Inköpslista!
Hej, jag tänkte fråga lite saker. Egentligen så vet jag nästan allt jag skall fråga, men tänkte att det kunde vara kul/varierande att se vad ni andra har för idéer osv.
Jag får hem ett par råttor i helgen, har köpt en gigantisk bur, som är helt tom!
Jag har tänkt använda papper och Toa-Lätt som bottenmaterial.
- Har ni tips på något annat att använda?
Har fått ett recept på mat jag kan/skall ge mina råttor, har även ett gammalt recept som jag tänkt använda mig lite utav.
- Vad har ni i era råttors foder?
Jag har tänkt inhandla en del saker till buren.
- Har ni något tips på vad jag kan köpa, som kan vara kul och varierande?
Jag är ganska noga med att det skall se snyggt och fräscht ut, så det får gärna vara ett tema typ.
Jag har haft en del råttor innan och vet hur jag skall göra med allt, men det är kul att få nya idéer och vill gärna att ni hjälper mig! :)
Tack på förhand!
/Kattsk
Skriver det endast för att jag kan!
Nåt som är kul är PS fångst från IKEA, dom är jättemysiga tycker mina :) och kusiner, finns på barnavdelningen, små typ runda låd-aktiga grejer i tyg. Sen hyllplan, sputnikar, stegar, små hus, och massor av hängmattor och roliga kryp in :D
Om du kan tänka dig att sy så kan du köpa några snygga tyger och sy ett helt gäng hängmattor i olika modell. Jag har själv valt lite olika tyger men alla matchar och går i blått och brunt. Sedan kan man ju även matcha matskål och liknande i samma färg.
Då jag är allergisk mot kvalster så använder jag fleece som bottenmaterial och sedan Toa-Lätt i toalådorna och det tycker jag är supperbra.
Sedan är jag också en sån som tycker det är kul nära allt matchar i färger och så. Så jag köper billiga fleecefiltar och syr olika hängmattor i olika teman.
Man kan även hitta bra saker på t.ex. loppisar och ikea. De nyaste fynden är en pall, en potta, ett mikrolock och en blomkorg. Så det är bara att göra lite hål i sakerna och vips så har du nya små hus. Jag är inte den som köper så väldigt dyra saker till råttorna då jag tycker även billiga saker är jättebra. Igår köpte jag ett mikrolock på ikea som jag borrade ett hål i på toppen och fick då ett riktigt mysigt hus.
Sen är det ofta så att råtterna blir lika glada var du en ger de. Gav de ett flingpaket med hål i som de sen ville släpa in i buren fast än den inte fick plats. ;) Så med fantasi kommer man långt med.
Den nya favoriten blev en plastkorg som jag satte fast med spännband högt upp i buren.
Sen kan man även lägga till detaljer i matchande färger. T.ex. fläta rep i olika färger.
Hoppas något av detta kunde vara till hjälp. :)
Buren på bilderna är ny och råttorna har inte flyttat in i den ännu men så här kommer det ungefär se ut när de får flytta in. Ska sen även lägga in lösa fleecebitar som de kan boa med. De gröna/leopard hängmattorna ska inte vara där då men de blå hängmattorna ligger i tvätten just nu.
Sen är detta nedervåningen som jag ville ha i rosa/leopard som jag tyckte blev väldigt fint. Även där ska jag hänga in fler hängmattor, fler hus och PS Fångst från ikea. Ska även där lägga i lösa fleecebitar att boa med. :)
Jollabolla, ÄLSKAR inredningen! Särskilt den rosa, den hade matchat mitt rosa/svarta hår sååå bra ;)
Som bottenmaterial använder jag torv
Relativ dammfritt, bra uppsugningsförmåga, luktfri och till skillnad ifrån mycket annat så tål jag det =)
Mina råttor har alltid fri tillgång till foder i 2 olika skålar. Den ena är med högkvalitativ hundmat, den andra innehåller lite olika müsli blandningar som jag köper + blandar själv. Sen har dom ytterligare en skål där dom dagligen får något utöver det vanliga, så som matrester, gröt, frukt mm
Jag har lagt ner mycket pengar på saker som ändå bara tuggas sönder eller blir äckliga av andra anledningar, så nu kör jag lite hemvariant =P
i taket har jag hängt upp nedre delen av en papperskorg i plast (mycket uppskattad liggplats), jag har byggt egna hyllor i trä (spillmaterial). Så fort bet blir ett pringlesrör tomt här så fäster jag det längs gallerväggen och dom har det som tunnel. Å att lägga något riktigt smaskigt (i mitt fall oftast kyckling lr lax skinn)godis i en tom tablettask är en rolig sysselsättning för dom!!
