Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1547 ggr
Frosstis
0

Eget foder

Så, här kommer ett till göra-eget-foder-forum.

Efter skolan gick jag och köpte AXA grynblandning, boveteflingor och röda linser. Hemma har jag solrosfrön och hund-och katt-torrfoder.

Frågan är då, hur mycket ska jag ta av varje? Jag gick efter detta receptet:

8 dl AXA grynblandning
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Köpte inte hirs, linfrö, sesamfrö och quinoafrö. Om man verkligen måste ha i det får jag köpa imorgon.

Jag har

Grynblandning

Boveteflingor

Ekologiska röda linser

Hund-och katt- torrfoder

Solrosfrön

Låter det helt knasigt eller? :) Hur mycket ska jag ha i av varje? Förlåt för rörigt inlägg haha.

(egentligen till hamster men de äter ju i princip samma saker så jag frågar här också)

tove.mcgrath
0

Du ska inte ha kattmat i! det finns en Artikel under "Vanliga råttfrågor" där det står vad de inte ska/bör äta. Kolla igenom den listan så du inte har något olämpligt i din blandning.

Frosstis
0

#1 Jo jag vet att det inte är så bra för att  det är något i (kommer inte på vad det heter), men det är bara farligt i stora mängder vilket det inte är i fodret. :)

tove.mcgrath
0

#2 jag skulle endå inte ha det i min råttblandning. jag använder mig av några pärlor rat complete och doggy hundfoder för juniorer där det inte är så stora pärlor.

tove.mcgrath
0

Sen har jag puffat ris i som  lite utspädning från alla tråkiga fröer och så ^^ dom brukar hon tugga i sig först :P

Ratlings
0

Kattmat innehåller taurin, du kan däremot ha hundmat i om du vill Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Frosstis
0

#4 Jag har haft i puffat ris en gång, fast han tycker inte om det :P

#3 #5 Nog om kattmaten nu, vet ni hur mycket jag ska ha i? :D Vad jag kan byta röda linser mot och om det jag har är tillräckligt :)

tove.mcgrath
0

#6 Ne jag har bara frön och sånt. Linser är ju en källa för protein så vitt jag vet och då ger jag henne skinka och så i färskmaten istället ^^

Frosstis
0

#7 men vad av de ingredienser jag inte köpt kan jag byta röda linser mot?

tove.mcgrath
0

jag vet inte xD jag har mina första rådisar :O

Fjordell
3

Fast det är ingen större fara att ge lite kattmat åt råttor. Taurin finns i kattmat, ja. Men det finns naturligt kött också, och råttor behöver proteinet som finns i bl.a kött. Många "förbjudna" saker för råttägare är ganska överdrivna, men jag föredrar ändå att ge hundtorrfoder i mina blandningar, trots att lite kattmat förekommer i små mängder ibland :)

Frosstis
1

#10 Ungefär vad jag försökte säga förut, haha. Och det taurin som finns i kattmaten är inte farligt då det är så lite. Tror det finns taurin i hundmat också

Fjordell
0

#11 Precis! :)

Frosstis
0

#12 :) Vet du vad jag kan byta röda linser mot av det jag inte köpt?

hus-musen
1

Vet inte riktigt varför du ska ha linser i över huvud taget? Finns ingen anledning till det, de sväller dessutom så det vore bättre att göra linssoppa på dem. Mina äter iof inte linser heller.

Du har musli som bas, enklast. Havre, vete, korn, bovete osv. Solrosfrön är fett, så mängden beror helt på åldern och skick på råttorna. Hundmat bara en mindre mängd, ett par kulor åt gången i matskålen räcker.

hirs, linfrö, sesamfrö och quinoafrö behövs inte om du ger bra färskmat.

Grejen är att ett bra Torrfoder kompletteras av färskfodret, hur just du ska mata beror helt på hur och vad du ger dem förutom Torrfoder. Ger du bra färskmat så behöver du knappt ge nått Torrfoder för råttorna får i sig det de behöver ändå.

