Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 2657 ggr
wintermynta
3

Stora Pet

Nu är det snart dags för STora Pet och det är finska domare såväl i pet som i standard.Skrattande
Så vilka kommer? Själv tänkte jag ställa 15-20 av mina raringar så många råttor bli det. Hoppas vi syns där.

Teuthis
1

När och var? Jag har googlat mig blå men hittar ingen info.

busigdemon
1

rattsallskapet.se Glad

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Varghund88
1

Jag hade tänkt komma! Om Hallon inte jobbar så kommer hon också. ;)

Ingen aning hur många långsvansar som kommer med dock *ler lite* Beror lite på om det blir bara jag eller båda osv…

Melissa V
0

hade så himla gärna kommit men den faller sig på ett dumt datum (mamma fyller år 9/9) så måste skippa det. Men blir väl fler mindre som dyker upp man får traska till istället

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Zakaraa
0

Kan jag välja vilka råttor som ska änmälas så kommer jag :P Om ingen viktig hundutställning dyker upp i sista sekund.. :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Teuthis
0

#2 men vaddå, menar du att man måste gå direkt till arrangören och inte kan lite på Google SkrattandeOskyldig

Tanken är att jag ska dyka upp med en iaf, problemet ligger i att jag inte har någonstans att bo.

Teuthis
0

Är det någon som helst idé att dyka upp med en råtta som har en liten skada på örat? Jag kan säkert få intyg på att det inte är medfött om så krävs.

zickan
0

#7 det kan bli att råttan stryks när den bedöms eller får stort nedslag. Ka du fixa intyg så bedöms råttan som "hel" har jag för mig.

Jag kommer. Men lite osäker på hur många jag har råd att ställa och få med mig på tåget om jag inte hittar någon att åka med. Men troligen samma gäng som ställdes i västerås 15-25.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

DuBetMig
0

Jag kommer eventuellt tillsammans med Zickan.
Har dock inte bestämt mig om jag ska ställa eller inte :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

wintermynta
0

Nu finns det ju dom som bor närmare men annars får man gärna sova här. Har 3 sovplatser.

Hallonblad
1

Tror jag jobbar den helgen, så i värsta fall skickar jag med några tösar med Varg som får reda ut resten. Fick ju reda på datum på tok för sent för att jag skulle kunna påverka schemaläggningen och be om ledigt den helgen…

Men! Jag ska se efter om någon kan tänka sig att ta mitt pass. Om det inte är springpass/långpanna/stängning så borde det gå… ;P Någon desperat tomte som behöver extrapass brukar gå att gräva fram bland alla småbarn som springer runt och härjar på jobbet… Om jag lyckas flörta till mig tillåtelse från chefen att byta bort ett helgpass, that is. Obestämd *suck* (VILL. GÅ.)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Marre89
0

Jag funderar på att komma :) ställer 2 av 3 men den 3e får följa med som sällskap så han inte blir själv hemma.

Varghund88
0

#11. GO FOR IT! XD

KÄMPA!

wintermynta
0

Glöm inte att det är dubbla klasser i pet och att kostnaden är 40kr.
Snor annonsen från SRS hemsida då HR fortfarande lyser med sin frånvaro.

Stora Pet

Datum: 2012-09-08
Anmälan & betalning senast: 2012-08-27
Plats: Kallhäll folkets hus, Stockholm
Friskkontroll: 08:30-10.00
Bedömning: 10:15 - framåt
Arrangör: SRS  riks

Klasser & Domare:
PetClass #1: Janina Kultanen, Finland (Seniorer)
PetClass #2: Saija Forsström, Finland (Seniorer)
(vid många anmälningar dömer svenska domare juniorer)
Standard: Sari Kallio, Finland
Agility A & B: Anja Lanne

med reservation för domarändringar

Utställningsansvarig:Riksstyrelsen 2012

Anmälningar tas helst via epost:
styrelse@rattsallskapet.se

För anmälan via e-post, skriv enligt nedan:

Klass
Råttans namn
färg/teckning, kön, födelsedatum, regnummer
e:
u:
Uppf:
Äg:

Glöm inte heller skriva ditt eget namn, telefonnummer och medlemsnummer. Har du titlar på gång? Nämn i så fall även dessa, men glöm inte att ta med ifylld titelblankett på utställningsdagen!

