig bebis mat för barn alltså). Om han inte vill äta kan man pröva att mata via nållös spruta direkt i munnen. Se till att han dricker ordentligt annars får du ge även detta direkt i munnen.

Hoppas det fungerar. Det är fruktansvärt jobbigt att ha en sjuk krabbat

=(

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

kingston&charlie
0

Ok tack så mycket! vi gör allt vi kan för att han ska klara sig… men vet någon om dem brukar klara sig?

Nomad
0

#4 det kan gå åt båda hållen är jag rädd men om han inte har blivit behandlad med antibiotika tidigare är det en bra chans att det fungerar. De blir snabbt immuna mot medicin så de fungerar inte särskillt många kurer. Om det har gått väldigt långt kan de ge permanenta symptom som konstant snuva men som inte är farlig.

Vilken slags antibiotika har ni fått? Baytril kombinerad med Vibranord är de mest använda och brukar fungera. Det ska helst ges i 14 dagar.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)