Bits
Min råtta är hur snäll och gullig som helst men när man står utanför buren tar hon ut tassen och drar in fingret om hon får tag på det, hon brukar också bita på fingret om man tar in det i buren. Trodde hon gjorde så förut för att hon var så liten eller för att hon ville gå ut ur buren men hon gör så fortfarande, men så länge det inte blöder så är det väl lek. Men idag stoppade jag in fingret när hon låg ned och då bet hon så det började blöda, varför gör hon så?
Kan bero på massor av saker tex kan det vara :
Om du matar genom buren kan det vara att hon tror att det är mat som kommer genom buren, så bita först se SEN om det är nåt man ska tugga på.
Kan vara så att hon har lärt sig att det är okey då hon gör så, brukar blåsa mina råttor på nosen om dom drar i mig med deras tänder. Händer ok, men inte med tänderna. Pussar/puts är ju OK dock
ELLER så har du fått en burvaktare, hon vill försvara buren från inkräktare - då är det viktigt att du säger till henne då hon gör fel. Varje gång hon biter dig gör du ett fy ljud och /eller blåser på henne.
Jag använder ' PSSSH! ' och blåser på nosen, det är viktigt också att du inte drar undan fingret för då vet råttan att om hon biter dig så backar du. Jag brukar också lägga råttan på rygg, för att visa dominans men det är många diskussioner om det funkar på råttor eller inte då vi inte är artfränder.
OBS - viktigt att du gör allt detta DIREKT då det händer, om du bestraffar råttan för dåligt beteende efter ett tag då det har hänt så förstår hon inte vad för fel hon gjort.