Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 933 ggr
dyoxide
3

Lite kluven

Vad ska man göra om man märker/misstänker att någon inte tar så bra hand om sina råttor? Har försökt prata med personen men h*n blir bara sur och säger att det är deras egen ensak. Har varit hos personen flera gånger och råttorna verkar inte må så bra som personen tror … Vill bara göra en sak klar dock: jag pratar inte om någon här på RiF. Det är en vän som har lite väl många råttor som jag tror inte behandlas riktigt så som dom ska. Ingen som far illa riktigt, men burarna är ju inte dom bästa (lagliga, såklart, inte för små) men dålig inredning. Dom blir ju inte illa behandlade så att dom skadas, men dom verkar riktigt understimulerade och får inte jättebra mat etc. Vad ska jag göra? Rynkar på näsan Vill dock inte ta alla detaljer och sånt öppet då jag inte vill hänga ut någon eller snacka skit, är bara orolig för att djuren inte ska må bra etc.

NinaNornwen
0

Det är ett svårt läge helt klart.
Om h*n inte vill lyssna är det inte så mycket du kan göra mer än att komma med tips och kanske "hitta" bättre alternativ till bur, fodertyp o.s.v

Eller sätta ner foten och säga "fixa det här och det där, du gör inte vad som är bäst för dina råttor"

eller kanske försöka hjälpa  att minska antalet råttor, Typ "dina råttor xxx och xxx är så underbara och jag har en annan vän som är lite rädd för att skaffa råttor och då du har lite trångt i burarna just nu undrar jag om du hade kunnat tänka dig att låta henne adoptera xxx och xxx?"

Jag vet inte .. det är några tankar

Calypso & Nike
0

Usch vilken jobbig situation du är i just nu :( Hoppas att det ordnar sig. Kram :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

dyoxide
0

#1 Grejen är den att jag har sagt rakt ut att "du har för många råttor, du har inte tid eller ork att ta hand om alla", har även erbjudit mig att ta hand om en eller två och försökt få h*n att omplacera några. Men icke… Har försökt massor, har t om bett mamma prata med personen men h*n lyssnar inte … Personen i fråga tycker dessutom inte att h*n gör fel, utan tycker sig göra bra, men har erkänt några av sina misstag, men är inte villig att göra sig av med någon av råttorna… H*n har också spekulerat lite kring avel och känner jag h*n rätt KOMMER flera ungar att stanna där efter kullar… Vet inte vad jag ska göra, har försökt så mycket jag kan… Även en liten detalj jag helst inte vill ta här då det mer eller mindre kan avslöja personen, vilket jag tycker är fel av mig att göra.

dyoxide
0

#2 Tack så mycket :) Jag ska försöka lösa det men det verkar gå in genom ena örat och ut genom andra…

Calypso & Nike
0

Styrkekram till dig, dyoxide :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Trollhund
0

Men man kan väl ändå anmäla vanvård? Har tappat namnet på vart men det är ju de som säger att du ska ha si och så stor bur.

Cederin
0

#6 Tror inte att man kan anmäla vanvård för endast understimulans och "lite" fel mat och dåligt inredd bur, tyvärr.. Tror det måste gå längre än så.

Hoppas att det löser sig!

Medarbetare på Naglar och Hår

dyoxide
0

#5 Tack så mycket , behövs verkligen :)

#6 Jo, man kan det om djuren far illa, men tror bara dom rynkar lite på näsan om jag ringer angånende detta. Ja, det är fel att djuren får leva så men personen i fråga gör inget olagligt eller skadar djuren…

#7 Det hoppas jag också! Och ja, det måste nog gå en bit längre än så :(

dyoxide
0

Putt, behöver verkligen hjälp för börjar bli väldigt orolig…

Cederin
1

Ge mer styrka i det hela genom att få henne sympatisera för sina råttor. Berätta om hälsokonsekvenser av fel mat. Berätta om att det mår hemskt dåligt om de inte får stimulans, sitter i den där buren utan vettig inredning hela tiden och lever ett skitliv. Ställ henne frågan om hon har hjärta att göra livet så dåligt för försvarslösa små djur.

Om hon sedan saknar empati och tycker att allt du säger är BS, ja då skulle jag nog helt enkelt ge upp. Visst vill man rädda alla djur i världen, men om människan har bestämt sig så kanske det bara är att acceptera och tänka hur mycket värre djurplågeri som finns. Tyvärr.

dyoxide
0

#10 Tack, ska försöka göra det så fort jag får tag på h*n. Det är ju inte så att råttorna direkt lider, men blir ju självklart orolig och ledsen över att folk inte tar hand om sina djur så som dom ska bli omhändertagna…

Tack allihopa för era svar och er hjälp, är så glad att jag hittade hit!

Cederin
0

#11 Nä precis, men man kan alltid "överdriva" lite för att få henne att känna att hon inte är schysst mot dem. Om du vet att hon gör fel så försök få henne att sympatisera. På med fakta hur råttor ska leva om de ska ha ett berikat liv och vara lyckliga. Visa henne RiF och alla artiklar om deras mat, boende och människokontakt och påpeka sedan att hon inte uppfyller detta.

Man kan också gå den andra vägen runt och erbjuda hjälp, säg att du kan hjälpa henne inreda sin bur och du kanske kan visa henne hur man blandar bra Torrfoder till exempel.

dyoxide
3

#12 Har sagt att h*n kan få lite burmaterial vi inte använder men det är ju ändå rätt svårt att skicka då det inte går några tågförbindelser dit :/ Ska sy lite hängmattor till h*n och en annan vän i Göteborg tänkte jag och skicka, dom väger ju inte så mycket, kan ju hjälpa lite på traven

Cederin
0

#13 Ja det är ju jättebra!

NinaNornwen
0

Du har ett stort hjärta och det är kanske det som blir räddningen.
Det är inte din börda att bära men om du orkar så fortsätt att prata och diskutera. Innsikt kan ta tid

*kram*

dyoxide
0

#15 Tack så mycket :) Jag försöker allt vad jag kan, och det verkar ha gett lite resultat, hoppas jag iallafall! Blir så ledsen när djur far illa, även om det inte rör sig om direkt misshandel etc.

NinaNornwen
0

Jag hoppas att du har rätt gällande resultatet Glad och lycka till!

förstår hur du menar, djur kan råka illa ut  "mentalt"

För många råttor är nästan värre en en ensam… (ibland)

Alenzi
0

Det är inte så mycket man kan göra, mer än det du har gjort. Men jag vet precis hur det känns, har själv stått i samma situation. Riktigt jobbigt är det, rent ut sagt.

dyoxide
0

#17 Mjo , där har du rätt :/

#18 Ja det är det verkligen! :( Men jag hoppas det blir bättre nu framöver.