Anmälningar kan skickas till:
Gail Adam
Högåsvägen 101
741 41 Knivsta

Övrig info: Då utländska domare dömer på utställningen vill vi göra er uppmärksamma på att anmälningsavgiften är 40 kr/råtta i samtliga klasser. Från och med 6:e råttan per klass är avgiften 20 kr/råtta.

zickan
0

Jag ställde upp allt jag vill ställa och det blev 50 bordsbesök Tungan ute. Käns som man får börja stryka de några.

Terato
0

Jag ska dit, tänkte jag! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

wintermynta
0

#15 Hahaha jo det blir ju en del.
#16 Skoj

dyoxide
0

Kan man åka dit bara för att titta? För i så fall kommer nog jag och min mamma! Glad

zickan
0

#18 det kan du göra och det vore kul.

Lancia
0

#14, på tal om det, vet du något om HR? (Eftersom du hade info sist menar jag :))

Jag kommer nästan helt säkert, men ställer inge i standard som vanligt. ;)

minky
1

Jag kommer… =) tar med mig 4 råttor. 3 som jag ställer i alla klasser o 1 som bara ska upp de båda pet klasserna.

dyoxide
0

#19 Låter skoj!! Måste man anmäla sig om man bara ska dit och titta och inte ha med sig några råttor?

wintermynta
0

#20 Har inte hört nå mer men stamtavlorna börja komma nu i alla fall. Så förhoppningsvis kommer HR nästa vecka.
#22 Nä du behöver inte anmäla dig och det är gratis att komma och titta.

dyoxide
0

#23 Perfekt Skrattande då kommer jag och mamma nog då!

DuBetMig
0

**Bestämt mig nu!!!
**Blir att ställa två av mina hanar (förövrigt första gången jag ställer!)Skrattande
Min wheaten burmese från katoz T-kull i Pet 1 och 2
samt min silver black eubk från "Gin's glasskull" från hallstahammar i pet 1,2 och standard. Glad

[Sara FE]
0

Jag kommer, antagligen som sekreterare i någon klass och lite allt-i-allo som vanligt. Tar ej med mig råttor.

busigdemon
0

Neeej!
precis samma dumma datum som förra året, på Uppsalas Kulturnatt - blir tyvärr ingen Stora Pet för mina grabbar om ingen har lust att släpa med sig dem förståss Flört

Angelica_89
0

Ska ställa ut 2 av mina råttor och den 3:e får följa med som sällskap.

Bara min andra utställning och ser fram mot denSkrattande

Calypso & Nike
0

Åh, som vanligt så är den långt borta och jag har inte råd att åka :( vill verkligen komma men kan inte :(

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Hallonblad
0

#29 Du får anordna en utställning närmare dig, så blir det resten av oss som får åka istället. ;)

Calypso & Nike
0

Hallonblad: kan inte du ta och ställa ut Belle? ;)

Hallonblad
0

#31 Tekniskt sett blir det nog Varg som får ställa henne i så fall, eftersom jag jobbar den dagen och troligen inte kommer lyckas bli av med det passet (halvstängning på en lördag är inte så lockande för de flesta). Men jo, det ska nog gå att ordna. :)

JoySurrender
0

Någon som har lust att förklara vad de olika klasserna innebär, för en nybörjare?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Varghund88
0

#33. SRS har en beskrivning på sin hemsida. (: Om det är något du inte förstår även efter det så kan jag försöka förklara efter bästa förmåga.

Zakaraa
0

Jag ska ställa 3 i standart *anmäler så snart jag får in pengar..*
Men funderar på att ställa i Pet också men vet bara inte vem D: :P

Calypso & Nike
0

Varghund: kan inte du ställa ut Belle oxå? Skulle vara roligt om du kunde det :)

Varghund88
0

#36. Visst, det kan säkert ordnas. (:

wintermynta
0

#35 Sahrami så klartGlad säger en väldigt opartisk jag.

Calypso & Nike
0

Vad menas med standard?

DuBetMig
0

# 39

Bedömning av råttor som finns med i av standarden upptagna färger och teckningar. Dessutom finns i allmänhet en klass för ostandardiserade färger och teckningar (OBS! endast öppen för registrerade uppfödare av varianten).

(Finns mer att läsa på SRS hemsida) =)

wintermynta
0

#39 Man bedömmar råttans typ, storlek , färg och ev teckning. Dumbos går i en egen klass där stor vikt läggs på öronform och placering.
En bedömning av utseendet.
Pet är mer en bedömning av råttan som sällskapsdjur dvs den ska vara hel , ren och välhanterad.

