näsblod
Min ena råtta har något rött runt nosen. Är det näsblod? Kan det vara farligt?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Råttornas kroppsvätskor är räda. Så det kan vara snor.
#1 Kan hon vara förkyld?
Jag köpte rooibos te. Men det innehåller 12% apelsinskal. Gör det något eller kan jag ge ändå?
HAr för mig det finns en artikel här inne om vad för te man kan ge. Vågar inte svara på din fråga.
Ja, du kan ge rooiboste till råttan, det kan lindra vid förkylningssymtom.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d715e4bb9cb46222106f3ea-nagra-vanliga-fragor
Om du scrollar ner i artikeln lite står det om rooiboste. 
#5 Även om det innehåller apelsinskal?
#6 Hm, vilket märke är det du har? Jag har Lipton, och det innehåller inte apelsinskal.
#7 Friggs.
Som jag har lärt mig; Hanar bör undvika citrus. Honor kan få i sig det utan problem.
Kan ju ha fel, men det är så jag lärt mig det. ;)
Precis som Aztrya säger är citrusfrukter inte så bra för hanar att få i sig, men mycket av sånt gäller mest vid större mängder, så jag tror inte att det är någon större fara. Hur stor procent roobios står det att det är?
Men i artikeln ''Vad du inte ska mata dina råttor med'' så står det att apelsinskal är besprutade.
Det står inte hur mycket rooibos det är, står bara att det är grön rooibos. Och det innehåller också: arom (ananas,kokos,mango) rosenblad (3%), ananas (0,5%) och kokosflingor (0,1%).
Ja, det är sant. Skalen är ju inte alls bra för någon att få i sig, men det var själv apelsinen jag tänkte på.
Men eftersom det inte står mängd rooibos hade inte jag gett det till mina råttor, det ska vara rött te, inte grönt.
Vad är det för skillnad mellan rött och grönt?
Jag har inte sån stor koll på de olika tesorterna, men i och för sig ska ju grönt te också vara nyttigt… Men jag vet inte, du får nog invänta svar från någon annan som har mer koll på det där, jag vågar inte uttala mig om något jag inte har någon kunskap om :)
Okej. Men grönt är väl inte farligt för råttan?
Jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara det. Man brukar ju säga att det som är bra för människor, är också bra för råttor. Men som sagt, invänta bättre svar… jag vet inget om grönt te. 
Okej, då väntar jag då 
Inte grönt te till råttor, det innehåller, precis som svart te, koffein. Inte bra för så små djur att få i sig. Sedan har jag för mig att det finns rött te som också gör det, och det är därför man ska vara noga med att det röda är just Rooibos, eftersom Rooiboste inte är te på "teblad". Låter krångligt, tror jag fick det rätt! :)
Här hittade jag: http://www.omte.se/
Men på förpackningen står det att den är fri från koffein.
Då borde det vara säkert. Då är det säkert ett sk "ört-te" Testa att googla namnet på teet om du är osäker?
Okej. Men hur mycket är 12% egentligen? Kan det skada råttan att få i sig 12% apelsinskal?
haha råttan får ju inte i sig något av apelsinskalet, bara smaken av det. sen är det så himla liten mängd ändå, så det är ingen fara att ge 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Okej vad bra! Är något av det andra farligt att ge då? (ananas,kokos,mango,rosenblad,kokosflingor)
Förlåt om jag tjatar, vill bara vara säker så att det inte är farligt för min pälskling 
Och så har jag en sista fråga. Är det verkligen säkert att grönt te inte är farligt?
Läs på länken jag satte ut, grönt te i allmänhet innehåller koffein, men om det står på ditt paket att det är koffeinfritt så bör man ju kunna lita på det, då är det kanske inga teblad med, utan är gjort på örter istället.
#7 Fjordell Men Lipton innehåller ju svart te = koffein.
TS Jag ger Yogi Tea till mina råttor.
