Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 639 ggr
regskylt
2

Välkommen Jerker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår plockade jag hem en liten omplacering på okänt antal veckor. Förra ägaren påstod sig att han var född vecka 33, men han är klart och tydligt yngre än så då jag har två pojkar födda samma vecka samt två som är födda hos mig som är två veckor äldre.
Jag tippar på att han är runt 6 veckor, precis bytt päls ser det ut som.

Denna lilla underbara Black hooded heter nu Jerker och är den 5e råttan i min nystartade hanflock.

Introduceringen har gått galant. Träffade de andra hanarna igår i soffan och inga problem.

Nu sitter han i mitt knä och är skakig och försiktig. Han har nog inte fått mycket uppmärksammhet innan, den lilla stackaren. Han ska vara från någon mindre uppfödare är allt jag vet.

regskylt
0

Underbar lite pojke. Min absoluta favoritfäg och teckning i samma råtta. Är svag för Hooded framförallt black. Hade ingen black hooded hemma innan av 14 råttor. men nu är de 15 och nu är det absolut STOP.

Melissa V
0

haha herrejisses, du har huset fullt, här tycker jag det är mycket till gränsen med 7 råttor :D
Men himla fin liten grabb

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

regskylt
1

#2 ja det är verkligen stop nu. Vi har för många honor, vill egentligen begränsa oss till 7 eller 8 honor. Men det blev som det blev. Vi har ju tre honor som inte vill bli rörda av oss människor, en livrädd och aggresiv Kajsa som vi nog kommer att ta bort pga att hon inte funkar i gruppen längre. Sen så överväger vi att omplacera två syskon då personkemin med råtta-människa inte funkar riktigt.

Tanken var ju inte att vi skulle ha några hanar men när jag fick behålla två från egen tjuvparad kull så fick det bli så. Och två var för lite så det blev fyra och när jag hittade Jerker så kunde jag ju inte motstå :)

Fridborg
0

Vill inte vara dryg men vill inflika att storleken inte alltid avslöjar åldern, mina pojkar på 2 månader, bebisarna jag "födde upp" själv är extra små pga deras sjukdom när de var små…

Jättesöt grabb! Kyss

regskylt
0

#4 jag tänkte det också men när jag klämmer och känner på honom så skrikler det bebis om honom och inte samma ålder som Hugin och Munin. Man känner den där lilla "beniga kroppen" som man gör hos bebisar än det "tjocka goa" som hos de som är lite äldre. Om man nu kan beskriva det så :P
Har själv en nakenfis hemma som jag fött upp själv (syster till Cello och Houdini) som är jätteliten och inte verkar bli större.

Fridborg
0

#5 Ah, då hänger jag med! Jo jag vet precis vad du menar :)

regskylt
0

#6 hehe okej :) Var så svårt att beskriva att jag var tvungen att klämma på Hugin lite också.

det sorgliga är att om Jerker är så pass ung som jag gissar på så kan inte förra ägaren ha haft honom länge.. Han var ensamråtta och tydligen aggresiv.
Aggresiv vart då undrar jag? Inte en enda gång har han lagd tänderna mot mig och för att jämföra med Hugin och Munin som alltid nafsar till när jag sticker in handen i buren så är de monster om Jerker är aggresiv. Och jag tycker att tvillingarna är riktigt snälla. Mycket jobb med men inte aggresiva de heller.

Förra ägaren skulle nog få hälsa på min väldigt aggresiva Kajsa så skulle Hen få se på vad aggresivt är.. *muttrar*

[Sara FE]
0

#5 Jag hade faktiskt en hona som inte blev större än en 8-veckorsbebis. En expert kom och granskade henne och konstaterade detta, samt att hon var lika underutvecklad mentalt. Hennes ursprung var dock troligtvis hos en grossist, så det var inte direkt något mystiskt över det hela. Hon vägde som mest 228 gram och hade hela tiden den där späda lilla ungkroppen.

Hur som helst ser Jerker väldigt söt ut. :)

Fridborg
0

#7 Han kanske trodde att han bet när han "bebissmakade" som jag brukar kalla det. Eftersom han va så liten och ensam drar jag slutsatsen att förra ägaren inte kunde speciellt mycket. Då kanske man lätt kan ta bebissmak för att bitas, de kan ju ta i lite extra ibland.

Sen har jag en teori att råttor precis som många djur känner på sig vad det är för person, att de är lugnare och så med någon de känner hanskas med råttor förr.

regskylt
0

#8 ah intressant :)

#9 Jag har nästan alla mina råttor som smakar fortfarande, vissa mer hårdhänt än andra (dock aldrig hål). Men det är ju så det är. Jag har fått in vanan att alltid stoppa in en knuten hand så de får nosa först istället för fingrar, fingrar ser ju sååå goda ut tydligen.
Jag har alltid för ovana att gå och pilla med råttorna precis efter att jag har tvättat händerna och då blir det mer "åh luktar mat måste bita" tendenser än om jag inte nyss har tvättat mig :)

Men som sagt, en del misstar ju de små smak-nafsen som att de bits. Jag brukar tänka att så länge de inte hugger så det går hål så det blöder eller skrapas av hud så bits de inte :)

Fridborg
0

#10 Ja jag har för ovanan att klappa dem när jag tvättat händer så de alltid ska blitas och slickas :P

De bebisar som e kvar smakar fortfarande, tar tag med händerna om fingret och smakar, men man märker ju som van råttägare vad som är vad och hur man ska tolka signaler.

regskylt
0

Jerker sitter i knät och äter ägg ^^

regskylt
1

Här är min lilla råtta Karin (violin). Som inte verkar bli så mycket större. hon är bara något större än jerker.

Fridborg
0

#13 Jag vet att jag inte borde vara det, men jag ÄR svag för nakenfisar <3

regskylt
0

#14 haha så kan det vara :) jag gillar inte nakna alls. Tänker inte skaffa en naken medvetet någon gång. Karin fick jag ju behålla då inget intresse fanns för henne och jag fick ju inte annonsera att hon var "ledig" heller. Fast hon har sin charm i personligheten :)

Fridborg
0

#15 Hade hon varit en kille hade hon fått komma hit pronto :)