Angående maten
på zoosajten så finns det råttmat som heter: Råttblandning Reggie. Där står det var det innhåller och inte innehåller. så skriver dom: nga nötter eller sädesslag som ger skinn och päls problem.
men här på råttor iFokus så säger ni att man ska ha sädesslag och nötter. Då kanske inte den råttmaten är något att ha?

kan det vara att vissa sorter kan ge skinnproblem?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
var en diskussion om den på r8forum
(länk borttagen av grodan)
jag ger inte mycket för färdiga foder till råttor och det här var inte annorlunda. råg och korn saknas och de ger inte hudproblem. då skulle i princip alla råttor hos pålästa ägare ha problem. och jag tycker själv inte om att det är tillsatt kött heller. det vill jag ha möjlighet att bestämma själv.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Okej tack =) då struntar jag nog i att köpa den maten. bättre att mixa själv =)
det är ju så trevligt att det brukar bli billigare också :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
yes =) vet du hur det är med morotsbullarna då? kanske inte heller är så bra. Innehåller: vete, vatten, brödsalt, jäst, seeam frö, morotsextrakt, E102, E122
ska man ha mineral och saltsten till råttor också? har aldrig haft det förut.

E102 & E122 är färgämnen. Tycker inte att det låter så hälsosamt med kemiska färgämnen i djurens mat.
_**/Mvh Anne
okej då tar jag bort det också =)

Alltid bättre att komponera ihop maten själv till djuren så man slipper en massa onödiga tillsattser som smakämnen, färgämnen, och andra kemikalier som kan vara ohälsosamma även om dom är godkända av livsmedelsverket och sånt.
_**/Mvh Anne
okej men salt och mineralsten då? ska jag ha både och?
#10 Det behöver du egentligen inte om du ger råttan ett välbalanserat foder.
När det gäller färdiga blandningar för djur, kan du aldrig vara säker på att de innehåller all näring som påstås. Däremot när det gäller mat till människor kan du vara säker på att det är färskt och innehåller den näring som påstås (i vanliga fall!), då vi har lagar som reglerar detta. Att alltså köpa in gryner, fröer och nötter från vanliga ICA och göra en torrfoderblandning själv är att föredra!
Enligt mig finns det ingen mat som orsakar allergi på råttor. Svamp och hudåkommor orsakas av ohyreangrepp, enformig eller felaktig kost, för lite fettsyror i maten, dåligt immunförsvar (hänger ihop med det övriga oftast) etc.