Hjärtsvikt
Jag tog Ärtan till veterinären idag då hon börjat rossla.
Vetrinären kollade genom henne och frågade om hon ligger med huvudet högt.. Ja, jo, det gör hon faktiskt. Den vanliga Ärtan vill ligger underst i högen om hon så måste gräva sig ner, men nu ligger hon överst, eller bredvid så hon ka ha huvudet på kompisen. Veterinären konstaterade då hjärtsvikt.
Både jag och djursköterskan är lite skeptiska till just hjärtsvikt då hon är så ung, och pigg i övrigt. Hon rosslar ju bara. Eller är jag i en förnekningsfas? Hon fick mediciner, antibiotika (Veterimoxin) och urindrivande (Impugan), så jag hoppas det hjälper och det visar sig att hon visste "bara" hade rossel..
Det jag undrar är om någon här har erfarenhet av hjärtsvikt på råttor? Har ni ens hört talas om det?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Aldrig ens hört talas om, helt ärligt.. Hoppas det inte är det!
#1 Inte jag heller därför jag är lite tveksam.. Det hoppas inte jag heller!
// Lise
En väns råtta fick hjärtsvikt, och fick somna in (vet inte om det var enbart pga hjärtsvikten eller något annat också). Minns inte hur gammal han var eller några andra detaljer, tyvärr.
#3 Går det att kolla upp tror du? 
// Lise

Har aldrig HÖRT om det bland råttor MEN råttor har ju faktiskt hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar (stroke, bl.a.). Så varför inte? Men sedan kan man ju också tänka sig att hon ligger högst för att hon vill kunna andas bättre p.g.a. rosslet! Jag menar, om man har tungt att andas kanske man inte vill ligga längst ner i råtthögen. :) Varför trodde veterinären att det var just hjärtsvikt? Var det bara p.g.a. huvudets ställning eller var det andra orsaker också (vätskeansamling i kroppen?)?
#5 Enbart för att hon vill ha huvudet högt när hon sover och för att det inte finns några tecken på infektion. Inget snor, inga rinniga ögon. Men jag tycker alla tecken är samma tecken som en rosslig råtta har.
// Lise

#6 Hm. Ja alltså med tanke på att rossel och andra typer av luftvägsproblem är så otroligt vanligt hos råttor så känner åtminstone jag instinktivt att det är större sannolikhet att detta är rossel snarare än hjärtsvikt. Men du fick antibiotika eller hur? Så det ska ju bita på rossel om det är det. Snor och rinniga ögon känns mer som infektion i de ÖVRE luftvägarna. Rossel är ju mer i lungorna. Det behöver väl inte synas så tydligt?? Jag har egentligen inte haft något råtta som haft rejält rossel - mina tösar snorade av och till men det gick aldrig så långt att de fick tungt att andas eller så. Men rinniga ögon har jag aldrig varit med om förrutom med in Saphira mot slutet (hennes ena öga började puta ut…….. antagligen tumör under eller dylikt…….).
#7 Japp antibiotika fick jag, aldrig hört om den sorten innan men hoppas den funkar iallafall. Jag känner också lite så, att jag tror mer på rossel än hjärtsvikt.
// Lise