Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1096 ggr
sassa89
4

Jag räddade två stackare

Hej! Igår räddade jag två stackars råttor som inte såg ut å ha det så bra (Såg dem via blocket annons) så jag åkte å kolla på dem å ja, de va som jag trodde.. Var två hanar som bodde tillsammans i en kaninbur med 2,2cm mellanrum mellan gallren, jätte skitig och rostig..

De enda dem hade som inredning var ett plasthus gjort av en bytta och vatten å mat, ingen tillstymelse till aktivering och lek…De hade även vanligt spån och den större råttan såg ut att ha problem med nosen, den var röd och svullen, förmodligen snorig då han nyst mkt. De luktar APA ur buren, fick huvudvärk när ja satt brevid dem o pratade med dem då det luktade fränt av urin..

Ska göra rent åt dem idag om de tolererar att jag tar i dem… Förstår inte varför man skaffar råttor om de inte får ha en tillstymelse till aktivering å lek, de är krävande små krabater å de ska man ha i åtanke innan man köper dem å lessnar å lägger ut dem på blocket……

Usch ville bara skriva av mig =(

dyoxide
0

Men usch, tyvärr finns det såna människor… Bra att du räddade dom, kan man få se en bild på dom? :) Ska du behålla dom eller omplacera förresten? :O

sassa89
0

jo verkligen tyvärr, å de hade bara fått marsvins mat så de är ganska tjocka, hur gör jag med maten ja köpt nu? köpte rat selective, med hamstrar måste man introducera så magen inte går paj, är de samma på råttor? Körde 75 av de förra maten å 25% av min nya.

Nån som har tips hur man får de rackarna tam? De är ca 1 år och den andra är ca 4 månader. Kan lägga in bilder ikväll :) Tips på inredning nu i början när de inte är tama? De bor i en marsvinsbur så den e endast 40 cm hög :/ Blir till å köpa en ny bur snart ialf!

dyoxide
0

#2 Jo det är det bästa att långsamt byta mat :o Om du bor i Skåne har vi bur tillsalu :) Ha inte övermycket inredning, men ett hus , en hängmatta och nåt litet krypin så att det är DU som är intressant, inte buren. Prata lungt med dom, låt dom nosa på dig och börja inte lyfta dom massor direkt om du märker att dom inte vill, mata dom ur handen och klappa dom först så dom förstår att handen är snäll :)

sassa89
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har knäppt lite bilder som ja kan lägga upp, men alltså jag förstår inte hur de här ska gå =( Jag ha haft de över en vecka nu, å de är inte ett dugg tamare än när de kom, den ena är så fjantigt skvättig att han ej vet vart han ska ta vägen, å drar med den äldre i det.. När jag sitter på golvet vid buren å ska prata med dem så hoppar den yngre av dom till gång på gång å blir skitskraj för minsta lilla ljud…

De har luktat på mig å jag har hett fram handen å klappat dem m,m men de springer å gömmer sig när de luktat altenativ naggat på  mig…. Börjar uppriktigt sagt bli rätt hjälplös då jag inte ens kunnat ta ur dem ur buren för å göra rent, så ni kan ju tänka er vad gott de luktar nu med två revirkissande hanar… De vägrar alltså att bli lyfta o vill inte alls vara med utan springer å gömmer sig i sina hus/röret när jag kommer i närheten av buren, har provat lägga fram bara handen, handen med godis osv osv osv men de bara tar godisen å springer in i huset, har ja handen bara så kan de komma fram å lukta å sen springa in i huset el in till hörnet..

En sak ja funderat på, den yngre av dem ställer sig längst in i hörnet med svansen rakt upp i vädret,  är de typ attack ställning?? El att han känner sig hotad? Vad ska jag göra, vill ju bara att de ska få tillit för mig å inte vara så rädda, älskade små vänner <3

sassa89
0

Den äldre av dem är en stor biff på säkert närmare ett kilo, den andra är oxå rätt stor, minst 800 gram

sassa89
0

Och ska kanske tillägga att pappan frånbörjan är köpt på zooaffär å sonen är uppfödd hos förra ägaren, där de sålde resten av syskonen till lokala zooaffären, de hade även hans mamma hemma där, men hon satt själv i buren stackarn =(

loular
1

Jag förstår inte varför du inte kan städa ändå :) ?