CamillaS
0

Oj det var ett bra tag sen jag var på råttutställning. Funderar på att åka till Stora pet bara för skojs skull och fotografera lite söta råttor. :)
Mina får dock stanna hemma. ^^

Calypso & Nike
0

Jag vill att Varghund88 ska ställa ut min Belle innan Belle ska flytta till mig. Men det är så svårt att veta i vilken klass jag kan låta Varghund ställa ut henne i. I vilken klass tror ni skulle passa Belle? Belle kommer ju från Bankfacks kull kattkullen :)

Zakaraa
1

Nu är råttorna anmälda. Jag komemr delta i Agility för första gången.. Så ni kommer få någonting att skratta åt ;)

Varga
0

#44 Agility är jättekul! Slappna av bara, annars känner råttan av att du är nervös och gör ännu mindre som du vill ;)

wintermynta
0

PÅminner om att sista anmälningsdag är imorgon.

Zakaraa
0

#45, Jodå jag ska titta på de innan mig, har en till råtta där fd. ägaren ska vara förare så får titta extra noga då :P

Pågår förresten agility samtidigt som utställningen? (så man vet om man måste håla ett öga dit Samtidigt som man ska försöka ställa :P)

isabella93
0

Jag ska dit med tre av mina hanar, en vuxen och två juniorer. Ska testa agility för andra gången med den vuxna hanen, förra gången blev det Clear Round, men inte jättebra tid. Alla ställs i båda petklasserna och en av juniorerna ställs i standard. (Den andra är feltecknad och den vuxna är ostandardiserad)

Teuthis
0

Det skiter sig nog för mig tyvärr. Jag har kursslut i en kurs och kursstart i fyra så jag har fullt upp.

zickan
0

Jag har just anmält 13 råttor. Alla i dubbel pet. Se om man hinner bada alla nu bara.

Varga
0

#47 Ja, agilityn går samtidigt som övriga utställningen, men de brukar vara snälla och låta en köra sitt rejs när man inte har något uppe på domarborden :) Jag brukar tycka det är skönt att ha agilityn "avklarad" i början, plus att det underlättar för agilitydomaren också, då många tänker "jag kör agilityn sen" och så står hen där sist med massor av råttor att döma när alla ska gå hem…

Zakaraa
1

#51 Ja vi får se hur det går då jag både har bebisar & vuxna i både standard och pet.. Men jag får nog låna ett par extra händer om det skulle krisa :)

Marre89
1

Snart smäller de :) Ska bli kul att åka på utställning igen :)

wintermynta
2

Japp och jag har anmält 20st!! + bebisar som ska säljas.
Jo jag åker kommunalt också så det blir en upplevelse att få med alla + burar och övrig packning. För att inte tala om vilken tid det tar att få alla ren , fina  och i utställningsskick. Börja redan i söndags med bad 1 Skrattande

Men det kommer vara värt det …

dyoxide
0

Åh herregud, vill verkligen åka dit men har fått förhinder :( Är så sjuk att jag knappt orkar stå på benen när det är som värst (är REJÄLT förkyld) så jag får stanna hemma den här gången… Hade varit så kul att träffa er alla och träffa alla söta tåttisar, och framför allt se hur det faktiskt är och går till på en riktig utställning :(

Hallonblad
0

Alla våra pluttisar är nu badade och kloklippta. :) Imorgon är Jarhallpatrullen + Lycia på plats 08:00 och låser upp. ;)

Oden får vi dock stryka, han har fått en varböld igen. :/ Stackarn. Han verkade vara den enda som var på G, dessutom, så ironiskt att det blev just han som får stanna hemma. x(

zickan
0

Jag slöt jobbet kl 23. Så det är färdig badat här med. Blir nog 4 som stryks. Orkar inte bada mer nu. Sitter och skriver en titel blankett. Men nu blir det äntligen sängen snart för 3 tims sömn. Måste upp till kl 6 igen.

Calypso & Nike
0

Lycka till allihopa som ska på Stora pet idag :)

strasstass
0

Ehh jag som inte är stockholmare undrar om Kallhäll är i Järfälla eller Upplands bro? Äldre är det typ samma sak? Tänkte kanske åka och titta :)

[Sara FE]
0

#59 Järfälla, Folkets Hus Kallhäll. :)

strasstass
0

#60 Tack! :)

strasstass
0

Ungefär hur länge håller det på?  Så det inte är slut när man kommer dit Skrattande

[Sara FE]
0

Det är svårt att säga, har alltid varierat kraftigt när jag har varit där (vilket bara är några få gånger). Det beror på hur många anmälningar det är i varje klass, hur många som stryker sig/inte går igenom friskkontrollen, och ifall alla klasserna kan köras samtidigt eller ej. Det kan t ex vara så att en ägare ställer ut i en klass samtidigt som samma råtta ska tävla i agility. Det kan bli en hel del pauser i varje klass. Men jag skulle tro att de i alla fall håller på minst ett par timmar till (är inte själv på plats tyvärr, pga sjukdom, så jag kan inte säga något säkert om hur det ser ut just nu).