Qui dormit, non peccat

Frosstis
0

#14 Ska jag inte ha linser i alls?

hus-musen
1

#15 Jag har inte linser i och kommer aldrig att ha det heller. Finns för mig ingen anledning till det och råttorna gillar inte linser.
Så därför undrade jag varför du vill ha linser i, och varför du vill byta ut något mot linser?
Linfrö tex innehåller ju mycket mer av olika ämnen jämfört med linser. Linfö innehåller dock inte kolhydrater, men det spelar ingen roll eftersom resten av foderblandningen gör det.

Edit, vill du ha linser i så ha det. Så länge råttorna får i sig det de behöver för att må bra så spelar det ingen roll vad de får.

Qui dormit, non peccat

Frosstis
0

#16 Okaj, köpte ju linser idag så vill ju använda det. Men jag kommer väl på vad jag kan byta ut det mot. Köpte ju inte allting

hus-musen
1

Ja alltså det finns inget du kan byta ut rakt av mot linser, däremot kan du tillsätta linser i din foderblandning om du ändå har köpt det. Eller koka soppa på de, råttorna gillar de mer skulle jag tro.

Qui dormit, non peccat

Nevina
4

Men råa linser, bönor och ärtor innehåller väl toxinet Phytohaemagglutinin? Det känns inte som en vidare bra idé att ge dem.

mieeow
0

#19 ja, det är väl sant, ska de inte kokas först?

on topic: jag använder mig av det översta receptet, har dock inte alltid quinoa, och använder inte alfalfa. alfalfa har jag inte hittat, därför jag inte har det i.

Annars har jag tänkt lite på en sak som Cecilia trädgårdh sa när jag var där med en råtta och berättade vad de fick för foder, hon tyckte att det var rätt mycket kolhydrater i och sa att råttor knappt behöver några kolhydrater, eller iaf inte så mkt. (jag minns inte exakt vad hon sa). Vad tänker ni andra om detta?

förlåt om jag gick off topic eller snodde din tråd lite nu.. :)

Ratlings
0

#6 Skrev bara att kattmat innehåller taurin för att du skrev att du inte kom på vad det hette Flört Annars har du fått väldigt bra svar i tråden.. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Nevina
1

#20 Jo, de ska kokas. Jag vet att bönor iaf ska kokas i 100°C i minst 10 minuter för att det ska försvinna. Kokar man dem i 80°C så blir de faktiskt ännu farligare än när de är råa. Jag har för mig att detsamma gäller linser. I vilket fall som helst så ska man inte ge råttor råa linser (eller käka dem själv för den delen) på grund av toxinet.

EDIT: Mina råttor och min hamster älskar kokta gröna linser, så du behöver nog inte slänga linserna, TS. Se bara till att tillaga dem innan du ger dem!

lillaeld
0

Som #22 säger. Linserna måste vara tillagade Glad

Frosstis
0

Oj! Vad hade hänt om jag inte haft iFokus.. Flört Men vet ni på ett ungefär hur mycket jag ska ge i den blandningen då? Eller ska jag inte ha i linserna alls utan ge det bredivd som färskmat?

mieeow
0

om du ska ha dem i torrfodret måste det ju vara torrt, vilket blir lite krångligt iomed att de ska tillagas ;) så som färskmat tänker jag. :)

Frosstis
0

#25 Okej! Så inga linser i fodret.. Ganska onödigt att köpa :P Men ska laga nu då. På förpackningen står det 1 del linser och dubbelt vatten, jag ska göra 1 matsked, ska jag ta 2 mtsk vatten då?

