Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 819 ggr
SötaSelma
2

12 äger råttor?

Hej tycker ni att det vore okej att skaffa råtta när man är 12 år? Såklart måste man ju ha läst på jätte mycket och ha föräldrarnas tillåtelse men vad tycker ni? Tror ni att uppfödarna skulle låta en ung köpare? :)

sara,zarah2111
0

Jag är 13 och har råttor :) <3

Aztrya
0

Jodå, men då tycker jag definitivt att det är föräldrarnas ansvar att råttorna sköts bra. :)

zider
0

Hur gammal är du själv? Jag är 12

Lamina
4

Så länge man vet vilket ansvar det innebär, och föräldrarna är medvetna om att dom har det yttersta ansvaret, så kan man självklart skaffa råttor, oavsett hur ung man är. (Med andra ord, är man såpass liten att man inte kan förstå ansvaret så är man för ung.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
7

Jag har sålt till väldigt unga människor, men föräldrarna har fått ta fullt ansvar och jag har sett till att verkligen höra att både unga och föräldrar vet vad det innebär :)

Jag tror det kan vara nyttigt att skaffa sig djur i tidig ålder :)

Zakaraa
1

Om personen kan påvisa att denne är påläst och vet vad det innebär samt har föräldrar som också vet vad som gäller så skulle jag kunna sälja till minderåriga. Man kanske ska tänka på att eftersom man är minderårig faller ju äganderätten på föräldrarna, så det är ju alltid de som har de slutliga ansvaret

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ella
0

jag hade mina första råttor när jag var 6 och då hjälpte mina föräldrar mig. Sen köpte jag råttor för egna pengar när jag vart 10 och dom hade jag allt ansvar för :) och nu har jag fyra stycken råttor som jag har allt ansvar för, jag har även haft en kull på rått ungar och det gick super :D så jag tror det peror helt på vem man är som person :P

Ratzo
0

Jag är 11 och har 4 egna råttor, tar hand om dem själv och jag är den enda i familjen som läst på.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Hamsterlycka
0

Säger som #5, jag tror det är nyttigt att få djur i tidig ålder. (missförstå mig rätt, kanske inte barn under 7år!) Man lär sig att ta ansvar! Skrattande

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fridborg
1

I mitt fall var det till bland annat en 5-åring (fast jag tror det mest var mamman som ville ha råttor :P) Får hela tiden uppdateringar från dem och bilder skickade så jag e väldigt nöjd med valet trots den unge killens ålder :) Han var väldigt försiktig och fin med dem, så jag såg inget problem med det. Föräldrarna var verkligen genuint intresserade.

hus-musen
0

Beror på, många är inte mogna för det ansvar råttor (eller andra djur) faktiskt innebär, de är levande varelser som behöver massa kärlek och omvårdnad för att må som bäst. Och det måste finnas pengar till veterinärvård, och personen ifråga måste vara påläst.
Utan väldigt engagerade föräldrar så nej, ingen under 18 får köpa råttor. Du får för övrigt inte enligt lag ingå något köpeavtal med någon under 18 år så det är alltid föräldrarna som har huvudansvaret.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
1

#11 Väldigt sant. Det var en 11-åring som jag hade mycket mailkontakt med, när jag krävde att jag behövde prata med mamma eller pappa så tog det ett tag, ett mail kom senare från "mamma" och frågade vissa saker. Jag vidbehöll att de va tvugna att komma och hälsa på och fick därefter inger mer kontakt. Föräldrarna är A och O under 18 och är de inte med på noterna (de ska eg vara mest med på noterna) så säljer jag helt enkelt inte.