Fixa gallerplanen?
Hej! Efter lång tid har det äntligen blivit serisöst att jag kan skaffa råttor igen. Och jag kan säga att jag är nästan galet glad.
Men buren jag ska köpa (150 hög och 75/50 bred) har gallerplan, kan man fixa detta på något sätt? Alternativt var köper man billiga plan i plast?
Gallerplan känns verkligen inte som något bra för deras små tassar och ben.
Men andra fråga är, hur brett är det "bredaste" man kan ha mellan gallret på bebisar? Tror det är 1 cm, (ägaren skulle mäta senare) är det för brett? Tänkte om jag måste skaffa bebisbur, och i såna fall, hur länge ska de bo i bebisburen?
Fråga tre, vart köper ni era basingredienser till ert Torrfoder?
/ Kastkatt
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Fick nu veta att det var 2cm!! Det känns alldeles för brett! Hur brett är det mellan gallret i "Furrettower" från zooplus?
Greetings.
Legacy Mwari.
1,4 cm på Furet Tower, det står på zooplus.dk 
#2 Okej! Men jag funderar på om det går med bebisbur så länge. Tips på billiga plastplan?
Greetings.
Legacy Mwari.
Kanske fästa tallrikstabletter över gallerplanen?
Typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70151712/
Klipp sönder i rätt storlek och fäst dom över gallerplanen? Du kan dra trådar igenom och fästa. Hobbylim (eller något annat snällt lim) kan säkert också funka :)
Angående avstånd på gallret så är det för brett. Men oftast (läs OFTAST) så känner sig bebisar sig tryggast i buren och om dom krånglar sig ur dröjer det inte länge innan dom krånglar sig in igen.
Men som sagt det gäller ju inte alla. Mina två tjejer som jag haft sen dom var 3v och 5v (inte syskon) har jag haft burdörren öppen så fort jag vaknat tills jag gått och lagt mig, har aldrig mer än klättrat på buren och sprungit runt på det rätt stora bord buren står på. Har jag fötterna på bordet (har alltid fötterna på bordet om jag sitter framför datorn) så klättrar dom gärna på mig och springer och skuttar fram och tillbaka men that's it.
Men som jag sa, det gäller ju långt ifrån alla råttor.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Man kan lägga borrismattor på gallerplanen.
Jag köper mina basingridienser på Ica. Brukar använda mig av mathavre, matvete och havre och korngrötsflingor, alla från frebaco. Och så köper jag fröer och nötter från risentas "müslibar".
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag köpte plastlock på IKEA i olika storlekar som jag fäste fast med buntband, funkar skitbra =)
#4 Jo jag har fått ett erbjudande att få¨låna en bebisbur. Jag t'nkte skaffa hanar, hur lång tid tror du det tar innan de är "ungefä lagom" till buren?
Har två stycken skärbrädor över och t'nkte leta upp några fler, men jag tänkte på om man köper lådor med lock och använder det?
OM man sandpapprar kanterna så borde de inte vara vasst?
#5 ska se om någon ska iväg till ikea. hur fäster man dem sen då?
Risentas müsliebar köpte jag alltid från förr, det och lite nadra blandnignar typ. Bra tips :P
#6 var får man tag på buntband? Ikea?
Greetings.
Legacy Mwari.
#6 #7 Jag köpte också plastlock på IKEA, borrade hål och hängde upp med S-krokar i stål. S-krokar finns på IKEA, har aldrig sett buntband där. Sådant har jag införskaffat på Clas Ohlson.
Sitter det stabilt med bara S-krokar?
Greetings.
Legacy Mwari.
#9 Kombinationen jag använde till min förra voljär satt väldigt väl. :) Men det beror ju på burstorleken VS plastlocks- samt S-kroksstorleken. Är det ett användarvänligt galler (med många "celler") kan man spänna fast S-krokarna riktigt bra.
#10 Okej, funderar på att använda buntband, för enkelhetens skull.
Greetings.
Legacy Mwari.
Finns nog att köpa lite varstans =) typ clas ohlson som sagt och kanske byggaffärer osv =)
#12 Okej :)
En fråga till alla!
2 cm för större råtta är väl inte för stort ? (en som skre det till mig på en annan sida) Samt, ungefär när kan man flytta över dem tror ni?
Greetings.
Legacy Mwari.