Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 4669 ggr
Fawo
0

Gnagarpinnar

Hur får man bäst tag på gnagarpinnar och vilket träslag är bäst? :) Om man ska plocka ute, så ska man väl tänka på att inte få med sig in något ohyra, kan man göra något speciellt då?

// Fawo (;

Banankaka320
0

Man ska ha fruktgrenar :) Man kan lägga grenarna på "tork" i ex balkongen. Sen kan man frysa in dem

alexfifan
0

Plockar du ute gäller frysen i tre dygn, vad jag har hört (;

you can't face the problem, if the problem is your face……

Fawo
0

Okej så bara fruktpinnar? Hur får man tag på de? Har typ inga äppelträ'n på gården :o

// Fawo (;

mikeiko
0

Köp inte såna klarpaketerade från affär, de brukar vara fulla av mögel xp

Fawo
0

Men finns det några träslag som är t.ex giftiga?

// Fawo (;

Zakaraa
0

#3 du kanske har några grannar med fruktträd?
Det finns dock 1 fruktträdslag som man Inte skulel ge sina råttor men nu kommer jag inte ihåg vilket eller varför (men äppelträd fungerar perfekt)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

Det finns många trädslag som är giftiga och ska undvikas som tex ek, körsbär, plommon, päronträd samt alla barrträd.

Björk kan ges riskfritt iaf.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

#7 okej tack :)

Jag har ganska mycket asp, rönn och Hassel runt huset.. Så om jag inte får tag på äppelgrenar, vet du om något av de träslagen skulle fungera?

// Fawo (;

Zakaraa
0

Ah där ser man, jag hade bara hört om Plommonträd (ja förutom ek och barrträd men det räknade ja inte med då jag skrev fruktträd :) )

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

hur gäller det med sälg då ( som jag brukar få att mumsa på när jag var liten )

och gäller frys regeln även när det är tex 20-30 minus ute?

hus-musen
0

#8 Ja asp är helt ok, vad är det för hassel? Vanlig hassel är ofarligt, de brukar möss gilla. Rönn är inte heller giftigt, det brukar man ge gnagare över lag.  För mycket rönn kan ge laxerande verkan pga syra i barken och bären.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#10 Sälg och pil innehåller acetylsalecylsyra, så man bör inte ge dem för mycket av det. Tror de är samma sak med vide.

Problemet med frysregeln är att det finns små kryp som ligger i vinterdvala i den temperaturen. Så du bör hetta upp grenarna alternativt tvätta dem för att få bort allt.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

#10 Haha är det kallare ute än i frysen tror jag inte man behöver frysa in det, för då lär ju ohyran redan ha dött :D

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Ratass]
0

Syren är också giftigt

Malinolsn
0

Förlåt om jag nu drar upp en gammal tråd nu.. 
Men björk är faktiskt giftigt på vintern/våren, ska man ge björk då så ska det klippas av 5-10 cm på topparna.