Råtthjälpen
**Ni har väl inte glömt bort råtthjälpen?!
**
Det finns massvis av råttor där som behöver permanenta hem.
Jag tror minnsann att det finns någon där för alla, om man bara älskar råttor! Gå in på hemsidan och kolla på de råttor som finns inne på råtthjälpen nu, samt kolla vad som krävs av dig att ta dig ann just din framtida råtta! Så samtidigt som du får en ny familjemedlem gör du även något gott för just den råttan.
Är du även intresserad av att vara jourhem eller på annat sätt engagera dig i organisationen så läs vidare inne på hemsidan och kontakta några av kontaktpersonerna.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Jag har kollat mycket där men det verkar aldrig uppdateras :/ inte vad jag märker i allafall, kanske har gjort det nu, får in o kolla! kan dock inte ta fler råttor nu, har elva stycken xD
Brukade kika in ofta där jag också (även om man ej kan ta någon), men ja som föregående så kändes den dåligt uppdaterad.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jo men nu är den fint uppdaterad, jättesöta tåttisar där som behöver hem :) hade tatt alla om jag kunnat men nu har både jag och mamma sagt stopp då vi kommer skaffa avelshonor om ett tag också :O
Ja samma här, fullt upp med de två räddningsobjekten jag redan har tyvärr. Behöver också koncentrera mig på avelsdjur nu men gudars så de kliar i fingrarna när man ser alla de där söta. Vill ha villa NU så man kan rädda hem alla
Jag kikar in där då och då, men det tycks mest alltid vara hanar som söker hem. Dåligt med uppdatering tycker jag också att det är. Men nu ska jag faktiskt få hem en liten flicka från råtthjälpen snart. Det blir min tredje råtta därifrån 
Jag har funderat på att ställa upp som jourhem i flera år nu faktiskt. Men känner att jag inte har ekonomin till det ärligt talat. Har fullt upp med att hållamina egna djur friska och glada.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Flickan jag kommer få hem har för övrigt en hel drös med underbart söta syskon som också söker hem. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
När jag har stor lägenhet och jobb tar jag gärna hem fler småttingar i behov av hem. Men nu måste jag säga stopp :P
Har också funderat på att bli jourhem, men det får bli när jag flyttat ut, så det blir ju inte än på minst två år typ, dessutom har jag ju som sagt redan nog med råttor hemma ;) har en omplaceringsråtta hemma, dock från en här på iFokus, och hon är verkligen en pärla, den snällaste mysigaste råtta som finns typ :D brukar ligga och knastra/ploppa innanför min/mammas tröja <3 så omplaceringsråttor kan vara ett underbart tillskott, verkligen nåt man ska fundera på!
Några av mina absoluta favoriter har varit omplaceringar. 
//Lamina
Jag mailade till mailadressen på hemsidan men har inte fått svar, är den felaktig?
#10 Vilken adress?
//Lamina

Det är, och har under en längre tid tyvärr, varit ny hemsida på gång. (Men nu verkar det äntligen hända något) Den som finns för närvarande har krånglat något oerhört när det gäller att uppdatera och ingen av oss Råtthjälpare är några större webkodare direkt. :(
Vilken adress mailade du, Teuthis?
info at ratthjalpen.se
Håller med tidigare skribenter om att den sidan är dåligt uppdaterad tyvärr!
Är det verkligen så dåligt med engagemang inom "råttvärlden"?!?
Jag tar periodvis emot råttor här för omplacering utan att gå genom råtthjälpen då de jag haft kontakt med som varit intresserade av adoption genom organisationen tycker det varit krångligt..
Jag har samma regler här när djuren omplaceras, men kan ju vara så att hemsidan känns opersonlig på något vis?
Jag tycker att hela iden med organisationen är toppen!! Och har liksom flera andra här funderat på att ställa upp som jourhem, men av olika anledningar har det inte blivit av..

