Import 2012?
Otroligt söta! x3
Ska själv inte importera något, men alltid bra med nytt blod till Sverige. :) Fin pannfläck på bebisen i inlägg #0.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Ska du använda dem till avel? Har för mig att jag läste någonstans att du körde med linjeavel och att det blir knas när du blandar in nytt blod. Fast det kanske inte är aktivt längre. Blev lite nyfiken bara^^
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Åh vad söta!! :)

Jag har redan importerat en liten grabb från finland. Skulle absolut inte ha med nånting hem men så hitta jag honom och jag kunde inte lämna honom.
Han har bla Cicabo's i stamtavlan.
Men va kul att du ska importera och att du fått tillstånd!!. Jätte söta bebisar också. Roligt också med lite nya länder och inte bara dom vanliga.
#4 Planen är ju att hitta nya linjer till Sv, lite ont om nytt bra blod. Om de används till avel senare går inte att förutspå nu hur de är sen. Aldrig kört på linje avel direkt. Få gånger har jag kört linje avel för att få tillbaka en bra del av en stamtavla. Men inte ofta. Hittar du var jag skrivit det så länka gärna.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#7 Shit vad pinsamt, kollade upp där jag hade sett det och upptäckte att det inte var du som hade skrivit det!
Ber om ursäkt.
Kul iaf att du ska importera små supersöta killar! :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#9 Lugnt :-). Inte många i Sv som kör med hård linje avel. Ses mer i utlandet.
Funderar mer på vad det är för regler till exempel england findland.
Englad har jag inte koll på. Ende jag känner till där är att det är dyrt med flyg och inte alla som tar in. Enklast köra dit.
Finland är bara att åka dit och hämta. Man får inte ha djur på kryssnings biljetterna men alla vanliga biljetter är ok.
#11 England kan man inte flyga hem med djuren från - iaf inte om man inte tar en omväg via Finland och Finnair. Tåg, färja osv eller bil funkar, men det är mycket jobb.
Finns en del intressant i England, jag och Wintermynta fick in en del förra sommaren. Dock får man ta i beaktande att de linjeavlar mycket mer, och de följer upp mycket sämre generellt.
Finland kullar som idioter. Av en kull på 13 kan det finnas 4 kvar i livet när de är 5 veckor… Det går inte att följa upp på det underlaget. Livslängden är skrämmande låg i en del linjer där.
Jag vore fantastiskt glad om det visade sig finnas någon hyfsat renavlande, uppföljande och sund uppfödare där ute - hojta gärna till om ni hittar någon.
Själv har jag funderingar på att ta in från Norge i år. I övrigt ska jag bara försöka förvalta det engelska blodet.
#13 Är nog lite 50/50 i finland på kullning. Finns många som inte kullar och många som kullar i varje kull de får.
Norge lär vara lätt att ta in ifrån. De planerar själva en resa till Sv i slutet på året. De har så lite linjer att avla på och kan knappt ta kullar. Så de behöver importera mer.
Jag och en kompis ska ta hem Topazråttor från Holland, i november-december om vi inte hittar transport innan dess 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#13# ja norge har jag tänkt på. Oslo området. Min morbror bor i norge. Får snoka runt lite på norsk rotte förening.
#16 norge har ingen förening. Men kolla med Wolf här inne. Eller googla ratrace. Hon är norska och har bra koll på de andra norska uppfödarna som typ matmor tror jag en vettig heter.
Vi ska ev. impotera från Holland från Rene till slutet av året.
hur gör ni för att imporetera?
Jag har 2 från rene 1 rubl topp och rubl dumbo. Någon som ska till stora utställningen i Holland i december?? Hade så gärna åkt dit för att lämna och hämta råttor, men någon annan som kanske ska dit och kan hjälpa ;))
Katoz
#20 Kent ska dit i december, annars kommer Rene till Kent i november ;)
#20 Var ju nån bussresa ner dit,vi ska iaf åka då och tänkt köpa råttor av Rene då.. Men ifall han kommer som #21 skrev kanske man kan skaffa djur då :P
Ja Rene åker till Stockholm i november, han ska lämna mina råttisar till Kent då så jag har pratat med honom om det ^^
Skickade precis medelande till Rene och fråga ifall han har plats för att ta med fler :P ^^

det kommer att bli en busstur till houten i dec…jobber som fan med att få ihop all info snart.