CamillaS
0

Jag ska åka dit snart som åskådare. ^^

strasstass
0

#63 tack för dina svar men tyvärr blev det ingen tripp för min del heller Rynkar på näsan Ungarna satte sig på tvären och ville hellre vara hemma med kompisar märkligt nog…Tungan ute

[Sara FE]
0

#65 Tråkigt, men det kommer ju fler utställningar. :)

Calypso & Nike
0

Hur går det för er som är där eller har varit där? Är nyfiken ;)

zickan
0

Utställningen var väldigt bra. Allt flöt på helt underbart.

Frisken satt igång med en gång och den rullade på ovanligt bra. Själva utställningen började först runt 11 tiden. Var en del missar i protokollet som fick styras upp. Jag hade missat skriva med en teckning på min hane och några anmälda råttor var inte ens med etc.
Bedömningarna var väldigt väldigt jämna och gick fort.
Ovanliga för en råttutställning jag varit på att det gick så fort och smidigt. Var många djur som ställdes ut men ändå var utställningen klar tidigare än tidigare utställningar med färre djur.
Agilityn drog igång i tid. Flöt på bra och var klar när utställningen var klar.
Hela utställningen inklusive pris utdelningen var klar redan 18.20. Sedan stannade några kvar och städade. Var lite trisst att se väldigt få städade upp på sitt bajs eller hjälpte till att ställa tillbaka en stol.

Gick väldigt bra för mig. Men jag hade varit nöjd även om mina råttor inte gjorde bra ifrån sig. Var en skön stämning och att det flöt på så bra, gjorde hela utställningen hel skön!

Zakaraa
0

Det var extremt roligt.
Även om det inte gick så bra för mina råttor och min första agility runda  (blev två rundor då min förare var upptagen med att bedöma råttor ;P) gick lite åt… men roligt var det och stackars Sahrami & Katariina fick stå ut med en dubbeltydig matte, hehe.. Men de är duktiga ändå trots det :) Vi kom igenom halva banan i alla fall, haha!

Varghund88
1

Har rysligt ont i fötter och rygg efter att ha varit på benen konstant sedan klockan åtta haha.

Var ju den som hade nyckel till lokalen så var först på plats och hjälpte till att ställa i ordning allting. Sedan kastade jag råttor. Både våra (mina och systers) samt en hel drös med andra från andra människor. XD Var konstant omkring och gjorde saker åt mig själv/annat folk.

Tyvärr blev det en miss så jag inte fick sekretera i Agility B som det var tänkt (som en del att komma vidare i min domarutbildning) men vissa smällar får man väl ta.

Hade ju mer än nog att göra i alla fall.

Det gick rätt bra för våra råttor också vilket ju alltid är trevligt. (:

Sedan hade vi en tid att passa efteråt med så vi hade lite bråttom hem (blev ändå försenade men aja…). Så för en gångs skull blev vi inte kvar och städade (vi brukar alltid vara först på plats och sist därifrån av någon anledning >.> Inte idag! Idag var vi först på plats och bara NÄSTAN sist därifrån XD)

Är rätt nöjd. (: Men vansinnigt trött – både i kropp och knopp… (min sociala fobi goes crazy under sådana här saker så jag fungerar inte så bra över huvud taget på slutet *grimas* Hjärnan har liksom mer eller mindre stängt av på ett väldigt negativt sätt vid det laget…)

Calypso & Nike
0

Ni verkar ha haft en bra dag med andra ord (: Varghund88: du ställde aldrig ut Belle? Skulle inte haft råd med det iaf ): Fast det hade varit roligt om hon hade med sig ett litet pris eller nåt (:

Hallonblad
2

Precis som Varg skrev så gick det bra för våra råttor över lag. :) Jag är väldigt nöjd med dagen.

Tillbringade själv mesta tiden med rumpan klistrad till en stol (sekreterade i PC1 juniorer), så är trött i kroppen av motsatt anledning än Varg - rörde inte på mig tillräckligt mycket. O_O Skulle jättegärna gått på en sväng när vi kom hem, men slutade med att jag kollapsade i Vargs säng med en utmattad syster, en ledsen hund, en överspeedad katt och en höggravid råtta och sov en stund istället. Nu känner jag mig väldigt refreshed och redo för en stängning i morgon på jobbet!

