Inte mer problem!!
Just nu upptäckte jag att Millan rycker i nacken/halsen! Typ under örat.. som en hicka i halsen!
Hon nyser emellanåt ganska hårt och rycker i halsen.. Hon är precis spm vanligt, bara att det rycker och hon nyser! Som om hon har satt i halsen!
och nu rycker det i öronen!! Vad händer! Kan nån snälla ringa mig eller rådfråga mig! Jag är så himla rädd!
PMA mig ASAP! :( Vill ha råd av andra ägare, inte veterinär just nu..
Lägger upp en video snart
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är som om hon har satt nåt i halsen och försöker hosta upp det.. typ ett hårstrå..
Om man åker ner i råttans matstrupe, -så innan man når magsäcken kommer man till förmagen. Förmagen är vad jag förstått som en utvidgning av matstrupen& funkar som en behållare där maten kan samlas innan den åker vidare in i magsäcken. Om råttan ätit något olämpligt så kan den stöta upp innhåll från förmagen. Det är vad endel har uppfattat som att råttan kräks, för att det ser ut lite så.
Kan det vara det som din råtta sysslar med..?
Det första jag tänkte då jag såg filmen var att hon hickade. Då mina hickar kan de nästan hicka med hela kroppen.
Du ser ju henne i verkligheten& om du inte alls tycker att det ser ut som hicka, så har du säkert rätt.
Hon verkar inte ha svårt att andas& tuggsmaskar& det troor jag inte de gör vid stress& smärta, för då är det väl mer som vanligt knaster, ibl lite "hårdare..? (OBS Här med knastret spekulerade jag bara, utefter min mycket lilla råtterfarenhet, så ber om ursäkt om det är helt fel. Menade inte som att säga att det är så, utan bara "undrar om det ändå inte kan vara så" typ. :-) )
Tycker du hon verkar ha svårt att andas?
Intrycket jag får är inte alls att det skulle vara något farligt. Skulle hon hålla på länge kanske något har fastnat i halsen som känns obehagligt& försöker "hosta"upp, så kanske du får hjälpa till med ljummen olja i liten spruta i matstrupen. Tror det var Zickan som skrev om det, så du kan ju PM:a& fråga henne. Finns kanske andra bra knep också.
Jag är somsagt ganska ny på råttområdet, så borde kanske vara tyst, men puttar ju upp tråden iaf, så får någon som vet på riktigt komma& bekräfta eller demententera dehär ideerna.
Jag gav henne olivolja i en liten spruta, väldigt uppskattat av både Geisha och Millan.
Innan jag läste ditt inlägg masserade jag millans hals och då blev det fart i henne, hon nös och smaskade nåt förskräckligt. Måste vara frustrerande att inte få upp nåt när man nyser så.
Är bara så HIMLA rädd att hon ska kvävas!! Hon rycker inte nu tror jag.. men ska fortsätta ge henne lite olja snart om det händer igen..
Millan är pigg som vanligt och slickar gärna i sig olja/mjölk och annat. Lika stark och andas precis som vanligt. Det är bara dom där rycken som oroar mig.. mest att hon håller på att kvävas. Men känns som om hon har fått nåt i halsen, dammkorn/hårstrå, eller liknande. Upptäckte detta kort efter att hon hade ätit tidigare. Undrar om maten var dålig, men hon upptäckte inte detta förrens hon hade svalt, och nu försöker få upp det.
Men jag undrar varför hon inte får upp nåt.. hon har försökt nu i två timmar..
Jag tycker det ser ut som hicka, tror inte det är något du behöver oroa dig över :)
Väldigt extrem hicka isåfall. Blandat med smaskande och nysningar..
Jag hade en tjej som fick tokhicka och smaskade varje gång hon var nära mig, men då var det för att hon tyckte det var mysigt för att hon fick gos och uppmärksamhet. Hicka kan de alltså få av andra orsaker än mat och dryck.
Nysningarna låter mer som fnysningar tycker jag, alltså att hon försöker fnysa ut något - kanske poryforin som också besvärar så att hon smaskar? Precis som när vi människor är förkylda så blir man ju slemmig i halsen och kan till och med lätt få snor i munnen under sömn.
Det jag reagerar mest på är det som händer vid 0:57 i videon..
Hon verkar må fint annars..
#10 Så gör råttor ibland, inget konstigt såvitt jag vet :) Tycker man ofta ser det direkt efter att de putsat sig.
Hon har aldrig reagerat sådär förut, och hon gjorde samma sak när hon åt lite för en stund sen..
Du kan ta rätt med poryforinet.. nu är hon bara trött
Hej igen. För en stund sen så talade jag med en bekant i telefon. Hon har hållit på med råttor i ganska flera år. Då jag kom att tänka på denhär tråden så passade jag på att visa den för henne för att höra vad hon trodde..
Hon tyckte det såg ut som att det fastnat något i halsen på råttan& hade varit med om att det hänt hennes råttor.
Hennes erfarenhet var att det kan vara allvarligt& finns risk för kvävning& man bör uppsöka veterinär. Hon föreslog också att du kan öppna råttans mun& kika i halsen för att se om du kan se något som fastnat. Isåfall avlägsna det tex med pincett.
Jag tänker att eftersom hon fortfarande håller på låter det ganska troligt att det är något som fastnat i halsen. Det är en god idé du håller henne under uppsikt. Om hon får svårt att andas behöver hon omedelbart till veterinär. Lite ljummet-varmt vatten med olja kan jag tänka mej kan hjälpa henne lite att förhoppningsvis få loss det som irriterar i halsen. Att massera lite försiktigt, lät som en bra grej. Jag skulle kanske hoppat över mjölken eftersom man blir lite slemmig i halsen av den, vilket inte är så bra just nu.
Hoppas det går löser sej. :-)
Hej, Millan mår bättre nu och gör inga ryck längre. Enda sen hon fick oljan som du tipsade mig om så mår hon mycket bättre. Nu nyser/fnyser hon bara precis som i filmen
Att öppna munnen på henne är omöjligt eftersom hon kivas för mycket och hon är så stark. Jag uppskattar att du var så enagerad i att hjälpa mig.. tack, verkligen.