Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1484 ggr
lillaeld
1

Vegetarisk mat.

Hej, jag har kollat igenom listorna på vad man borde akta sig för att ge råttorna i matväg och vad dom borde.
Men, det står inget om vegetarisk mat. Alltså sån vegetarisk mat som kan köper redan gjord i affär så som Quorn och Soja-produkter.

Jag är själv vegetarian, men mannen är köttätare så dom får sitt behov tillfredsställt ändå, men av nyfikenhet undrar jag om man kan ge dom det att äta? :)

LindaBlue
0

Det enda jag tänker när jag läser det är ifall inte soja är väldigt salt? Tror aldrig jag hört något om att quorn skulle vara skadligt! :)

KickanW
0

"Vegetarisk mat" innefattar ju allting annat än kött, så det är ju lite svårt att säga något generellt om just det! :P

Men du kanske menar just köttsubstitut, dvs quorn och olika sorters sojaprodukter?

Du får nog helt enkelt läsa på vad de här substituten innehåller och ta reda på om de sakerna är skadligt. Baljväxter sägs ju öka risken för juvertumörer hos honråttor så det bör man ju tänka på, för där räknas nog sojabönor in. Quorn innehåller svamp vilket råttor ytterst sällan tycker om, så det känns lite onödigt att ge.

Cis-j
0

Qourn är helt ofarligt att ge dem, men många tycker att de inte verkar gilla det. Vi äter vegetariskt här hemma (men råttorna får alltid kött ändå). Mina gillar qourn, beror väl lite på hur du kryddar det, men här äts det som om det vore kött.

Soja däremot ska du vara väldigt försiktig med, om du har honor (tror det är ofarligt för hanar). Det finns tydligen ett ämne i det som ökar riskerna för juvertumörer. Det sägs väl att det inte är farligt i små mängder men jag har uteslutit det helt, sen gillar jag inte sojasmaken, så vi köper aldrig hem de produkterna ändå.

Du får väl prova och se om de gillar det, svamp är ju nyttigt så :) Smörstekta kantareller gillar de här också ;) Mina äter champinjoner också tror jag. Det var några som skrev att deras hatar svamp, men mina äter fan allt, haha.

BeanLady
0

Jag är också vegetarian och har testat med quorn. Det går ner men kanske inte det bästa dom vet. Har testat med sojaprodukter också, samma där, tuggas på men inte så de trycker ner allt vad de bara orkar. Jag försöker ge så mycket grönt som möjligt. Protein är inget de behöver i överflöd. Tomatsoppan de fick för några dagar sen var ruskigt poppis!

lillaeld
0

#2 Ja jag tänkte mer på köttsubstituten. Men ska kolla på förpackningarna innan så det är grönt :)

#3 Jag personligen tycker också att sojaprodukter smakar weird, så blir inget här heller. Men då vet jag att jag passar mig för sånt och sen skadar det ju inte att bara testa lite med en quornbit.

Svamp har dom inte fått i sig än, men vad jag har märkt så älskar dom grönsaker och sallad vilket jag läst att andras rådisar hatar.

Tycker bara det är kul nu i början då dom fortfarande är små och se vad dom gillar och inte gillar i matväg.

#4 Tomatsoppa låter ju jättegott. Jag är bara totalt livrädd för kryddningar när man inte kan separerar maten från kryddan, om du förstår, haha. Men jag kanske kan göra en mild själv och ta av lite åt dom innan jag kryddar till oss människor ;D

BeanLady
0

Hehe, jag ratar också kryddat. Barnmat ska det va! ;) Den som råttorna fick köpte jag på Willys, Garant. Enligt mig godare än Findus tomatsoppa. :) väldigt mild i smaken!

Teuthis
3

När det gäller soja så är problemet innehållet av fytoöstrogener. Det är inte helt klarlagt vad för effekter dessa kan ha på råttor men hittills så verkar det positivt för honor då det minskar risken för juvertumörer och negativt för hanars fertilitet.

Värt att tänka på är att de flesta undersökningar vanligen använder sig av höga doser av det som ska testas, så höga doser kommer vi aldrig upp i hemma och jag tror säkert att vi tryggt kan ge soja som proteinkälla om vi vill.

lillaeld
0

#7 så soja funkar också? Jag har ju honor och hade ändå inte tänkt avla. Det enda i sojaväg jag har hemma ibland är korv, då vet jag att jag i princip riskfritt kan ge lite för att se om dom tycker om det.

Tack för svaren allihopa! Glad