Var som vanligt härlig stämning bland folk och fä. Hann tyvärr inte prova agility med mina tjejer innan banan plockades ner (hade tänkt köra ett testvarv var med dem, så att både de och jag skulle få känna på agility med varandra). Men jaja. Över lag var det en rolig och lyckad dag. :)

Calypso & Nike
0

Önskar att jag kunde få råd att komma oxå :) Men min tur kommer väl snart den med ;)

Varghund88
0

#71. Nej hon var ju inte anmäld så jag kunde ju inte ställa henne? Hade gärna ställt om du anmält eller berättat vilka klasser du ville ha henne i så vi hade kunnat anmäla henne när vi ändå anmälde våra egna, men nu blev det ju inte så.

Men det kommer ju alltid fler utställningar du kan åka på! (:

ceccie
0

Jag ska försköka ställa ut på stora pet. Jag har börjat bli utställnings sugen. Ett gott tecken på att jag börjar bli frisk.

Calypso & Nike
0

#74 Jag har noll koll på alla dessa klasser (: Hade jag vetat mer om dem, kunde jag ha berättat vilka du kunde ställa ut henne i.

zickan
0

#75 är 2-3 utställningar till i år du hinner med. En i Edebo/Hallstavik, ett sammarbete mellan srs och ssv i skåne. Och sedan Lucia utställningen. Den är kanske i Kallhäll?

Varghund88
0

#77 Vänta nu, är väl ingen mer i Edebo i år? Nästa nu är ju i Tierp i okt, sedan kommer ju Grand Agility Prix & den i söder i nov. Sedan Lucia i dec. (:

zickan
0

#78 haha man ska inte jobba 14 timmar dagen efter man ställt ut. Pratade senast igår om Tierp, ändå säger skallen Edebo.

Varghund88
0

#79. ;)

Nej fy jobba så låter tufft. >.> Har varit helt slut idag. Hallon vandrade iväg till jobbet för ett tag sedan, helt galet XD

ceccie
0

#77# det får bli 2013. Ska försöka flytta från hålan som man inte kommer nån stanns i från utan körkort.

zickan
1

#80 haha ja jag lade mig ned över kökbordet och vaknade av att brukaren klagade på min snarkning. Men vad gör man inte för pengar.

Varghund88
0

#82. Haha usch din stackare XD Men ja jag vet vad du menar tyvärr är ju pengar lika med frihet i den här världens, men jösses vad man kan få kämpa och ligga i för den "friheten".

wintermynta
0

Jag hade en väldigt stressig dag men det var helt klart värt det. Har bara positiva saker att säga om utställningen och hur dagen verkligen flöt på.

Nästan gång jag får hjärnsläpp och får för mig att släpa på 30 råttor via kollektivtrafik så kommer jag tvinga nåån och följa med. Satan va jag hade ont ii kropp och leder. Behöver också en handler då jag inte alls hann med att ställa ut 20 st. Stort tack till alla ni som fick tålmodigt stod ut med att få mina råttor till rätt bord när jag inte hann , när jag fick tillt och när jag bokstavligen fick sätta ifrån mig råttor ( i era knän eller på axlarna) för att springa och hämta nya som skulle bedömmas samtidigt. Utan er hade det inte gått.
Hemfärden var ett äventyr i sig som innefattade ett hissstopp, råtträdd kille som nästan svimmande när han såg vad som fanns i burarna, ett gäng trevliga kaxiga invandrarkillar som nästan släppte min fullt packade skrinda halvvägs upp på tåget (när dom insåg att det var råttor) Kom hem 21.55 fullständigt slut .
Idag har jag gått igenom bedömningssedlar och priser och trots att jag aldrig fått så mycket AB eller B för den delen så är jag så nöjd över alla mina råttor .

Fick även med mig en underbar liten ba var rex tjej också.
Tack för en såå trevlig utställning och stort grattis till Zickan som fick pokalen.
Kul att den stannar i sverige detta årGlad

busigdemon
0

Det rycktades om fler utställningar i mittentrakten nu i höst, när och var? Info om detta?

wintermynta
0

Tierp i oktober, borde stå på hemsidan.Skrattande

busigdemon
0

Ah, det står inte på startsidan ännu.

Bara om man kikar in på Utstälningar - aktuella!

Tack!

Åker dit med Lira!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.