Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6331 ggr
ececilia
0

Transportbur

Hej, mina två honor kommer hem till mig nu på tisdag eller tisdagen efter. Jag skulle behöva hjälp med transportbur till dom när vi ska åka någonstans. Vart kan man köpa dom? Vilken modell osv föredrar du?

// Evelina

Lancia
2

Det finns många olika modeller av transportburar som passar för råttor. I djuraffärer tar dom dock i regel överpris, så försök om möjligt titta på andra ställen.

ÖB har denna transportbur för jag tror det är 59:-, om dom inte höjt nu. Exakt samma bur i djuraffär kostar 150:- Den är absolut lagom för två honor.

Detta är också en bra transportbur för råttor, (den minsta av dom där tre), den brukar ligga runt 300:- och finns främst i djuraffärer. Men jag har även sett den på ICA Maxi bla. I den kan du ha 4-5 honor utan problem.

Denna transortbur är lika stor som på ÖB, men är av hårdare plast. Också en väldigt bra transportbur. Finns på Hornbach och kostade 89:- sist jag var där. Det är i princip en kopia av dom väldigt populära men också dyrare alladinburarna.

Vilken typ av bur du ska ha beror främst på hur många råttor du tänkt ha den till och vad det är för resor ni skall ut på. Om jag sover borta någon natt med råttorna brukar jag föredra katt-transportburen (länk #2), så har dom lite utrymme att röra på sig, även lätt att fästa vattenslaskor i osv, men om jag ska åka någon kostare sträcka med 1-2 råttor, så tar jag någon av dom mindra modellerna (ÖBs eller Hornbachs).

Ratlings
2

Nu svarade #1 väldigt bra, jag har en kattransport för längre resor och en mindre för kortare. Kör också "tuttmetoden" (har dom i linnet) beroende på vilken råtta det är och hur långt jag ska.. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

tove.mcgrath
1

jag brukar bära omkring min råtta i min björn borg väska när jag har korta resor ^^ ska vi på längre har jag henne i en hamsterbur där jag kan hänga upp hängmatta  så hon sover skönt :)

deeremf
1

Har en Aladino Medium (tror jag) riktigt förnöjd med den och det är Gulle & Nuffs också.

Säker och bra för att stoppa de gott så de inte fryser.

ececilia
0

Tack för alla svar! Nu är det så att honorna var slut, men jag fastnade så för två hanar ist och då undrar jag funkar det med en sån från öb till dom också eller blir den för liten?

// Evelina

mikeiko
3

Min absoluta favorit är den här: "Travel Pet", som brukar finnas på Arken Zoo (lite dyrare standardsortiment) och Djurmagazinet (som billig kampanjvara). Det tätare gallret i dörren gör att den funkar även för småttingar, och den är stilren och rymlig. Finns i storlekarna S, M och L :)