Drar bort tapet!
Jag har kommit på två av mina råttor med att sitta och slita bort tapet från väggen. Det ser verkligen inte fint ut just nu. Och mamma säger att hon ska sälja råttorna om dem inte slutar -.-
Jag har provat med att göra höga ljud när dem gör det, men dem springer bara iväg och efter några sekunder är dem tillbaka där igen. Jag har också provat med att lyfta bort dem, det hjälper inte. Vad ska jag göra?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Du kan inte byta plats för dom att vara på, eller helt enkelt sätta något för där tapeten kanske "glappar" lite och är lätt att få tag på?
ställ saker för. typ en byrå, kartong eller något. sen kan du ju stimulera dom så dom glömmer väggen
#1 Menar du att flytta buren? Det går nog inte, har katter och småsyskon. Och om jag flyttar den till ett annat ställe i mitt rum så är det lätt för dem att gå dit och dra bort tapet. Jag har också tänkt på det med att sätta något för men jag vet inte vad.
#3 Precis som twtw säger så kan du sätta en bit kartong för eller liknande. Måste du ha buren så nära väggen då? Dom kan ju inte sticka ut huvudet hur långt som helst genom gallret?
Eller missförstår jag situationen och det är så att dom biter på tapeten då dom springer lösa? :)
Känner igen mig!! MIna pojkar var helt besatta av att bita på tapeten när jag hadde dom lösa på soffan .
Tyckte att ja försökte med allt, utan framgång, tillsist jag jag helt enkelt upp och flyttade ut soffan två dm så dom inte skulle nå, och vipps var det problmete borta! 
Det är när dem springer lösa som dem gör det.
Jag kan prova kartong. Men jag tror att dem kommer försöka längre upp ändå.
Ha dom på sängen och dra den ifrån väggen lite istället så dom inte når som snoooze gjorde? Klart att det är roligare att springa på golvet, men en säng funkar utmärkt med lite roliga grejer på. Det är nog bättre i längden än att dom tuggar tapet med sitt klister på. Du kan ju variera med att ha dom i sängen och ha med dig dom mera kanske då du kollar på tv, eller gör vad som helst egentligen :)
#7 Dem kan hoppa ner från sängen.
Hade samma problem med ett par råttor jag agerade jourhem… nu står min säng där för jag har inte råd att tapetsera om. Det är en en fläck lika stor som min säng. De kom åt tapegen genom buren så jag kunde enkelt bara flytta på buren lite och slippa problemet.. så ställ något för är mitt tips
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Du får träna dem helt enkelt. Råttor är envisa djur, men de är inte korkade. Ingen av mina biter på tapet eller något över huvud taget, det gäller bara att upprepa nej 10000 gånger och flytta dem från stället. Som med ett litet barn eller en hundvalp.
Istället för att bara låta dem springa fritt och hitta på bus så kan du ju alltid aktivera dem istället, leka med dem och träna dem. Då har de inte tid att riva någon tapet.
Qui dormit, non peccat
#10 Jag brukar trickträna med dem, men det är lite svårt ibland när man har fyra råttor för alla springer åt olika håll. Men jag ska försöka. Vad finns det för lekar man kan göra med dem?

Finns massor av lekar tex dragkamp, busa med handen, dammvippor, lådor med tidningspapper och godis i, brottning mm. Beror ju på vad dina råttor gillar. :)
Qui dormit, non peccat
Tack, ska prova det.