Problemet är att vi är tre personer, som utöver Råtthjälpen har heltidsjobb, barn och många andra djur, som är aktiva, och som sagt ingen av oss kan det här med att koda hemsidor. Gamla webmastern går inte att nå, så det vi har tillgång till att ändra på hemsidan är ytterst marginellt.
Alla som vill hjälpa till är mer än välkomna!
Finns det några pengar att jobba med? För i så fall tycker jag att man lägger ned sidan och startar en ny, med ett snyggare upplägg som är lättare att hitta i. Att hitta någon som kan göra det billigt är inte svårt, känner en ung skicklig kille som gör hemsidor billigt.
#15 tyckte att jag såg mikeiko säga att hon kunde sånt med hemsidor, om det stämmer så flörta lite med henne 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Lite pengar finns. Förslaget om att betala någon har redan tagits upp ett par gånger i styrelsen. Men vet inte varför det hela tiden slås bort.
Men fortsätter det så här så lär inte råtthjälpen stå sig ett år till. De som är med i styrelsen är oaktiva. Få vill erbjuda jourhem samt intresset för nya att gå med i styrelsen är nästan lika med noll.
Till kommande år behövs det t.ex
* Vettig ordförande
* Sekreterare som styr upp och lägger in mötena på hemsidan/mailar ut till övriga i styrelsen.
* Byte av ena kontaktpersonen(mig)
* Fler jourhem
* Fler aktiva medlemmar som vill ställa upp för t.ex husdjursmässan, sprida budskapet osv.
* Fix av hemsida.
* Ev ny kassör.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag undrar varför man måste vara en betalande medlem för att få vara jourhem? För man lägger ju ändå ner pengarna på råttorna man tar hand om, och man gör det för den goda sakens skull. Det skulle ju vara som att äga en affär och ta betalt av sin personal för att de ska få jobba där.
Det är ju ingen stor summa vi pratar om egentligen, men det är bara en undran :)
#19 Även det har varit upptaget i styrelsen. Men vet inte vad som diskuterats. Protokoll från flera möten saknas
#20 Det låter som att det behövs en uppfräschning bland styrelsen ;)
Jag jobbar gärna, har försökt kontakta er tidigare men inte fått svar. Jag är arbetlös (jobbar någon dag i veckan) och behöver något att göra!
#22 låter toppen
Just nu kan jag inte bli jourhem pgr. av karantänskäl (vill inte riskera smitta till mina flickor) men efter den 1:a november kommer jag kunna bli det.
Bor i piteå så kommer ha svårt att medverka fysiskt på möten, men om man kan vara med via ex. skype blir jag gärna medlem i styrelsen.
Kan även tänka mig vara kontaktperson för norrbotten om det inte finns.
# 24 : tror att möten hålls genom msn! :)
Har varit ute och kollat på ratthjalpen.se mycket. Är väldigt intresserad av att engagera mig i en styrelse eller dylikt om behov finns. Kommer inte kunna agera jourhem av diverse anledningar men kan absolut bli kontaktperson för Värmlands län. Hur går man till väga för att börja påverka och hjälpa till?
Jag kan göra ny hemsida och sköta uppdateringar om det finns intresse av hjälp med det. Jag skriver inte koder men det behövs inte i många program. Wix och Freewebs är de jag jobbar med mest och passar mej bäst, men jag har gjort hemsidor i andra program också. Måste jag bli medlem för att göra det så är det så klart ok. Jag kan även gå in som kontaktperson för västmanland om det behövs.
#27 Kan du få till en liknande sådan här lista också? http://ratthjalpen.se/?page_id=44
Ett formulär som fylls i av de som vill ha hjälp och detta formulär ligger på en webbsida där det ligger förevigt och inte försvinner så man kan gå in och kolla/ändra att råttan är intagen så den läggs in i listan på hemsidan osv. Dit endast kontaktpersonerna eller de med tillåtelse kan gå in och kolla.
Det med kontaktpersoner är ändrat. Pga att det inte var folk som kunde täcka alla län. Så gjorde vi om och kör endast 2 kontaktpersoner som tillsammans styr upp för alla råttor som kommer in ifrån alla län. Dessa två perssoner fixar alla inkomna anmälningar om råttor och sollar ut de som är akut till mindre akut att ta in etc, besvarar all mail, besvarar all intresse förfrågning på inkommande råttor.
Är du bra med koder så kanske du kan ändra om det programmet som redan finns. Snygga upp. fixa buggar och ändra layouten
Tog mig äntligen i kragen för att bli medlem i alla fall. (: En början haha
Jag kan också agera jourhem åt några råttor åt gången, men jag känner att jag inte vill stödja att man måste vara medlem och betala frö att vara jourhem. Jag gör det gärna, men det ska vara frivilligt. Lite principgrej, sådär.
Styrelse har jag tyvärr inte tid med då jag är aktiv både i SRS och diverse lajvföreningar, pluggar heltid och försöker hinna jobba…
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
sysslat en hel del med koder då jag tycker sånt är skitkul så behövs de hjälp där kan jag ställa upp. men mer än så kan jag nog inte tyvärr då jag kom lite hastigt och lustigt in på en utbildning så fokusen hamnar där
Jag tänker (som jag redan sagt till Zickan) öppna mitt hem för jourhemsråttor när jag flyttar till större, då kan jag dessutom börja engagera mig i styrelsen eventuellt. Skulle eventuellt kunna tänka mig att bli kontaktperson för västmanland beroende på vad det innebär.
#34 som jag skrev ovan. Finns inte kvar kontaktperson för varje län. Det var för få som ville ställa upp som kontaktpersons så det gick inte att täcka alla länen. Det är numer 2 personer som hjälps åt att ta ALLA länen.
Numer fixar dessa 2 kontaktpersoner ALL inkommande mail. Nya medlemmar. Besvarar alla intresseanmälningar. Svarar och väljer ut de råttor som ska tas in i jourhem osv.
Så vill man bli kontaktperson så gäller det inte länsvis längre. Utan för alla län ;-).
Mycket mer jobb och ansvar. Men det är enklare att ha två kontaktpersoner än 10 olika somm säger olika när folk kontaktar dom.