För övrigt står ju burar öppna här dygnet runt så dom inte måste vara där. Kan ju dock inte ha öppet alla 3 burarna samtidigt då d skulle sluta i råttinvasion här
(fn 7 honor å 3 hanar)
Det enda av inredningen jag köpt e alltså mat å vattenskålar samt ett ordentligt hus i varje bur.
Förövrigt e d saker folk ska slänga eller loppis som gäller. Råttorna är lika nöjda ändå!
Tror jag iaf.. dom har ju inte fått leka med så mycket annat =P
Vad kul att du gillar den dyoxide! :)
#3 Har du sytt allt själv? :P jätte fint!
#kattsk: Mina råttors burar är inredna med trähyllplan som jag gjort själv, väldigt kul å bestämma formen själv också, korgar, rör, kartongen av olka slag, tex mjölkpaket, Stora grenat att klättra i, hängmattor i massa olika former, rep, A4 papper älskar mina ena 2 tjejer. Dom kan ta en tidining som ligger på golvet och dra med in i buren! haha :)
#8: Tack så mycket, ja allt har jag sytt själv då jag tycker det är kul att bestämma hur de ska se ut och så gillar jag att ha teman i olika matchande färger. ;)
Tack så hemskt mycket för era tips! :)
Jag fick köpt mig lite saker på Ikea häromdagen, dock hade jag för bråttom med att springa ut ur affären, men jag fick köpt en förvaringsgrej som man kan sätta i taket (ser ut som ett tyg-rör med fack och olika "våningar". Den var lljusgrön.
Sen fick jag köpt mig en röd tyggrej som jag satte i mitten av buren som en liten hängmatta/korg? eller vad man ska säga.
Sen en sån barn står på i badrummet t.ex. Den var vit/blå. Passar inte alls in, men det får duga.
Det blev även 4 dörrmattor och 2 småhanddukar för 3kr/st.
När jag kom hem så hittade jag en metallburk som man sätter i en svart metallsak, så jag kunde hänga den i taket. Det är sjukt stabil, har lite hål i botten för luftning och får plats en/kanske två råttor i :)
Någon dag tänkte jag göra lite hängmattor, skall bara köpa in lite snören/kedjor och fästen!
Det har inte direkt blivit något tema i buren än, men det kommer med tiden!
Min ekonomi är urkass för tillfället! :<
Jag syr inte ens hängmattorna i dagsläget utan klipper en lagom bit av en filt jag har för ändamålet och fäster i burtaket med S-krokar.
Låter som min "lilla" Astird har det bra där borta!! :D Lägg gärna upp bilder på dem snart!! Saknar henne massor!<3
Tove, ja hon har det jättebra!
Inredningen i buren är densamma. Har inte haft tid p.ga jobb att köpa mer inredning.
Men bilder kommer så snart jag hittat SD-kortet till kameran :)
Och när jag fångat in en liten krabat som rymt, på grund av ett hål i burens tak som var dåligt "säkrat" av förre ägaren. Bajs!
Astrid mår så bra! Hon går ihop med 2 av 3 råttor. Så jag funderar på att sälja iväg 1 eller 2. Inte Astrid förståss. Henne är jag mest för! :> (Om man får säga så) haha :)
Här är en bild från mobilen! :)
Åh vad törstiga små <3 Ja hon är ett litet charmtroll svårt att inte bli fäst vid henne ^^ synd att hon inte går ihop med den sista :/
#15 Så söta. Hoppas dom har de bra! :)
Charlott, dom två lite mörkare, som jag fick av dig, dom blir påhoppade av Astrid ganska ofta (den bruna råttan). Tror jag måste göra mig av med dom :/ Har inte plats för en extrabur :<
#17 Nu har jag ingen aning om vad du har för bur, men du har inte möjlighet att ställa en extrabur ovanpå din nuvarande bur då? Bara en tanke..
#17 Hur indroducerade du dom? Gjorde du om hela buren helt och håller? :/
OJ har hon blivit dominant :S Hos mig lekte hon med Alice lite hårdhänt menAlice gav ju alltid tillbaks :S
har en rätt hög bur, så om jag skall ha en till så kan den inte vara så stor.. Sen har jag ingen annan plats att ställa den på om det skulle vara så.