#26 Ja, 4%… Det är en sån liten obetydlig mängd i och med att de får te såpass sällan :)
Svart och grönt te ska man inte ge råttor då det innehåller koffein.. Rött te däremot går bra. Jag kör på rooibos te med blåbärssmak här hemma, det är riktigt uppskattat både under förkylning och som lite extra gott 
// Lise
When nothing goes right, go left!
#27 Det är faktiskt inte en så obetydlig mängd, koffein är ett gift, även för oss människor, och råttor är så små och totalt ovana vid det, så tänk på vad det kan göra med en liten råttkropp. Jag minns första gången JAG drack en Redbull, hade aldrig druckit kaffe heller, fick hjärtklappning och yrsel, inget vi vill utsätta dem för. :)
#29 Fast det finns svart te utan koffein, och Liptons African Rooibos ska inte innehålla något koffein. :) "Afrikan Rooibos innehåller inget koffein men däremot så är det rikt på antioxidanter. Förutom antioxidanter så innehåller det ämnen som till exempel järn, kalium, kalcium och zink. Ingredienserna är Rooibos (94%), arom, svart te."
#30 Använd ren rooibos (heter rooibos och finns i olika smaker), det är rött det och väldigt uppskattat. 
// Lise
#31 Letade efter det i våras när jag hade några nysande råttor, men allt som gick att få tag på var Liptons Rooibos, och det funkade utmärkt. Har inte behövt ge dem något efter det, och te är inget jag ger mina råttor om det absolut inte är nödvändigt. :)
#32 Jasså, här finns det överallt! 
// Lise
#33 Lyx! Vi har, vad jag vet, en tebutik här i stan, men de hade inte rooibos inne just då. Sen fanns det säkert att få tag på uppe i Luleå, men jag hade inte körkort då, så var lite småsvårt att ta sig dit, tyvärr. Men det löste ju sig till slut ändå (:
#33 Ja sålänge det löser sig så!
Fast svart te är ju inte bra för råttorna och det bör undvikas.
// Lise
#35 Ja, hade jag varit tvungen att använda det en längre period, hade jag givetvis skaffat mig något annat. Men nu handlade det om några cl te under 3 dagar, och jag skulle inte tro att de tagit skada av det på något sätt. 
#30 Var har du hittat den texten? Den står inte på min teförpackning iaf.
#37 Det står inte på förpackningen, utan jag googlade runt och kom till någon recensionsida där de skrev upp allt teet innehåller.
Såg dessutom att jag läst fel, det står att det är 94,2% rooibos, 4,1% smaksättning. Alltså är det bara 1,7% svart te. Och även om det svarta teet skulle innehålla tein så tvivlar jag starkt på att det är en farlig mängd för ens råttor att få i sig. Hela grejen med att det är farligt för råttor är ganska överdriven, men, med det menar jag inte att man inte ska se upp med koffeinet, för det ska man.
#38 Okej. Innehållsförteckning finns ju på förpackningen, men det står ingenting om att det inte innehåller tein, vilket jag tycker är väldigt konstigt att de inte skulle skylta med om så var läget. Men de kanske har missat det av någon konstig anledning.
Det är ett gott te i varje fall, ett av mina favoriter. Men jag ger som sagt Yogi Tea istället för Lipton till råttisarna bara för att vara säker och de tycker om det. Det bästa hade kanske varit ren rooibos helt utan te, men det har jag inte hittat, tyvärr.
TS Ha gärna honung i teet, men lägg inte i den förrän teet har svalnat, annars gör honoungen inte någon nytta.
#38 Ja, det tycker jag också är lite konstigt. Man kanske skulle ta och maila dem och fråga hur det ligger till?
Ja, det är himla gott, trots att jag inte är en tedrickare så händer det att jag sörplar i mig av det. Däremot så tänker jag skaffa ren rooibos nästa gång det behövs, men alla råttorna här hemma är fortfarande friska och krya, som tur är. :)
#40 Det hade varit jätteintressant att få veta "sanningen". Hör hemskt gärna av dig om svaret om du mailar dem!
#36 Förstår det. 
// Lise