Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 860 ggr
Fisfia
0

Fårull

Jag har en massa fårull liggandes. Vad tror ni om att låta råttorna använda detta som gosigt bomaterial?

Det är helt obehandlad ull som kommer från får som varit ute och betat, så det kan ju tänkas att det finns en risk att ullen kan innehålla ohyra. Därför tänkte jag att man kunde lägga in den i frysen, eller vad tror ni? Eller in med den i ugnen? Hur varmt och hur länge så ifall?

Minoth
0

Ohyra lever ju inte särskillt länge kvar i ullen om de inte har något värddjur att leva på.. 
Vet inte om de inte kan börja brinna i ugnen ? :P

jag skulle säga tyck in ullen i en strumpa och sen lägg in det i kokande vatten en liten stund

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Elinisa
0

Vet inte det är samma fara som med hamstevadd, -att de tunna trådarna som ullen består av riskerar sno sej runt en tå& stoppa blodflödet..? (Om det händert kan det gå såpass illa att råttan förlorar tån)

Varje "strå" i ullen är nog tunnare& svagare, än vad trådarna i hamstervadden, men kanske starka nog för att det ska vara riskabelt..?

Vet faktiskt inte, men finns säkert de härinne som känner till det, så vänta på fler svar innan du sätter in det till råttorna.

Annars får du väl tova ngt roligt till dejsjälv av ullen istället. :-)