Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 757 ggr
Fridborg
0

Har hon ont?

Husse är i Filipinerna (UTAN MIG!) och jag e råttvakt. Gamla Emma (2 år i dec eller jan) har fått en knöl som har växt rejält fort. Den sitter ovanför ena framtassen på sidan mot ryggen och stör inte speciellt mycket, han tänker operera bort den när han kommer tillbaka om drygt 2 veckor.

Under hela livet har Emma varit väldigt aktiv, men när jag ska släppa ut dem får inte Emma ut. Antingen verkar den vara ivägen för klättring eller så har hon ont. Vad kan jag göra under tiden?

Anvariel
0

Usch… tumörer… :/ Rent instinktivt skulle jag inte tro att hon har ont av tumören eftersom den sitter på ett "bra" ställe. Däremot kan den ju absolut vara ivägen när hon klättrar kan jag tänka mig. Mina tösar hade aldrig ont av tumörerna vad jag kunde märka, däremot märkte jag att min Coco fick ont mot slutet av sin bensvaghet/artros. Då var hon lite uppburrad och hade ögonen på halvstång.

Du kanske kan lyfta ut henne ur buren så hon inte behöver klättra och se hur hon beter sig utanför buren? Springer hon runt och är som vanligt utanför så är det säkert för att hon har svårare att röra sig som hon inte kommit ut ur buren. Det skulle jag tro i alla fall. Det är väl mest att hålla ögonen på henne och se hur det tar sig. Snart blir hon förhoppningsvis av med otyget!!

hus-musen
1

Om den börjar bli stor och du misstänker att den gör ont (vilket den garanterat gör eftersom det spänner), tumören kan oxå gå inåt och trycka på nerver eller annat beroende på vart den sitter. 
Sitter den så att den inte hindrar henne från att röra sig så är det smärta om hon inte vill röra sig.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#2 Hon rör sig fritt och bra i buren, men det innebär en hel del klättring utanför den, så antagligen därför hon inte vill gå ut med de andra mer. Hon visar annars inte tecken på smärta förutom att hon tycker att det är obehagligt att klappa henne där.

Som vanligt är Husse sjukt envis så jag får helt enkelt vänta med operation tills han kommer hem, jag har verkligen inte råd att lägga ut innan dess.

hus-musen
0

Jo, men råttor är ju bytesdjur och visar inte smärta eller sjukdom om de kan undvika det. Upplever att många av våra tamisar är dumsnälla och säger inte ifrån gärna heller fast de uppenbarligen måste ha otroligt ont. 
Du får säga åt husse att sätta lite fart på resan eller iaf sätta in pengar utifall du måste åka in akut med henne, en tumör kan stå stilla i växt och sen plötsligt växa explosionartat. :/

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#4 Tumören växer väldigt fort jag jag har "ljugit" om hennes hälsa så han kan sätta in pengar så förhoppningsvis operationen blir av innan han kommer tillbaka. Emma är hans gullegris så jag misstänker att så blir fallet. Länkade artikeln om smärta och sa vilja punkter hon faller under och hoppas på ett svar snart!

hus-musen
0

#5 Ah håller tummarna för att allt går bra med henne då Glad

Qui dormit, non peccat

ceccie
0

Håller tummarna att allt går bra.

Fridborg
0

De måste ha dålig internetuppkoppling i Filippinerna, men jag fortsätter försöka!