Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1101 ggr
Zizza
0

Fröblandning..

Hejhej

Har snappat upp lite ny och gammal fakta (för mig) som man kan ha i sin egengjorda fröblandning. Har en redan men vill uppgradera den en aning.

Så tänkte skriva en lista på det jag har tänkt sätta ihop till en blandning så får ni gärna komma med förslag på något jag kan ta och lägga till eller eventuellt ta bort.

Hundmat
Axa grynblandning
Bovete
Hirs
Sesamfrö
Alfalfafrön
Linfrön
Solrosfrön
Pumpakärnor
Rat nature

Så kommentera gärna med tips och förslag.. osv

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Vilken ålder har du på råttorna? Smala, tjocka, välmusklade osv?
Hur har du tänkt sätta samma blandningen?

Fröer och kärnor är ju väldigt fett, så det blir lätt tjockisar. Samma med rat nature, tjockisfoder. Hundmat beror ju på vilken hundmat Flört
Och mängden av varje är ju rätt viktig :)

Något som uppskattas av mina är mindre mängd torkad osötad frukt, någon enstaka nöt, torkade räkor, torkat kött, torkad blodpudding (isåfall kan man enkelt utesluta hundmat som många råttors avföring luktar sämre av) 
Brukar köra musli med solrosfrön i så allt är klart.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#1 Torkade räkor? hur lyckas du med det? :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

#2 Fuskar och köper färdiga faktiskt, har ingen tork hemma! Men det går att göra själv oxå med lite tålamod :)

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#1 Mina hanar är 1år gamla. Rubbe är rätt välmusklad och inte ett dugg tjock.. ligger på 705g. Shiro är lite tunnare men dock mer "kompakt", har inte någon vikt på honom för tillfället.

Sedan har vi en gammal sur ensam hane på över 2½år. Han är inte fet på något sätt. Ingen vikt på honom heller.

Men om jag stoppar i lite fröer och kärnor? Kanske endast en av varje sort. Och inte så stor del utav detta i blandningen. 

Den hundmaten jag har heter Axess, har kört med den så länge jag haft råttor och det har funkat toppen. Innehåller dock endel protein. Men sätter ungefär 50/50 i skålen. Och om de hunnit äta upp frö/grynblandningen så fyller jag på denna, men ej hundmaten fören den tar slut.

Och ja hade tänkt göra det "lätt" för mig och ha samma blandning.
Funkar det eventuellt åt hamstrar också? Har en guldhamster på nån månad.

Mvh. Sanne & Djuren

Zakaraa
1

#3 har du bild på förpackningen? Aldrig hört talas om torkade räkor förut :o Haha :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

#4 Ja alltså lite fröer och nötter gör ju ingenting, om man inte har tjockisar! En gammal hane kan gärna få lite extra, upplever att de tappar vikt snabbt om de blir sjuka i den åldern.

Ah okej, de flesta axcess har ju inte så hög halt råprotein, så det borde funka bra ändå :)
Bra tänkt att inte fylla på förrän det är slut. Många fyller bara på med det godaste, vilket är lite dumt med tanke på att råttor lätt kan peta ut det de gillar mest.

Jadu, har ärligt talat ingen större koll på hamstrars näringsbehov.. De är oxå omnivorer som råttor, men vet inte hur deras foderblandning bör se ut. Men de är väl i huvudsak vegetarianer och ska ha en mindre mängd kött än råttor som jag fattat det.

#5 Nee den är kastad, men kolla på asiatiska matvarubutiker, de har torkade räkor! Fast en del är saltade då, så de får du undvika. Annars finns de som säljs på djuraffärer till reptiler :)

Qui dormit, non peccat