Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 576 ggr
[THEfluffyRAT]
0

Förkyld

Min lilla bebis nyser ibland, inte hela tiden det är tyst när hon sover och det låter inte så täpt utan hon nyser bara ibland. Jag håller fönstret stängt och buren står långt från fönstret (det har den så klart alltid gjort) men finns det något jag ska ge henne eller ska jag låta det vara?

Hon är inte slö eller något och hon äter normalt och dricker så hon värkar ju inte lida utan hon nyser bara.

Nasse.Basse
0

Har du spån? De kan vara allergiska och nysa för det…..

Med vänlig hälsning, Maria

[THEfluffyRAT]
0

Ja fast det har de alltid haft, och det är inte i hela buren bara underst sedan har de två hyllor som hon mest är på som är väldigt högt upp. Fast hon blev så här efter att jag haft fönstret öppet ganska länge sedan så var min ventil öppen så det kom in massa kall luft, det var iskallt i mit rum, och då hörde jag att hon började nysa. Men nosen är inte röd eller så utan hon nyser och snorar

Ratlings
1

Om det är kutterspån du har så byt ut det, det är cancerframkallande och väldigt dammigt. Finns bättre alternativ Glad

Du kan testa ge råttorna som är sjuka lite rooiboste med honung och lite vitlök i, det har funkat några gånger för mig Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[THEfluffyRAT]
0

Ja det har jag, jag vet att det är dåligt för dem men det är det billigaste och det enda jag har råd med >_<! Vet du vad man kan använda istället för det? något som helst ska räcka till 4 bur byten. Många har sagt tidningar. Kan man ha hamsterbädd till råttor? så de får något mjukt.

Ratlings
1

STl-strö, hampaströ/lättströ, toa-lätt, borrismattor om råttorna är rumsrena.. Finns en artikel härinne någonstans om bottenmaterial om du söker Glad
Hamsterbädd ska inte ens hamstrar ha, det är farligt dom kan fastna och göra illa sig (min kusins hamster fastnade med benet, gnagde av sig det och dog, den andra hamstrade det och det fastnade i munnen och den dog). Använd rivet toapapper eller tidningspapper istället, eller fleecebitar som dom kan boa med Glad

// Lise

[THEfluffyRAT]
0

Stackars hamstrar <3 men vart kan man köpa STL-strö eller hampa strö? ska testa att ta tidningspapper i husen då tack :)

Ratlings
0

STL-strö tror jag man får tag på på granngården fortfarande , hampa vet jag inte längre då granngården slutat sälja det Obestämd

// Lise

[THEfluffyRAT]
0

Jag kollade men jag hittade inte

Nasse.Basse
1

Toa-lätt kostar lika mycket om inte mindre än strö har jag för mig #2!

Med vänlig hälsning, Maria

Ratlings
0

Toa-lätt kostar här 30 kr för en liten påse (15 liter tror jag?) på ICA och 55 L 189 kr. Glad

// Lise

[THEfluffyRAT]
0

Fast toa lätt räcker inte så långt vill hellre ha strö. Får kolla vart man kan köpa stl strö

Ratlings
2

Toa-lätt räcker långt här hemma, har två burar oftast ibland tre. Glad

// Lise