#25 säg till dom du behöver någon hjälp med det!
Men vad smidigt! Åh vad spännande, hade vart så kul om jag fick ihop det och kunde åka ner.
Katoz
Lite OT men varför väljer man att ta bort så många ungar som de gör i Finland ?
#28 jag vet inte men jag kan tänka mig att de resonerar som de gör med mössen som kullas: få ungar får mycket mjölk och blir stora snabbt. Dessutom kan man ta flera kullar från olika linjer och bara spara det man själv ska ha och bokade djur. Då går avelsarbetet snabbare framåt. Hellre få ungar med goda hem än hela kullar som man blir sittandes kvar med, alt sälja till foder och zoo, alt avliva som vuxna, för att de tar upp plats för andra värdefulla parningar. Lite så tror jag man resonerar
Nackdelen med att kulla är framför allt att ungar som skulle ha utvecklat defekter, avvikande beteenden el dyl kanske har kullats bort och "finns" inte, men generna bärs vidare i god tro trots till synes friska linjer.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag bor i Holland, men har 3 råttor från en djuraffär då det var mina första så visste jag inte bättre.
Är Rene en bra uppfödare och vet ni ev fler bra uppfödare i Holland för framtida råttor som jag vill köpa? Var bor han i Holland?
Rene är grossist. Han är troligen den som föder upp till zoo affärerna i holland. Verkar va 50/50 på djuren från honom. Några har haft riktig tur på djur de importerat i år därifrån. Men ungefär lika många verkar ha riktiga problem. En fick medicinera i ett par månader för rossel. En hane kom med som vägde 50 gram och högg ägaren redan då, bråkade i buren där han gav sig på vuxna hanar. Två har dött knall fall. En fick en hel kull med megacolon ungar. En hona är avlivad för dominans, en annan kommer avlivas. Hon kan ligga i knäet och helt plötsligt bara gå till attack och inte lite heller. Läst på fb att det varit några hanar som inte fungerar i flock och får gå ensamma.
Här är hemsida till Rene. Han håller djuren i labb burar, avlivar de som inte duger färg messigt. Ende hantering de får är av de anställda när de lyfter råttorna i svansen under städning. Detta sa han till en person som var hos honom och hämtade djur. Vet inte vad de sa men för mig han har en 300 råttor, 400 marsvin och massa massa andra djur eller om det var tvärtom.
Så man kan lika gärna köpa på zoo enligt min mening.
http://www.rebas.nl/bedrijfsinformatie/informatie_voor_bedrijven/index.php
#31 Tack så mycket för ditt svar.
Lät ju inte som att jag blev övertygad om att köpa råttor drån honom.
Då försöker jag nog lika gärna att köpa från en mindre uppfödare.
Tack än en gång. Vet du kanske någon annan bra uppfödare i Holland eller i närheten. Bor vid gränsen till Tyskland och Belgien.
#32 Nej jag känner inte till någon i holland. Men det är ju houten på gång. Skulle rekommendera att bara maila runt till uppfödare i olika länder runt om. Fråga om de ska till mässan eller vet någon som ska dit.
För mig att Kent som annordnar en bussresa dit, har tillåtit att man tar med djur till houten. Är flera svenskar som ska åka, säkert kan någon ta med råttor dit från sverige
OT! Hur kan man få tag på råttuppfödare från andra länder?
google, forum, andra länders råttsällska/föreningar
#34 man får vara en duktig detektiv…surfa runt på olika forum och köra översättningsprogram. Det gäller oavsett vilken djurart du är intreserad av :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare