Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 745 ggr
Skruttungen
0

Tristess?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem en råtta igår som tydligen ska vara rymningsbenägen. 
Det sitter ett hänglås på ena sidan av buren som jag inte fått nyckel till dock.
Min första tanke var när jag såg buren var att det är inte konstigt att hon rymmer från denna bur! Dels så tyckte jag den är för liten för henne, men sen fanns det INGET roligt för henne at göra där heller.
Det ända hon kunde göra var att gömma sig i sina två hus eller klättra lite på gallret.

Någon som kan svara på om jag har rätt eller är jag helt ute o cyklar?

Det är denna bur hon komma med, utan hyllplan och inget annat än två hus. /: (lånad bild)

dyoxide
0

Jag tycker heller inte det är konstigt att hon rymmer … Va hon ensamråtta också? Tror inte alls du är ute och cyklar D:

Skruttungen
0

Ja, hon är ju det. Jag letar för fullt efter en eller två kompis honor.

Nu bor hon i den stora buren som jag ordnade för två veckor sedan. Så nu finns det MYCKET mer att göra för henne.
Men, nu när jag skulle få ut henne, så har hon markerat med bitande två gånger. /:

dyoxide
0

#2 Det är ju inte så bra :/ Hur gammal är hon? Jättebra att hon har ny bur och att du letar efter kompisar, kan ju rekommendera att kolla råtthjälpen :)

Skruttungen
0

#3 Neej, tyckeri nte det jag heller.
Värsta är ju att jag blir så lätt rädd för djur som bits, men jag har gett mig sjutton på att hon inte ska vinna denna gången. För jag sa "Hörru!" åt henne o hon rygga tillbaka o gick in i buren igen. /:
Hon ska vara runt ett år.
Ja, jag tänkte kika där lite. (:

Kalli
3

Jag har haft råttor som slutat rymma när de fått störra bur och mer aktivering. Men vet också råttor som fått smak för de fria livet och fortsätter livet ut oavsett.

När det gäller markerandet skulle jag låta henne vara från början. Bygg istället upp ett förtroende genom att visa att det händer roliga saker när dina händer kommer ex. mat. :)

Skruttungen
0

Okej, ja vi får se hur detta går. (:

Okej, ja, det är väl lika bra. (: Men är det av rädsla eller burvaktande hon markerar för?

Kalli
0

#6: Är nog omöjligt att svara på utifrån den lilla informationen. Kommer hon fram och nafsar eller sticker du fram handen till henne?

Skruttungen
0

#7 Hon kommer fram, sen nafsar hon. /: