bett!
Hej som nybliven råttägare och råttbiten undrar jag om nån har koll på stelkrampsfaran?
här kan man ju undra om du är råttbiten eller råttbiten… haha
Vilket djur du än har måste du ha stelkrampsvaccination - antingen färsk eller minst 10 år eller något sådant. Tips, hör med Vårdcentralen eller kolla på nätet. Borde väl gå att googla.
Annars kan man ju ha snälla råttor som inte bits och inte behöva oroa sig…

När jag blev biten (av misstag när jag särade vid bråk) i fingret, ganska nära ena leden så svullnade fingret upp ordentligt och efter några timmar spred svullnaden även en bit ner i handflatan. Hur som helst fick jag åka till vårdcentralen & jag fick antibiotika utskrivet i 10 dagar.
Men har du iaf en giltig stelkrampsvaccinationen i kroppen som Grodan säger bör det inte va nån fara. Men svullnar det upp som det gjorde för mig så kontakta vårdcentralen.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ja du måste ha en gällande stelkrampsspruta. Och förmodligen också penicillin. Speciellt "farligt" är det om bettet var i handen.
Ring ditt närmsta VC och rådfråga.

Jag har blivit biten några gånger ganska djupt, men det har aldrig varit några problem utan det har läkt bra utan några infektioner eller något.
När man var liten och gick på typ mellanstadiet så fick man väl stelkrampsprutor? Hur länge skyddar de?
Jag har fått nån liten lätt lokal infektion.. det är lite rött och ömt i några dagar, men läker rätt snabbt utan stelkrampsspruta och penicillin.
Usch jag tycker det här är en hemskt tråkig tråd. Som om era råttor inte gör annat än att bitas.
Jag blir aldrig biten, vare sig av mina möss eller mina råttor!
Det är längesen jag blev biten nu.. en massa år sen.

Haha, men Grodan, det kanske låter värre än det är?
Som jag..den gången jag blev helt svullen av ett bett, då särade jag mellan 2 av mina pojkar som bråkade. Och Wille (mammas fjantiga bäbis i övrigt) såg inte att det var jag som kom & bet mig av misstag..
Och dom andra gångerna jag blivit biten har vart av en osäker jourråtta
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Äsch!
Det visade sig att aggresiviteten berodde på en släng av graviditet!
I förrgår nedkom hon och nu är hon samma lugna rådis igen!
Alltid lär man sig nåt!

Hur många blev det?