Charlott, jag bytte bottenmaterial, tvättade sakerna osv. Sedan lät jag råttorna leka i soffan en stund, Astrid fick sedan sitta i dom andras transportbur en stund medans dom andra var i den stora buren och luktade osv.
Ordningen jag skrev det i stämmer inte, men ja.. Ni förstår nog.
Allså, jag tror mer att dom andra råttorna är dominanta, men jag vet inte. Har fortfarande lite svårt att se hur dom reagerar. Dom bråkar mest i och bakom "huset". Men jag ser i alla fall att det är Astrid och en/två av dom andra råttorna som bråkar. Jag hör att det piper till lite och att det rasslar av pappret och pelletsen dom går på.
#21 Men man ska göra om buren helt och hållet så det blir nytt för din första råtta också! :)
Ah, där sa du något! Skall kolla om jag kan göra om det imorgon! :)
Sen får man ju räkna med pup och tjafs ett tag med. Nuhar jag doc ingen aning om hur länge det varit så för dig men tänkte att det är bättre att säga det ändå :-) Har nog aldrig förstått att det är svårare att introducera vuxna råttor. Tur att jag inte visste det när vi gjorde det ^^
#23 Ja det måste du göra, för din råtta innan känner ju fortfarande igen sitt ställe och försvarar de ju. Så fixa iordning ALLT :P Lycka till! :)
Nu vart jag vaken halva natten och iakktog dom små liven. Har insett att Astrid är väldigt undergiven.. Det är två av dom råttorna som är från Charlott som är dominanta..
Den ena är väldigt mycket mer dominant än den andra.
En liten fråga bara.. Jag tror det är samma för råttor, som får hundar. Att dom kan "jucka" på varandra för att visa rang?
För det gör den minsta råttan jag har… En riktig liten tuffing ;)
#26 "När hunden juckar på en annan hund, eller på dig, så har det med stress att göra. Juck är ett av många stress-symptom. Det är en väldigt vanlig missuppfattning att juck betyder att hunden vill klättra i rang."
( http://mbv2012.weebly.com/dominans-och-flockledarskap.html )
Oj, skrev fel.. Menade "Som fÖr hundar".
Men ja, är det samma med råttor då, att dom juckar för att dom är stressade?
Varför jag skrev det med rang är för att jag fick reda på det i hundkurserna jag tog i skolan :>
#28 haha lätt hänt :)
Ingen aning men du fick dom precis va och dom alla kände inte varandra innan om ja fatta rätt (har inte följt tråden 100%). Men i mina öron låter de inte omöjligt iaf att den kan vara lite extra stressad? Men de kanske någon annan mer kunnig kan svara på :P
mm nej de ringde någon liten klocka i huvudet som sa att jag hade hört någon annan teori så därför ja googlade på det, men ja hundkurser och utbildingar kan ju skilja en hel del ibland beroende på hundinstruktör/psykologens(?) tro/inriktning?
hehe ja! ;)
3 av mina 4 råttor är syskon. De två lite mindre syskonen bråkar, både med varandra och med den stora bruna råttan jag har. Nu har jag haft dom i en månad kanske? Och det har varit såhär i cirka 2 veckor.. Första veckorna gick as bra..
Nu vet jag inte ritkigt vad som hänt..
Jo det är sant, folk lär ut olika!
ah okej ja har faktiskt ingen aning, hormoner kanske? gissar bara utan att veta ett skit XD hoppas någon annan här har något bra svar iaf och hoppas det löser lugnar sig :)
kattsk: Haha gör dom seriöst så? Jag vet att en av tjejerna du fick va den tuffa bruden i buren här. Men aldrig juckat :O Aldrig ens hört att honor ens kan göra så på varandra :O
När honor löper brukar de bli "ridna" (juckade på) av de andra honorna, det kanske var det du bevittnade? Honor löper ju så ofta som var femte dag, och brukar ofta bli lite spattigare då :)
Mikeiko, åh tack så mycket!! Då vet jag det!
Charlott, hahaha japp! xD Helt sjukt ändå!
Men var det den mindre råttan med mer svart rand som var mer dominant av dom? För det är hon som är det nu i alla fall.. Sen är det en till som är lite mörkare på randen som är lite dominant också.