Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 465 ggr
Skruttungen
0

Tips, tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj, jag har läst på mycket om råttor nu inför att införskaffa mig två stycken.

Jag och min sambo hade då tänkt bygga en egen bur. Har lite erfarenhet då jag byggde min egen kaninbur (Utomhusbruk) och gick även bygglinjen, så lite kan jag inom bygg.

Jag har ritat lite snabbt i Paint hur jag hade tänkt det, måtten stämmer inte överhuvudtaget med bilden. Alla mått är uträknade och uppskrivna på min ritning hemma. Men jag tänkte slänga upp bilden för att visa hur jag hade tänkt mig.

Det jag då vill ha tips/råd om är då om min tanke är helt åt skogen fel.

Ni får jätte gärna komma med förslag på vad man ändra på, tillägga/tabort, osv.

[Sara FE]
0

Det ser ut att kunna bli ganska hög fallhöjd där, så ett par hyllor/hängmattor tvärsöver hela buren på ett par ställen vore nog en bra idé. :)

chade
0

kanske lite fler stegar istället/och repet (mina råttor fattar lixom inte vittsen med att ta svåra vägen, när man kan välja den enkla, GALLRET Flört), och om det ska bli en hög bur, att du ser till att ha någon hängmatta där det är långt mellan botten och lilla delen högst upp, ifall de skulle ramla. Eller sätta in ett extra hyllplan på något sätt :)

Annars så ser det väl rätt bra ut, man kommer ju alltid på saker på vägen sen säkert som man vill ändra/ta bort/lägga till. Lycka till med burbygget Skrattande

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Skruttungen
0

#1 och #2

Tack för tipset.
Jag satt precis och tänkta på det när jag såg bilden i efterhand hur dumt det var att jag inte tänkte på fler hyllplan.
Där det gröna fackfövaringen sitter kommer det sitta MINST två hyllplan till sen stegar mellan varje hyllplanm så att de kan gå upp ändå upp till "terassen" som jag kallar den för, men även ha möjlighet att klättra upp det med.
Hyllplanet under det är tänkt att det ska vara stege upp dit iaf.

Sen som skrivet så står inga mått med och jag är urdålig på att rita proportionerligt. Det ser ut som jätte avstånd, men det ska det inte vara heller..
Själva bur höjden kommer vara 1000mm sen 800mm bred och 650mm djup.

Elshira
0

Ett tipps är att göra några "fack" i buren, just pga detta med fallhöjden osv. Handdukar i all ära men det blir så svårt att sätta in roliga saker då.

Jag själv har jag en bur med 3 plan, varje plan är ca 40 cm. Har hängmattor och lite andra klätergrejer hänger från "taken" (ögglor och s-krokar ftw!), så har jag andra hus osv på "golvet". För att komma upp i hängmattorna måste de klättra t.ex. Har såklart öppningar mellan hyllorna, där kan man ju ha t.ex. rep, men om man behöver "handikappanpassa" för äldre råttor kan man sätta ramper istället, annars blir äldre ganska begränsade till botten i en hög bur.

Fördelarna jag ser med detta är: Mycket yta att ställa hänga roliga grejer på, ingen fallrisk från hög höjd, lättare att anpassa även för äldre råttor, och ingen kan sitta högst upp och kissa så det stänker ner i hela buren, golvet, tapeterna och gud vet allt…

Hakuna matata!

Skruttungen
0

#4 Ja, nu har jag bara ritat din en hängmatta tex, men det ska ju in fler

och mer rep, hängbron och tunnlar o dyl.
Om jag skulle rita in all inredning jag hade tänkt så hade ni nog inte förstått vad som var vad.

Men det blir ju fler våningar.
Min andra idé nu vart att göra 3 våningar, då blir det 330mm mellan våningarna, göra ett stort hål i varje golv där grimskaftet går igenom ända upp till matstället/terassen men sen även hål som det går upp stegar så de kan gå upp om de nu skulle vara sådana råttor att de inte gillar att klättra sig upp för det minsta lilla de ska göra.

MEN, då tänkte jag att golvytan inte ska täcka hela bredden utan spara 200mm så kan jag änga upp denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70108912/

Man får så mycket idéer när man ser allas burar så man vill ju bara trycka in allt i buren, men det är lättare att se hur man inreder när buren väl är byggd.