Konstiga prickar?

Det ser ut som öronskabb. Testa att tvätta av öronen med lite fuktigt papper. Försvinner inte prickarna så är det nog öronskabb och då måste du åka till veterinären och behandla henne och alla andra råttor du har.
men sitter öronskabb utan på öronen?

Ja, på råttor sitter de utanpå öronen.
oki

det var inte öronskabb :)
vad var det då?:)

Tittade veterinären på båda dina råttor?

aa. Och han sa att Harmonia inte hade öronskabb och så skrev han en lapp så att jag kunde hämta ut stronghold åt Mischa, för att hon har sår över hela kroppen och kliar sig hela tiden…
Borde han ha gjort något annat eller?

nej stronghold är väl inget farligt. man är ju bara nyfiken vad det var… men hoppas det blir bra med råttisen nu!

Hoppas jag också! :)

Om den ena råttan har ohyra så ska man behandla alla råttorna för att det ärsmittsamt och den andra råttan kan också vara smittad utan att visa symptom. Skabb kan man endast se genom skrapprov, öronskabb kan man däremot se genom att titta på öronen.

men hon sa ju att det inte var skabb eller ohyra

Det kan inte vara öronsvamp? Det har jag sett på en råtta, det var mörka prickar och öronkanterna var lite taggiga.

Om det inte var skabb eller någon anna ohyra, varför fick du då stronghold? Det är ju mot ohyra.
Om en råtta har sår och kliar sig hela tiden så borde dte vara ohyra. Något annat är inte särkilt troligt. Om vetten inte tagit hudskrapprov så kan han/hon inte säga säkert att det inte är skabb.
Det låter väldigt konstigt tycker jag med. stronghold är ett läkemedel mot parasiter så varför ge det om det inte är ohyra? Jag skulle ha prata med en annan veterinär. Att ge stronghold som är mot ohyra är verkningslöst om inte båda behandlas.
ett tips är att fråga här http://r8forum.kanske.net/viewforum.php?f=10 det finns många där som har mycket erfarenhet.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Vad gjorde veterinären med dina råttor? tog han skrap prov?tex

jag gick till Ahlbergs som jag fick rådet att gå till av andra. Han sa att dom andra var så små(1 månad gammla)att jag inte skulle behandla dom om dom inte började klia så där jättemycket. Min andra råtta Mischa har juu massor av sår på hela kroppen och då fick jag stronghold för att det skulle sluta klia och så att såren skulle försvinna(har för mig att han inte sa något om ohyra på henne). Han tog inte skrapprov eller något sådant utan sa nästan direkt att jag skulle få stronhold. Harmonia som jag trodde hade öronskabb sa han att det inte var det..att det inte var någon ohyra. han sa att ingen hade någon ohyra.

hmm. låter ju som att han kanske konstaterade skabb utan att ta prov. Men lite dumt att han inte sa det tydligt till dig. (om det nu var det han gjorde)
Men sa han inget om vad det var för ngt på Harmonia?
Skulle du behandla båda de stora råttorna med stronghold?
jag förstår inte mycket av det där faktiskt, medicinen han skrev ut är till parasiter och är det mot såren han skrev ut det så måste det ju vara en parasit av någon form (tex skabb) och då kommer det inte hjälpa att bara behandla henne. det tar inte död på angreppet. Jag kunde ha förstått om han inte velat att de skulle behandlas för att de fortfarande var så små om han hade sakt att du skulle komma tillbaka för att sedan behandla allihopa.
gå till någon annan också för det där låter som sagt väldigt underligt. är det parasiter, skabb, vilket det måste vara med tanke på vad han skrev ut så måste jag tyvärr säga att då kommer dina problem komma tillbaka, de försvinner inte utan kan ligga dolt till någon av råttornas imunförsvar blir försvagat och det blossar upp igen men råttorna kan under tiden smitta andra så även om du inte tänker gå till en annan veterinär så låt inte dina råttor komma i närheten av andra och tvätta händer och byt kläder om du tänker besöka någon med råttor så de inte också blir smittade.
/Gia-Bokfrossa

han sa att Harmonia inte hade öronskabb och att jag bara skulle använda stronghold på Mischa så att det inte skulle klia och så att såren skulle försvinna. men om dom två andra började klia sig mycket eller om jag såg något på dom så skulle jag använda det på dom också. men tycker ni att jag ska gå till en annan vet och kolla igen? jag gick dit för att det var så många som rekomenderade det stället men tydligen så var det inte så bra…?

