Bebis-intresse?
Jag och Dyoxide har en planerad parning mellan hennes Lucifer ( Black eubk rex, toppörad, ungefär 7 månader, bra temperament) och min Tiny (Sable Burmese, toppörad dumbobärare, 6 månader, bra temperament). Båda är snälla, flocksmarta råttor med, som skrivet ( ;) ) bra temperament, och det är lite det som är syftet med själva parningen.
Temperamentet då. :)
Undrar lite om det skulle finnas något intresse för deras bebisar? :)
Lucifer är från okänd härkomst (Dyoxide fick honom från en vän) och Tiny kommer från Katoz T-kull. :)
Först ut är en bild på Lucifer, ska försöka ta en på Tiny imorgon :)
Bebisarna kommer finnas i GBG, men om det behövs så finns det definitiv frakt ner till skåne. :)
Jag är definitivt intresserad, blev så glad när jag scrollade ner och såg att ni finns i Göteborg!
Vi ska eventuellt skaffa oss några råttisar när semestern är över, får höra med mor min först bara!
En fråga bara :) När kommer parningen att ske? Med tanke på hanens ålder, ska ni vänta i ett par månader till och se hur han blir? Med tanke på hans okända bakgrund också menar jag :) Honan kan ju vänta i alla fall 3 månader till.
Nu är jag inte intresserad, men tänkte på om du kunde berätta lite mer om dem som individer för framtida köpare ^^ (om du vill)
Då vi båda två känner oss väldigt säkra på paret (vet, alla säger nog så, men det är bättre än att vara osäker ;) ) och då vi måste passa på medians vi kan träffas (vilket inte blir så ofta på grund av de två städerna) så kommer första försöket (man vet ju inte om det tar :) ) till parning ske denna veckan. Kan beskriva lilla Tiny imorgon när jag sitter vid dator och inte IPad :) Beskriva Lucifer får Dyoxide göra. :)
Åh det missade jag, att Lucifer är från 'okänd mark'. Får ungarna stamtavla eller ej? Reggar ni de i SRS?
Alla ungar kommer reggas :)
Lucifer är en jättemysig råtta, har tyvärr ingen stamtavla på honom och vet inte mer än att han från början kommer från en privatuppfödning någonstans här i Skåne och att både han och hans bror var jättetrevliga och hyfsat tama (så som bebisar brukar vara, typ) redan från början :) dom har aldrig bråkat mer än lite rang-tjafs, dock händer detta väldigt sällan numera. Ingen av dom har nånsin visat nåt som helst tecken på aggressivitet eller skygghet, och har aldrig nånsin bitit varken mig eller förra ägaren :)
#7 Det enda jag tänker på då är sjukdomar som inte uppenbarat sig än, påstår inte att någon har en spåkula, men är det så akut att ni inte kan vänta ett par månader och se?
(Självklart får ni göra vad ni vill och jag är inte ute efter att ge kritik eller se till att ingen blir intresserad, ibland kan det bara vara bra att skynda långsamt med råttor med okänd stam :) )
Jag hoppas i alla fall att det blir söta, friska och snälla ungar, all lycka till!
#8 Förstår precis hur du tänker, och självklart kan det ju finnas risker, så som det gör med alla råttor. Men ingen av dom har nånsin haft ens en liten förkylning än, och är i tip-top form i övrigt :)
#9 Jag sa som sagt att jag inte förväntar mig att ni har en spåkula, men ni har ju en chans att vänta, så jag förstår inte vad som är så bråttom bara. Kan man säkerställa ännu mer ska man göra det, tycker jag i varje fall :) Hade det varit en tjuvparning hade jag inte brytt mig ett dugg, det är som det är, men råttsverige har redan väldigt många för tidiga parningar med sjuka råttor som resultat så jag skulle vilja vara på den säkra sidan :) Jag har själv en hane jag vill ha ungar från som är 8 månader men skulle inte drömma om att para honom förrän om minst ett halvår. Det räcker inte alltid med ett bra temperament. Sedan kan ungarna bli ypperliga sällskapsråttor ^^
Jag har försökt linda in det här så gott det går för att du inte ska uppfatta detta som att jag går på dig, hoppas att du förstår :)
#10 Självklart, och hade vi haft möjlighet till det hade vi väntat ett tag till, men vi har planerat detta sen en tid framöver och med tanke på att jag bor ca 5 timmar med bil från honom så har jag väldigt svårt att vänta i ett halvår till då jag inte äns är i närheten av att ha ett körkort och inte har ekonomin till att ta tåget upp när som då jag är student :)
#11 There is plenty of fish in the sea som man säger :) Hur kom ni på att ni skulle para just dessa två? Och förresten, har ni pratat med Katoz? Hon kanske vill veta vad som händer med hennes linjer :)
#12 Haha, jo, men jag och Aztrya är goda vänner och vi vill båda gärna föra generna vidare så att säga, och vi har ändå väntat med det ett hyfsat bra tag och tycker det känns rätt nu :) blir ju mycket svårare sen när vi inte har ledigt längre … Och att prata med Katoz får jag nog lämna till Aztrya då det är hans råtta som är från henne!
