Syk rotte?
Jeg har ei ung venninne som for ca to uker siden kjøpte to rotter på en Buddy-butikk. Han som solgte rottene visste ikke hvor gamle de er og han visste heller ikke kjønn. De tre første dagene gjemte den ene rotta seg bak hjulet, men etterhvert kom den fram og begynte å spise. Nå er rotta dårlig, den har rosa snørr og pelsen stritter. Hun har vært i kontakt med veterinær, som skulle ha 550 kr for å se på rotta. Veterinæren kunne fortelle at han ikke visste noe særlig om rotter, sånn at han trodde ikke at han kunne hjelpe henne
Kan dere hjelpe min venninne?
Jag tycker att hon borde kontakta en annan råttkunnig veterinär. Det är svårt att säga om det enbart är en förkylning (deras snor blir rött/rosa när dom är förkylda) men det kan också vara längre gånget än så. Låter råttorna något i luftvägarna eller är dom tysta? Nyser?
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Her nord i Norge er det ikke enkelt å finne veterinærer som kan noe om smådyr dessverre. Jeg vet ikke mer enn det jeg har fortalt
Försök ge lite rooiboste med lite honung. Det är inte ett mirakelmedel men innehåller massa antioxidanter och mineraler som är viktigt för både immunförsvar och luftvägar.
Jag ger mina rooibos i en vanlig vattenflaska. En av mina råtter slutade nysa och hennes nos slutade rinna efter en vecka.
Håll råttorna varma. Gärna sönderklippta fleecefiltar som håller värmen.
Är det allvarligare än en förkylning så kommer det inte hjälpa mycket :(
Det finns en välkänd sjukdom som heter Mycoplasma
(vet inte om länken fungerar)
Då måste råttan få pencillin av en veterinär, och ja det är dyrt. Men det får man räkna med när man skaffar husdjur. Oftast får råttan Baktrim eller Baytril utskrivet (här i sverige). Och ibland får råttan äta en kombination av dom båda. Kanske kan vara en ide att informera veterinären om. När dom ingenting vet själva kanske dom lyssnar på ägaren :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Vad är det för hjul du menar? Ett springhjul? Råttor ska inte ha springhjul.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Visst, dom ska inte ha ett springhjul för att råttor kan få ryggbesvär av det och i vissa fall göra illa svansen. Dom ska inte heller ha spån i buren eftersom det dammar mycket och kan besvära luftvägarna.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Om hun kan så synes jeg hun skal lete etter en annen dyrelege som kan hjelpe henne.
Rotter skal ikke ha hjul så det skulle vært bra om hun tok det ut, rottene kan skade ryggen, halen og få andre problem.
// Lise
When nothing goes right, go left!