Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1751 ggr
[Penny&Skoja]
0

Förbaskade genetik!

I framtiden vill jag börja avla men det verkar vara helt omöjligt då jag inte fårstår ett smack av genetiken . Har läst och läst och läst men det enda jag kan i dax läget är  , att det finns 2 grupper svarta grupen som är en ressensiv färg dvs att det behövs 2 lika för att det ska synas och augoti gruppen som är en dominat gen .

Hur ska jag börja förstå mer med Aa Bb bb aa ja ni kanske förstår ?

Jag blir knäpp haha =)

Jag vill ju börja lära mig så man kan börja planera sin avel osv

zickan
2

Stora bokstäver är dominant. Små är resensivt. Vad alla bokstäver betyder får man kolla upp i bland. Jag håller inte alla bokstäver i skallen. Det blir för mycket.

Viktigast är inte att kunna alla bokstäver när man börjar avla. Tycker själv att det viktigaste är och veta allt runt själva kullen.
Hur man väljer bra avelsdjur, färg på föräldrarna och lite kunskap på de vanligaste färgerna. Kunskap på de färger osv som inte bör korsas. Sjukdomar och genetiska defekter. Kolla kön och veta när kullen ska delas, vad den bör väga, äta osv

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Penny&Skoja]
0

#1 men en råtta kan ju ha massor med olika bokstäver , kan det vara fler betäkningar på självaste färgen ? det står ju en massa bokstäver ? Är det då tex färg teckning ögon och öron ?

Självklart är det en massa mer inom avel men det är just att förstå genetiken som jag har problem med ^^ Vet när kullen ska delas, hur mycket ungarna bör väga, hur gammal honan och hanen ska vara , hur man könsbestämmer osv nu är jag inne på själva genetiken och har även börjat läsa om sjukdommar .

Det är lång väg att gå än så länge =) Har inte ens börjat leta avelsexemplar utan just nu bor det 3 hon råttor här hemma där ingen ska gå till avel utan detta är en dröm i framtiden =)

zickan
0

Ja det är färg och ögon. Olika saker bleker varandra. Rubin/Röd & Rosa ögon bleker färg till viss del. Flesta färger bleker i mer eller mindre grad och ger andra färger typ.

http://www.zickans.com/rttgenetik.htm

zickan
0

Det du skrev ovan betyder

Aa - Agouti bärande svart

B/b - Brun dilute
(BB ingen förändring på färg, Bb ingen förändring på färg men bär choklad, AA bb Choklad agouti/Cinnamon agouti färgad,
aa bb choklad färgad)

aa - Black färgad

[Penny&Skoja]
0

#3 Tack jag ska fortsätta läsa och se om jag kommer någon vart =)

[Glimmersråttor]
0

Den här meningen kan misstolkas:
AA bb Choklad agouti/Cinnamon agouti färgad

Cinnamon är mink agouti = AA/Aa mm

Chocolate Agouti = AA/Aa bb

[Penny&Skoja]
0

Ah nu hänger jag med lite mer . Så om Aa det betyder en färg från agouti gruppen men bär på färg från svarta gruppen ?

Och om det bara är aa så är det från svarta gruppen

gisses världen vad förvirrad jag känner mig nu det snurrar bokstäver så fort jag blundar ^^

[Glimmersråttor]
0

#7 Ja, det stämmer.

Agoutigruppen = AA/Aa och svarta gruppen = aa

[Penny&Skoja]
0

#8 tjoo det går framåt . Är fruktansvärt dålig på att lära mig via text då jag är dyslektiker.

Anvariel
0

Vill bara inflika att tycker att färgkunskap är det minst viktiga att veta inför avel. Genetikkunskap är synnerligen viktigt, men då främst kunskap om hur olika sjukdomar nedärvs och hur immunförsvaret kan försvagas/förstärkas vid olika kombinationer. Den typen av genetik är ofta väldigt komplicerad men är mycket viktigare än färg och typ. Ironiskt nog står det bara färg och typ på stamtavlor när det är det som är minst relevant. Nåja. Min åsikt.

[Penny&Skoja]
2

Fast om du läser #2 :-) färg för mig spelar inte så stor roll men jag vill ju kunna allt endå nu blir man aldrig färdiglärd men grunderna minst vill jag veta :-) som tidigare nämt håller jag även på att läsa om sjukdommar osv så jag tänker inte börja tok avla bara för att jag lär mig den genetiska färg biten :-)

Anvariel
0

Ja, absolut!! Jag menade det inte alls som kritik överhuvudtaget! :) Att veta mer om saker och ting är jättebra - jag tycker själv det är oerhört intressant med färggenetik också. Menade det som en kommentar i det stora hela, eftersom det ofta klagas på nya uppfödares kunskap om färger när det är synnerligen irrelevant jämfört med hälsa och temperament. Så som sagt, min kommentar var inte alls riktad mot dig utan mer en inflikning i debatten. :) Läs på du bara! Det är roligt att lära sig mer.

[Penny&Skoja]
0

#12 aha ja jag ville bara förklara mig =) Det är mycket att lära Väldigt mycket haha

ceccie
0

Jag är oxå dyslektiker o har svårt med bokstäverna i genetik. Men jag tycker det är roligt och läsa om genetik fast det är mycket bokstäver

Alenzi
0

#14 Ja hjälp, det har jag aldrig ens tänkt på, men det måste ju vara en veritabel mardröm för dyslektiker, det här med genetik o.o;

[Penny&Skoja]
3

#15 jo inte är det lätt då bokstäverna hoppar ^^ dock har jag svårare för korta ord läser ofta fel på hon han den det ni du osv osv och att dessutom lära sig via en text utan att kunna ställa frågor muntligt då blir det lite rörigt :S

kan dock ha riktigt kul när jag läser texter riktigt fel och inser att men vadå så där kan dom inte skriva och så får jag läsa om och då står det något helt annat ^^

Men skam den som ger sig

Alenzi
0

Hahaha, ja man har verkligen inte roligare än man gör sig! :D

Anvariel
0

#16 Bra inställning. :) Det är bra att skratta åt sig själv så länge man gör det godhjärtat. :)

ceccie
0

#16# ibland kan texter få annat roligare innehåll. Jag fick min dyseleksi efter sjukdom, men det är bara o kämpa på, :-).

[Penny&Skoja]
0

#17 Precis

#18 absolut

#19 ojdå det visste jag inte att man kunde få ?

ceccie
0

#20# nä det trodde inte jag heller, syrebrist i hjärnan kan ställa till det., om man har otur. Att jag pratar öppet om det är för att visa andra att dom inte är värdelösa för att bokstäverna hoppar. Jag tror att du kommer att få all hjälp du kan få av medlemarna här på rif och lära dig det du behöver. :-)