#13 Okej!
men prata med henne, Aztrya, kanske inte är ett problem men jag vet att vissa uppfödare vill veta vad som händer med deras "roogisar" :)
Jag har redan nämnt att jag planerat framtida parning på båda honorna ur T-kullen, skrev det i ett mejl på FB, men fick inget svar. Ska skicka igen är planen. Sen är ju problemet att om vi väntar 6 månader, kommer Tiny istället vara för gammal för sin första kull, och jag har redan gått miste om parning på mina äldsta då jag väntade tills det blev mer stabilt i livet, och dom hann bli över 1. Då denna parning är för temperament som sagt så känner i alla fall jag att vi har bra kriterier redan nu. Jag väntar å andra sidan med Troya då hennes är mer för stamtavla å färg å hela den biten. :)
#15 Ni behöver ju inte vänta 6 månader, men 3-4 funkar :)
Finns ju massvis med råttor med både underbart temperament och stam.
Jag hade en råtta en gång som var temperamentsparad. Världens underbaraste <3 Tyvärr togs han ifrån mig för snabbt, dog innan han hann fylla 1.
Tänk på djurens hälsa också. Även om vi har husdjur av egoistiska skäl så kan man ju i varje fall försöka få fram så friska individer man kan. Nu har ni ju en bra början, inte mycket sjukdomar i Katoz-linjer. Men tänk också på er själva och köparna, så att man slipper den smärtan.
För övrigt är Katoz i Tanzania just nu och svarar nog inte därför ^^
Jo, men jag skickade för någon månad sen, så… ;) Inga fler svar från mig ikväll, ipaden är jobbig och jag ska snart sova! :P

Vad tillför råttorna mer än ett hyggligt temperament?
Vad är syftet med parningen?
Vad har de för vikter och storlek, vad beräknas komma i kullen?
Någon info om livslängd, sjukdom osv i tidigare led?
Ingen sjukdom på den tiden säger ju inte så mycket. Rangbråk är väl inget jag ser som positivt även om det är i tonåren.
För att en kull ska vara intressant så vill jag ju veta bra mycket mera om råttorna.
Qui dormit, non peccat
#18 Som sagt har min Lucifer ett nästan perfekt temperament enligt mig, han kan ligga och mysa i timmar och älskar att bli kliad bakom öronen, en riktig TAM-råtta så att säga, hihi.
Syftet är att få fram snälla djur med fint temperament som blir bra husdjur.
Kan väga Lucifer imorron, han är normalstor.
Har tyvärr ingen större info om föräldrar etc. då jag i all hast fått ta över honom från en vän.
Och sist men inte minst är väl rangbråk nåt väldigt naturligt för råttor? Dom slåss inte, utan knuffar lite på varandra för att komma fram till vem som är störst, bäst och vackrast så att säga. Har aldrig haft några sår eller "allvarliga" slagsmål, nånsin. Att göra upp rangen är liksom något alla djur gör (såvitt jag vet).
Jag är intresserad av en bebis :)
I can't drown my demons, they know how to swim.

#19 Ja de flesta djur gör upp om rang på något vis, men att knuffas och buffla på varandra är ändå inget positivt. Sen är det ju upp till var och en hur mycket de anser är ok.
Men du skrev nästan perfekt, vad saknar han? Vad tillför honan och hur kompletterar de varandra? 
Qui dormit, non peccat
OT här men det är ca 23mil mellan Gbg och Hässleholm. På 5timmar har jag kört 40-45mil på Norrländska vägar. Jag förstår att det är tufft ekonomiskt som student att ta extra utflykter. Men 23mil är inte långt. ;) Jag och sambon körde 22mil tor för att bada och käka lite mat för nån månad sen. Denna veckan har det blivit drygt 60mil. Var glada för att ni är bortskämda med så korta avstånd där nere. :)
Hej!
Dyoxides mamma här - det är jag som kör bilen (på tre timmar).
Tack för kloka synpunkter.
Lucifer är absolut en puss-råtta och synnerligen kelig och social, men han är som ni säger ganska ung i sammanhanget.
Vi kommer att diskutera saken fler gånger, det lovar jag. Men vi gör det utanför forumet :)
If you fight love, you're always a loser
Pga temporära störningar i reseplaner så kommer parningen skjutas upp.
Inte alltför länge hoppas jag, men om ni vill ha en updatering när vi då senare försöker para, så skicka mig ett meddelande här på Rif märkt 'Intresseanmälan' så säger jag till er när det sker. :)
Vad roligt att det kommer finnas frakt ner till Skåne, perfekt, det ska jag lägga på minnet till framtiden, sambon har äääääntligen gått med på att förgylla mitt liv med råttor igen! ♥
Dock blir jag borta över julen, så då vill jag hellre vänta med köpet tills efter det :)
#25 Det blir ingen parning mellan dessa två efter alla negativa kommentarer vi fått om det :/ Men aztrya har en annan kull på gång snart som nog också kommer bli helt underbara!
#25: Som sagt, denna kombinationen blev inte av. :)
Men, Tiny ska paras med en pojke nu i oktober/november, och där väntas fina bebisar med bra stamtavla. Skicka gärna ett meddelande så vi kan diskutera det. :)