Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 673 ggr
deeremf
0

Vänta och se

Nu idag var jag hos Veterinären som tog en titt på mina flickor, de har rosslat endel och den första veten jag tog de till sa till mig att inte oroa mig sålänge de äter och springer runt så borde jag inte tänka på något mer.

Det samma sa den här doktorn, plus att han också gav mig antibiotikum som skulle blandas med deras dricksvatten.

Men är det vanligt att veterinärer säger så?

Borde man lyssna på det eller borde man ta och åka till en annan?

Lancia
1

Jag skulle vilja påstå att en veterinär som säger att man ska "vänta ut det" inte är speciellt kunnig och medveten om hur vanligt och farligt rossel kan vara för råttor. Rosslet eskalerar oftast långsamt och till slut blir det så illa att man får ta bort råttan. Bara för att en råtta ser ut att må bra behöver det inte betyda att den gör det. Det är ett bytesdjur och med lite sunt förnuft så borde även veterinärer hajja att dom inte visar sig må dåligt om dom inte mår RIKTIGT dåligt.

Man ska givetvis inte heller övermedicinera, då man hela tiden ökar risken för resistens.

Frågade den första veterinären dig hur länge dom rosslat osv? Verkade denne intresserad av att verkligen hjälpa till med råttorna? Rossel i samband med en förkylning är ju en grej, det går ju över relativt snabbt och ska väntas ut, men när det börjar gå veckor..

Vad heter antibiotikan du fick? Vilken dosering? Hur vet man att råttan får i sig rätt mängd om man ger det i vattnet?

deeremf
0

#1 de dricker massor med vatten och det mesta av medicinen ligger ju i botten av flaskan även om man skakar på den så de får ju det med oansett, men han sa att det inte var värre än att blanda i mer när man bytte vattnet.

Det var någon mix sa han, nu minns jag inte vad den andra regenten hette, men den ska man ge till de i ett belopp av 8 dagar, har det inte förändrats får man gå upp med behandlingen.

Första veterinären svarade ganska direkt med

"äter de och leker de som vanligt så ska man inte förvärra med att ge de massa annat"

Lancia
0

Jag har aldrig hört om nåt till råttor som man ger i vattnet och i åtta dagar bara. Kan det ha varit baytril? Vibranord? Bactrim? Marbocyl? Tylan? Ronaxan? Det kan alltid vara bra att veta vad som funkar och inte, så jag är nyfiken även för egen del så att säga. Veterinärer är ju sällan speciellt kunniga på råttor som bekant, så helst ska man ju vara en vandrande uppslagsbok på ämnet när man kommer till vet, så står dom i princip bara för receptet… ;)

Håll oss uppdaterade!

deeremf
0

han sa att det var ett antibiotikum så inte fullt ut antibiotika blandat med……kan ha varit bactrim ja, men som sagt osäker, aja ska iallafall se om det funkar, gör det inte det får jag väl gå till en tredje part.

Denna här har iallafall det han behöver om det skulle va så att det skulle gå så långt som behandling. Rätt typ av nålar osv.