Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 970 ggr
Noa-Nisse
1

Råttuppfödare

Hejsan!

Om man bor i Skåne och är sugen på att köpa sällskapsråttor men vill gärna göra ett seriöst köp och inte köpa via djuraffär utan via en uppfödare. Vart ska man vända sig då?

Jag är HELT nybörjare med det här med råttor men har haft möss och har kaniner. Jag har en stor tom kaninbur som är bland de största inneburarna som finns på marknaden. Är det någon ide att använda den eller kan jag skippa den iden och sälja den? Och istället köpa något som passar råttor bättre.

Mvh En nybörjare som vill vill och vill!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ratlings
0

Absinths, porlamarkens och palms finns i Skåne Glad

En kaninbur är oftast inte tillräckligt hög (jo enligt lag, men inte enligt mina råttor iallafall!) och gallret brukar vara alldeles för brett så ungar kommer lätt igenom, även små honor och små hanar.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Noa-Nisse
0

Tack för ditt svar! :)

Jag misstänkte att buren skulle vara för låg. Jag vill ju gärna inte att de ska leva trångt!

Vad tycker ni om detta skåpet? Bygga till en dörr och sätta nät? Göra roliga saker med de olika planen :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00134047/

Fridborg
1

#2 Trä blir ofta inkissat, värdare att köpa en bra begagnad bur för samma pris (och så är hyllor ofta för smala i djupet)

Ratlings
0

#2 Som Fridborg skrev så blir trä ofta inkissat men det går att fixa med en masa lack, hur bra det funkar vet dock inte jag då jag enbart har haft gallerburar, träfria.

Du kan ju kolla på blocket efter bra billiga burar också, eller hyllor för den delen! Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

MetalMii
0

Om du vill spana runt lite eller vänta på rätt begagnade bur så kan du ju näta in kaninburen så länge. ( Jag har aldrig sett en kaninbur som skulle hålla kvar råttor.. )

Det kan ju vara kul att inte bara ta första bästa och sen ångra sig när drömburen dyker upp…

Hallonblad
1

Att tänka på i buren;

• gallerbredd ca 1-1,5 cm
  • jag skulle aldrig införskaffa bur till råttor där någon sida är kortare än 50 cm, även om det lagligen äcker med 30 cm
  • höga burar är mest uppskattade av råttorna, men se till att de aldrig kan falla längre än 50 cm! Detta fixas lätt med massor av hyllplan, hängmattor, rör mm
  • många luckor kan vara skönt för när man ska pyssla i buren, stora luckor är skönt när det är städdags
  • stänkskydd är din vän!

Och RiFs Uppfödarlista hittar du här. Lycka till! :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Noa-Nisse
4

Tack för alla svar!

Jag mätte gallerbredden på kaninburen och den ligger på 2½ nästan 3 cm. Så då kan jag räkna bort den helt. Jag vill helst inte näta in buren, blir så klyddigt med öppningarna då!

Jag har inte brottom med att skaffa råttor. Utan jag vill först läsa på ordentligt och läsa lite artiklar här inne så jag får lite mer kött på benen. Men att ha en bur som råttor trivs i är ju prio 1 så att säga.

Tack för alla bra tips, men hur ser ett stänkskydd ut? trär man det på buren? och varför behöver jag det? Behövs det mer till honor eller hanar eller båda två?

Och ang bottenmaterial så har jag förstått att kutterspån är ett "big no no" men toalätt fungerar bra?

Jag väntar hellre en tid med att skaffa råttor så jag kan ordna den perfekta buren. En voljär för fåglar kanske passar bra.

Jag läste också att minsta sidan skulle vara 30 cm och jag blev nästan chockad minst sagt!! Det är ju ingenting :S

Trollhund
0

Jag skulle råda till flece/borrismator/tidningspapper som botten/hyllplan occj sen toalätt i toalådor. Mer lättstädat och mer ekonomiskt :-) och pratiskt när du har dem ute, har de lärt sig gå på lådan så är det bara att ställa fram en låda när du har dem ute :-)

Hallonblad
0

#7 Vi använder KOLON golvskydd från IKEA som stänkskydd. Vi borrar hål längs ena kanten och hänger sedan fast det i buren med ståltråd (se till att ståltrådens ändar "knyts" utanför skyddet, så att råttorna inte kommer åt det och kan skada sig på det). Vi sätter det bara på sidan av buren som är inmot väggen (har vita väggar i råttrummet). Finns de som sätter stänkskydd runt hela nedre kanterna av buren så att inget spån ska skvätta ut. Det är inget vi själva gör, men man får ju känna efter själv hur man vill ha det. :)

Tycker själv hanar och honor behöver stänkskydd lika mycket. Man vill skydda sina väggar. Och om man har parkettgolv vill man absolut inte få något snusk på det heller. ;P

Kutterspån fungerar utmärkt om det är gjort på lövträ - alternativt är värmebehandlat så att terpenet gått ur träet - och är dammfritt. Tyvärr är sådant spån mycket svårt att hitta, och kostar ofta mer än det är värt. Toa-Lätt använder vi bara i toalådorna, tycker det blir så hårt för deras små tassar att gå på. Har dessutom hört många som tycker det är dammig, något jag inte upplevt själv, men så har jag ju som sagt bara använt det i små mängder…

Borrismattor är utmärkt att använda på åtminstone hyllplan, finns de som tycker om att använda det även som bottenmaterial. :) Man får prova sig fram. Har själv inte hittat något bottenmaterial jag riktigt gillar. Men Varg gillar STL-ströet (helt okej jämfört med många andra ströer). Just nu använder vi alflis, vilket drev mig till vansinne förr i tiden, men sedan vi flyttade in alla råttorna i ett rum med plastgolv inte alls har varit så tokigt. Hm. Knepigt, det där med spån.

Fågelvoljärer brukar vara utmärkta råttburar. Tänk bara på fallhöjden så att de inte ramlar för långt om de skulle tappa greppet när de klättrar. Finns många skräckhistorier om skador som tillfallit små råttor pga att deras ägare inte satt upp tillräckligt med fallskydd i burarna.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig