Godis
Har haft mina två pojkar sen i onsdags och den ena gör jätte framsteg och är hyffsat tam och vill komma ut ur buren självmant ibland, men den andra är inte lika frammåt även fast jag lägger minst lika mycket tid på honom. Han blir jätte rädd så fort jag tar in handen i buren, men nu får jag klappa honom (om jag är riktigt försiktig) och han nosar på mig ibland så han gör ju också framsteg sakta men säkert, men blir oftast rädd och springer iväg eller klättrar upp längst upp i hörnet i buren.
Det jag undrar är vad för gott brukar ni ha för att försöka locka fram dom till er? Och har ni några råd om hur jag kan göra för att försöka få honom komma fram lite och kunna få ut honom ur buren. Jag känner mig så elak när jag försöker få ut honom för han blir så stressad..
(Kan ju lägga till att jag har haft råtter tidigare men dom ville ur buren så fort jag fick dom och var hyffsat tama)
// Evelina
En liten bit korv (: så där så dd äter upp den direkt o vill ha meer :D
// Stephanie och hårbollarna 
Mitt bästa var-med-mig-godis är nog yoghurt/havreghurt (för veganer-laktosintoleranta råttor). Stoppar fingret i det så får råttan slicka, då får den en längre och närmare kontakt med dig. OBS den kan bita ditt finger innan den har förstått att den ska slicka. Annars brukar majs vara en favorit hos råttor.
Ska han gå ut ur buren frivilligt vill han troligen ha saker där utanför att gömma sig bakom, inte ett öppet golv, så ställ dit kartonger, filtar mm. Se till så att du inte gör några hastiga rörelser och håll rummet tyst och dunkelt. Det kommer nog fixa sig när han vant sig vid sitt nya hemma :) .