Men då har jag inte så mycket i fodret.. Jaja Skrattande Åt förresten av müslin förut, haha det var jättegott! :D

mieeow
0

jag antar det, dubbelt så mkt vatten som linser :)

jag brukar försöka variera, har en grund men lägger till lite olika. nu senast har jag torkat morötter som jag har i :)

lillaeld
0

# 26 ja då tar du två matskedar vatten och kokar på låg värme tills vattnet dunstat, precis som med ris. men glöm inte att skölja linserna både innan och efteråt i färskt vatten för att bli av med bakterier och smuts :)

Frosstis
0

#28 Men jag kan ju inte låta vattnet koka bort, då blir ju linserna brända. Jag kan väl sila dom i en tät sil?

mieeow
0

ta lite extra vatten då. och koka tilläckligt länge för att det farliga ämnet ska vara borta, och skölj sedan i sil.

jag vet inte, aldrig gjort det själv :)

lillaeld
2

#29 haha, alltså det är precis på samma sätt som med ris, det silar man ju inte av vattnet ifrån? :p Jag är vegetarian och äter linser på daglig basis. Du får såklart hålla koll på det, men linser ska koka ett tag på låg, låg värme. om du har 1-6 på spisen räcker det med att du kokar på tvåan, max trean. och ha ett lock på.

Sen kanske det är svårt att koka när det är en sån liten portion? ingen kastrull är ju så liten att vattnet kommer täcka linserna ändå. så om jag var du skulle jag koka mera och göra en rätt av det men ta bort några skedar av linserna till rådisarna Glad

mieeow
0

Men… nu blev jag lite fundersam… linser, är inte det baljväxter? Har för mig att råttor inte ska äta detta alls? Har jag fel? Hade varit underbart att kunna ge dem av mina egna matrester även när det är vegetariskt ^^

lillaeld
0

#32 Jo du har helt rätt. Tänkte inte på det alls, haha. Visste att det fanns en anledning till att jag aldrig ger mina det.

Så, Mieeow, skippa bönor och linser ö h t.

Här finns ju en lista på vad du faktiskt inte ska ge dina pälsklingar.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

ganska skönt att ha den som mall i början när man har sina små.

mieeow
0

#33 ja, men jag tänkte väl det! hahaha jag ger inte linser och sånt till mina :)

Teuthis
0

Gällande katt/hundmat så är det väl eg frågan om varför du vill tillsätta det.

Är det för animaliskt protein så är det bättre att ge ett högkvalitativt kattfoder då hundmat fenerellt innehåller mycket spannmål.

Taurinhalten i katt och hundmat är densamma om man räknar per gramm torrrsubstans kött

Frosstis
0

#35 Det är ett högkvalitets kattfoder, hundfodret är inte så jättebra.

lillaeld
0

#36 jag ger bara en lite kycklingbit, eller fiskbit till dom någon/några gånger i veckan när min pojkvän äter. Deras köttbehov är väl inte så stort som man tror har jag för mig, det ska ju bara utgöra några procent av det dagliga/veckoliga behovet.

Jag tycker det är lättare än att ge mat som jag vet i stora mängder är skadlig för dom. Det är ju inte så svårt att arbeta runt "problemmat" :)

Nevina
1

Folk ger ju ärtor = baljväxter. Hur farligt är det egentligen?

Nu när jag tänker efter så har mina råttor inte fått linser, som jag först tänkte, men hamstern har ju fått och älskar det.

Frosstis
0

#38 Ja puff älskade det också iallfall :)

lillaeld
0

#38 Ja, jag vet inte varför det är ett undantag, men det står ju i alla fall alla hemskheter linser gör med dom, så jag chansar inte, haha.

precis som jag, inbillade mig att jag gett dom det, men icke. Tror inte att dom har fått ärtor heller?

såhär står det i alla fall;
"Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att kunna smälta proteiner och stärkelse, och leder till att de röda blodcellerna klumpar sig. Anses öka risken för juvertumör"

Man får nog dra sina egna slutsatser med tanke på att det är markerat med en stjärna vilket betyder att det kan ges i små mängder. Men för min del är det ett nej. :)