Att avveckla?
Har nu sedan 2009 haft ett ental helt underbara rått hanar i min ägo.
Har efter många om och men beslutat att det blir inga fler (fyller inte på), mkt för att det är jobbigt att dem är så underbart underbara och bara "går och dör" efter 2 år sas. Samt att all min allergi bara blir värre och värre = att fortsätta införskaffa underbara råttor är inte en bra ide för hälsan.
Men nu till det klurigt jobbiga, har två underbara pojkar kvar.
En född i slutet på december 2010 och en i februari 2011 så dem är rätt jämna i ålder.
Men hur gör man när man inte är beredd att avliva en frisk råtta när den näst sista måste gå vidare/går vidare?
Går det att hitta nån som vill starta upp en han flock och kan tänka sig ta med mina älsklingar med deras nya småttingar?
För att stoppa två så gamla hanar i en ny hanflock med vuxna djur känns inte som en vidare bra ide.
Hur har ni gjort, hur har folk ni känner gjort, hur hade ni gjort?
"Din verklighet är inte Min verklighet"
För råttans skull, bör en gammal råtta få bo kvar ensam i sitt trygga hem med välkända dofter och bli lite extra ompysslad av sin ägare :)
Det här funderar jag också på, har två tanter här hemma som inte skall bli fler.. Den ena fyller 2 nu i oktober, den andra i januari.
Suttit i den sittsen också några gånger.
Och gjorde olika utgångar, den ena gången så hittade min äldre hona ett nytt hem, det var inga problem för henne att komma in i nya flocken men hon fick dock aldrig bra förtroende mot nya ägaren men trivdes bra med flocken och det var huvudsak, levde nått halvår till innan hon gick bort nöjd och av ålderdom.
Den andra gången behöll jag hanen, pysslade massor och han följde med mig överallt, även till jobb, men för honom räckte det inte, han vart mer och mer aggressiv och tillslut gick det inte tyvärr längre då han var så agressiv jag fick ha skyddshandkar för att ens kunna ge honom mat.
En annan herre njöt av sin pension i ensamhet och all uppmärksamhet han fick, han var alltid en riktig galning som aldrig satt still och alltid ville busa, mer som en hona i temperament men när jag ville avveckla och velade hur jag skulle göra vart han ensam och tog det riktigt bra som sagt, ångrade inte det beslutet och han avled som en bortskämt glad herre.
Så jag lärde mig av det att det hänger allt på råttan i sån sits.Så gör det du känner är bäst helt enkelt för råttan din, ta en funderare vad du tror hon skulle klara eller inte
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag hade två bröder, då den ena somnade in av ålder behöll jag den andra fram till hans sista stund, ett halvår senare.
Det fungerade bra för oss, den ensamma råttan vekade inte lida av det. Han hade en självständig personlighet. Dessutom stod buren öppen hela tiden när jag var hemma.
Som de andra sa, fundera över hur din råtta skulle reagera på att bo ensam. Har du tur kan du kanske hitta någon som kan låna ut en råttkompis.

I mina pojkars falls å tror jag det blir bäst med en kompis, detta då jag inte kan ha med mig en ensamråtta över allt ex. jobbet och stallet som tar rätt så stor del utav min tid.
Tycker nog att 30 min på morgonen, en snabbis efter jobbet 10 timmar senare och sen för en timme-två efter att jag kommit hem från stallet och lagar mat är lite lite (?).
Men han kanse nöjer sig med så lite?
Svårt att gissa när man inte har provat ännu, men vill göra det bästa för mina älskade råttor.
Har jag "tur" så är båda i tassigt skick när det är dags för den ena att det inte känns fel att låta båda somna in samtidigt. Men är den ena fräsch när den andra behöver få gå vidare så känns det lite fel.
Är man dum om man försöker se om den sista klarar av att vara ensam råtta eller inte för att se att det ex inte går avliva den efter det? Eller finns det möjlighet att en råtta som fått sitta ensam ettt tag återigen kan passa in i en grupp?
Men det är ju svårt att få nån att låna ut en hane till mig att ha som sällskap, då det bör vara en ung hanen så att dem inte börjar bråka och när den hanen kommer ifrån mig så är han troligen för gammal för att komma tillbaka till sin flock igen.
Vet iofs att det finns hanar som klarar detta, men det verkar inte vara så många som är sugna på att testa om just sin hane klarar detta.
Bäst skulle det kännas om man fick tag på någon som skulle starta upp en hanflock med ett par bäbisar som då också tar emot mina grabbar, så dem får flytta tillsammans, tuckta och uppfostra små pojkar och känna sig hemma lagom till det ev är dags för den ena att gå vidare, ni vet inte nån som skulle kunna tänka sig detta omkring sthlm/uppsala området?
#5. Om det är att du nu vill adoptera ut dem så kanske ta kontakt med alla uppfödare i din närhet? När de då ska sälja bebisar till någon som ska starta ny flock så kan de ju tipsa sin köpare om dig och förklara att det ju ändå är bra med en eller flera äldre individer som kan hjälpa till att fostra (:
För några månader sedan så hade vi just det problemet, vi hade ett par köpare som skulle starta ny hanflock utav två bebisar från oss men som gärna ville ha äldre omplacering att hjälpa till med uppstarten. Jag försökte hjälpa dem att kolla runt men ju då kunde vi inte hitta någon.
Vi har en kull nu med 7 hanar som ska säljas. Om någon köpare i den kullen ska starta nytt vill du att jag frågar dem om de är intresserade av dina killar då? Ungarna är en vecka nu…
Om du ger mig ditt nummer och/eller mail adress (har dig ju redan på facebook om du föredrar det? haha) så skulle jag ju kunna be eventuella intresserade att höra av sig till dig för att se om du gillar dem osv. (:
På så vis blir det ju att du får eventuella intresserade skickade vidare till dig. Och som sagt; kolla med fler uppfödare ifall de kan göra samma sak? Tror det inte skulle vara några bekymmer att hitta ett hem för dina grabbar där de kan få vara uppstart på en ny flock på det viset.

Det där med en köpare som skulle kunna tänka sig att ta emot gamla hanar som uppfostrare vore ju toppen!
Kontakta mig gärna på FB
Godkännande från mina gossars uppfödare lär jag ju oxå skaffa.
Men de är inte lika aktiva som ex ni är så det är svårt att kombinera med en kull + köpare som skulle kunna passa.
#7. All right! Då har jag dig i tanken och nämner dig och dina pojkar om någon köpare till vår nuvarande kull ska starta ny flock och vill ha ett par äldre herrar. *ler*

#8 har skrivit till dig på FB.
Hoppas att nån kan hjälpa mig med mina grabbar, vill inte att nån utav dem ska behöva sitta ensamma när deras komis vandrat vidare.
Den som tar åt sig mina herrar kommer att få med fodret jag har hemma samt lite inredning (om så önskas) samt ekonomiskt stöd när det är dags för herrarna att gå vidare sas.
#9. Har svarat nu XD (sent jag vet men har haft sjukt mycket att göra sista tiden)