Ja jag tycker nog det. Eller ring upp veterinären och fråga om du fick stronghold mot skabb på Mischa, och säg också att vad du förstått så måste alla behandlas eftersom det är smittsamt. Skulle du inte använda stronghold på Harmonia heller? ifrågasätt det. De små kanske man inte kan behandla ännu, det vet jag inte.
Och om han inte sa vad det var för fel på Harmonia, (det var väl svarta prickar på hennes öron?) fråga om det också, vad det skulle kunna vara och föreslå svamp.
Om han inte kan svara borde du få komma dit igen gratis för jag tycker det låter som ett veterinärbesök där han bara hastat och inte kollat ordentligt och framförallt inte tagit sig tid att berätta för dig om vad det är.
Och kan han inte svara på de frågorna så ska du nog uppsöka en ny veterinär och inte gå tillbaks till honom igen.
Var bor du någonstans? Vet att det finns en lista över vettar som kan råttor över Sverige. Tyvärr är de inte så många.
Ska se om jag kan hitta listan.
Lycka till!

okej. får nog göra det då. Jag bor på kungsholmen i Stockholm.

Jag har faktiskt fått samma råd som Sunmaid, nämligen att bara behandla den drabbade råttan. Min veterinär sa att friska råttor hanterar skabb själva och att det först bryter ut om individens imunförsvar är försvagat på något sätt. I just mitt fall fungerade det som veterinären sa. Min skabbsjuka råtta fick Stronghold och blev kvitt skabben (som återkom ett par månader senare och behandlades ytterligare en gång för att sedan försvinna helt) Mina andra två råttor fick aldrig skabb!

aha. hur borde jag göra då?

Nu spekulerar jag men eftersom den återkom så kanske dem andra råttorna bar på den utan att det bröt ut… Och då hade det väl varit smartare att behandla alla. Om det nu ens är skabb råttan har. Vetten har ju inte sagt det.
Sunmaid du får ju ta ett eget beslut på hur du ska göra men att ringa upp veterinären är ju gratis.

ok. jag gör nog det. bäst att vara på säkra sidan :)
synd bara att jag behövde betala 350:- lite i onödan eftersom han tydligen bara hastat igenom undersökningen….

men nu har Harmonias prickar på "öronsnibbarna" försvunnit och istället har hon nu små, små svarta prickar på baksidan av öronen. tror ni att det fortfarande är öronskabb?

Så här TROR jag(men jag är inte en veterinär)
Jag tror att Misha har skabb och Harmonia svamp. Men du måste ta dom till en bra veterinär så det blir kollat ordentligt och du kan få en diagnos. Men kliar sig Misha mycket så behandla henne så länge med stronghold ändå.
rattmamman : det är ju inte alla som får det men grejen är ju att även om det inte bryter ut på de andra råttorna så fungerar de tydligen fortfarande som bärare av skabb och kan smitta andra om man har otur så att det bryter ut på andra råttor vars imunförsvar är sämre.
/Gia-Bokfrossa

Ja, så kan det kanske vara. Jag ville bara berätta om mina erfarenheter, d v s att även jag fått samma råd från min veterinär och att de andra råttorna inte insjuknade.

ååh, nej! beklagar verkligen sorgen.
hon var jätte söt.
hur gamal blev hon? :(

Din stackare. sänder en jätte stor tröstkram till dig och Harmonia.