Det går ju att städa med råttorna i buren, och om du ska lyfta av gallret för att tvätta plastbotten är det ju bara att passa på om de gömmer sig i något rör att lyfta bort det med :)

Tror även detta skulle vara bra för råttorna, att det händer saker runt omkring men som faktiskt inte skadar dem. De måste vänja sig vid din närvaro så du måste "utsätta" dem för den väldigt ofta. Utan att vara påträngande såklart :) Men att pyssla och greja i buren kommer nog bara väcka deras intresse, plus att du får en relativt luktfri bur. Kan inte tänka mig att varken du eller råttorna trivs som det är nu ;) 
Lycka till!

pellepojken
0

# 2  Om du ska få dom dama så måste du börja att hantera dom. Du måste ta upp dom o prata lugnt,gå omkring med dom i någon tröja eller dyligt. Det är nog det enda sättet om du ska få dom handtama. Ta upp dom flera gånger varje dag o ha alltid godis tillhands den första tiden.  Lycka till.

loular
0

Ett tillägg kan vara att göra lite som vid introducering av andra rått. Lägg in doftprov. Har du någon gammal tröja som du kan offra - ha på dig den en hel dag och lägg sedan in den till dem. Detta så de får vänja sig vid din lukt på deras villkor. Sedan är det som #8 Pellepojken säger, du måste börja hantera dem varmsamt :)

sassa89
0

Okej tack så mkt för tipsen, men loular är så rädd att den yngre av dem sticker ifrån buren för han försöker ofta när jag håller på med dem i buren sas, han försöker smita ut genom öppningen å de e min största fasa att han ska lyckas rymma å så får ja inte tag i han… Okej så jag ska bara lyfta opp dem fast de tydligt visar att de inte vill?? Ja kan prova men e rädd å skada förtroendet ännu mera då

sassa89
0

Den äldre av de två är jätte röd runt nosen å lite svullen, kan de bero på?

Pétit
0

Vad hände med mamman?

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

sassa89
0

Henne var de en kompis till mig som hämtade

Trollhund
1

Jag lärde mina ohanterade råttor att krypa in i tröjärmen. Hade tröjan på mig, drog in handen i ärmen så långt det gick och stack fram öppningen till dem. Mina töser var så pass nyfikna att de gick in och nu är det svårt att ha långärmat utan att få dem i kläderna. Då slapp jag lyfta dem vid städn utan kunde ta det lite långsamare. Idag lite mer än ett halvår senare går båda att lyfta utan skrik men de kommer aldrig bli några hängare precis. Å andra sidan är det sällan jag 'behöver' lyfta dem eftersom de kommer självmant. Så det går långsamt ibland men det betyder inte att man inte kan göra underverk. Men det går inte på en vecka. Ang nosen så kan det vara allt möjligt. Kan vara spånet, alla ammoniak, kan vara en förkylning, myco eller något annat. Det röda är förmodligen snor eftersom det torkar och blir rött i kontakt med luft. Börja med att städa ur buren och ge dem något extra att gosa ner sig med. Är det så att han rosslar eller det inte förändras även efter städ så får du ringa vetten. Någon mer erfaren får säga ifrån om jag sagt något tokigt eller om de har någon bättre gissning

sassa89
0

Åh nu har de skett framgång!!! ;-D fick upp pappan igår, å han satt å gnissla tänderna i min nacke å jag fick klia honom under hakan å på nacken å vid öronen. Han är otroligt känslig för å bl lyft, han vill gärna klättra upp själv för nät man lyfte honom så pep han.. Dock så är lille sonen fortfarande lika fjantig å rädd av sig, tog över honom till en ny bur igår ialf å hade pappan på axeln medans ja gjorde rent buren. De är väldigt härligt att de skett framsteg. Dock bor de i en kaninbur m begränsade klätter å lek möjligheter, nån som har tips på rolig inredning i en bur på ca 60 cm hög, 1 m lång å 50 cm bred. ? Hängmattor av flecce filt ska ja göra idag men annat tas tacksamt emot eftersom sonen ff vägrar komma ut å upp till mig. Kan de förresten knastra av annan orsak än att de trivs å myser?