Kul med flera som vill engagera sig, det är precis vad vi behöver för att fortsätta käma på! :) Man behöver absolut inte vara jourhem för att vara aktiv, och man behöver inte vara aktiv utöver att man är jourhem heller, osv, all aktivitet och hjälp uppskattas!
Det enklaste är om vi för en diskussion lite vid sidan av när det kommer till detaljerna (så som hur vi skulle önska att vår hemsida fungerade, hur den skall kodas osv). Vi har även en hel del sturelsefrågor vi skulle vilja ha input på osv. Och haka inte upp er på det här med att man måste betala medlemskap för att vara Jourhem, det är nån gammal skit som ligger kvar på hemsidan men som vi inte tillämpar, även om jag personligen betalar medlemskapet som ett lited ekonomiskt stöd till föreningen. :)
Då skulle jag vilja intresseanmäla mig att vara kontaktperson. Hur går jag tillväga och vem kontaktar jag personligen för mer information? :)
# 28-29 Ska titta på om det funkar i något av de programmen jag "jobbar" med. Jag tror att det gör det, men vill göra en test sida för säkerhets skull. Om Du Bet mej vill bli kontaktpersson i stället för mej så kan det kanske räcka med hemsidan för mej.
För alla som är intresserade. Råtthjälpen planerar ett möte på söndagen den 7 oktober kl 18:00 via msn.
Där kan vi tillsammans gå igenom alla som är intresserade att hjälpa till. Enklare besvara frågor.
Kan skicka era mail adresser till mig eller skriva de här i tråden. Så lägger vi till er i diskussions gruppen när mötet börjar :-)
# 39: Skeppsvarvet@live.se !

Puttar!
Åh!!!! Totalglömde ju mötet :(

Shit happens! Kommer fler möten, annars så kan vi bara snacka lite privat om vad du skulle vilja göra/vad som vi behöver hjälp med osv. :)
Såg att luras anmält sig att hjälpa med hemsidan. Skulle det behövas assistans ställer jag gärna upp. Jag jobbar med att programmera hemsidor och delar gärna med mig av min kunskap. :-)

#44, låter toppen! Wordpress, är det något du är bekväm med? Vi skulle nämligen önska att sidan förblev i WP, så det är väldigt smidigt att uppdatera innehåll osv i. Problemet är att ingen av oss är några kodare alls. :/
Missade också mötet. Stod 3 kilometer ute i skogen med hund när Zickan påminde mig x)
#45 - Jag gör flera sidor i just WordPress så jag är bekväm med det.
Jag vill poängtera att jag inte vill ta något arbete ifrån Lurvas utan kan hjälpa till med kodning :)