Onej vad hemskt! en tröstkram till dig

hon vart 2,5 år gammal. Jag undar bara vad det var för sår hon hade… måste ha gjort ont ock kliat jättemycket. *tar emot alla tröstkramar*

Åh vad tråkigt! Men då blev hon ganska så gammal för att vara råtta i alla fall. Kan mycket väl ha varit skabb som också indikerade att hennes imunförsvar hade sjunkit, kanske på grund av ålderdom. Ingen tröst så klart, men ändå. Man blir verkligen ledsen när de dör.

men jag borde gå till en veterinär med harmonia? Hon har också prickar i öronen och nu har Pallas har också fått små prickar på baksidan av örat. Vet ni någon bra vet i stockholm? Jag är bara så rädd att vetrinären bara kollar igenom slarvigt som förra gången. det kostar ju rätt mycket för min lilla ekonomi. men det är klart att jag går om det behövs! så bra att man kan fråga folk om råd här!
Men ni tror att det är någon ohyra som jag borde gå till vetten med?

Åh, shit.
Han där veterinären värkar ige bra…
Vad tråkigt att hon gick bort :(
Det är ju svårt att säga när man inte sett det själv men ja, jag tycker det låter som ohyra och då är det ju veterinär som gäller. Det är otroligt plågsamt för råttorna att gå runt med ohyra och jag tycker fortfarande det låter som skabb. Skippa den där veterinären för han verkade inte alls bra. Jag begriper fortfarande inte varför han skrev ut ett medel mot ohyra om han sa att det inte var ohyra. Roslagstull är ju bra med folk som inriktat sig på smådjur.
Djurkliniken Roslagstull
http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Vallhallavägen 12A
11427 Stockholm
tfn 08-612 57 60
Annars finns det många stockholmare som kanske kan rekomendera något om du hör efter här http://r8forum.kanske.net/viewforum.php?f=8
/Gia-Bokfrossa

oki, får nog ringa dit och höra vad dom säger. har också hört att roslagstull är bra. :) Till Ahlbergs går jag iallafall inte mer!

konstigt, nu när jag testade att ta bort det gick det, det har inte gått förut. fortfarande skabb? har inte hunnit ringa ännu, ska jag göra det?

Eftersom misha dog av något och du inte fått ett ordentligt svar på vad detta är, så skulle jag direkt beställt tid till veterinären. Misha kanske dog av ålder, vem vet. Men för säkerhets skull tycker jag du ska till vetten snarast.
Ja gå till veterinär.. det låter ororande, och hellre att man ringer en gång för mycket än en gång för lite.
Tycker det är skumt, jag har hört bra saker om Ahlbergs tidigare.. Kanske inte rä så bra som det sägs? :O
Jag tycker att Ahlbergs är bra.. Men inte just i det här fallet.
Har alltid fått väldigt bra med hjälp och svar på mina frågor..
Roslagstull är väl bra också, har aldrig varit där själv.
Låter och ser ut som skabb tycker jag.
Flickornas syskon har ingen synlig skabb iaf. Och inte på Molly heller. Kanske hade Mischa skabb ? För visst hade hon småsår runt nacken å så?? Hade hon det då hon kom eller fick hon det under tiden hos dig?
Kanske var det därför du fick stronghold? Bara det att han informerade dig dåligt om vad det var osv ?
Bara en teori..

Kanske var det så. Kommer inte riktigt ihåg om hon hade det vid nacken, men hon hade sår över hela kroppen så det är inte ommöjligt att hon hade det där också. Jag tror inte att hon hade det när hon kom, men har hört att skabb kan visa sig om dom har nedsatt imunförsvar? Men skabb lossnar väl inte när man kliar lite på det, för innan hade jag testat att ta bort det men då gick det inte, men någon vecka efter jag varit hos veterinären så testade jag igen och då lossnade det. inte lossnar väl skabb?
skabb sitter under huden, kliar och blir till småsår eller knottror som man kan pilla bort.. det är alltså inte själva skabben som man pillar bort i såna fall utan symtomen på skabben. dvs såren.
/Gia-Bokfrossa