Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 874 ggr
Sjs95
0

Hjälp!

Min råtta pumba har börjat tappa ganska mycket päls och hans hud är brun fläckig, om man gämnför med de andra råttorna så har dom tjockpäls och vit/ljus rosa hud. varför har han så dålig päls och brun hud??

Zolah
0

brun/orange/gul kan vara porfyrin eller att han utsöndrar ett gegg som blir av testosteron ( nån får komma och fylla in info här, jag kommer inte ihåg helt om det )

kan också vara att han eller nån annan 'barberar' honom och kanske rycker lite i skinnet med som gör att han får ymniga blödningar, ( blod blir brunt )

lättare att hjälpa till om vi får veta lite mer om pumba och hur han ser ut ( via ett foto tex )

Nomad
0

de bruna kan va torr hud oxå. pröva att smörja honom med något oparfymerat och uppmjukande som babyolja eller tvätta honom med grönsåpa. Jag vet att grönsåpa låter dumt men jag brukar använda de på hästar med torr hud då de är väldigt bra för huden och lättare att tvätta ur än olja =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

darkness
0

Helosan kan funka oxå. Funkar bra på torra råttsvansar o tassar så de funkar nog på huden oxå. Inte farligt om de får i sig de men helst ska de hinna gå in innan du släpper honom

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Melissa V
0

vart hittar ni helosan? yrat runt här i stan men finner de ingenstans :/

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

darkness
0

finns på apoteket, sen har vi i det på ica ^^,

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

DenLin
0

Ja, helosan brukar finnas i vanliga mataffärer :)

hus-musen
3

Hur ser råttan ut? Har han lockig päls? Vart någonstans har han förlorat pälsen?

Gamla råttor kan se lite tuffsiga ut med pälsbortfall, likadant om råttan är tex rex, dubbelrex eller fuzz. 
Barbering kan vara en annan sak.

Det bruna kan vara pga testosteron och att råttan inte är särskilt noga med hygienen.

Qui dormit, non peccat

Sjs95
0

Han är ju inte speciellt gammal, och han har ''rak'' päls, dvs inte krulligt eller liknande.. han har tappat päls från ''axlar och bakåt. han ser lite ut som en gammal gubbe. Och han har också blivit väldigt smal även fast han äter med gått humör.. vi brukar tvätt honom för jag tänkte att det bruna kanske var smuts men det hur inte försvunnit..