Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 567 ggr
Gizza
0

Varför så dyrt?

En fundering jag haft under mång år är varför man ska betala medlemsskap till SRS..

Att regga en uppfödning skulle alltså kosta 200kr/år.. Men till vilken nytta?

Bara funderingar ifrån min sida.. Vore tacksamt med positiva svar  Glad

Michaela-N
4

Dyrt? Det blir i genomsnitt 50 öre per dag att få ha sin uppfödning registrerad. En struntsumma tycker jag. Flört

Administrativa avgifter. De som sitter och håller på med papper, hemsida, bokföring mm vill ju också ha lite lön Skrattande

Gizza
0

hehe jo, tänker man så är det ju inte mycke pengar! :) som student är det däremot ett skyhögt pris tyvärr..

Tur att många väljer att lägga ut pengarna på det iaf antar jag hihi

Ratlings
0

Att regga en uppfödning kostar 200 kr, men det är en engångskostnad om jag uppfattat det rätt. Så det är väl en struntsamma summa känner jag. Själv medlemskapet är på 200 kr/år däremot, men det känner jag att jag kan bidra med iallafall, även om jag är stundent Cool Sen beror allt på vad man väljer att prioritera sina pengar på också, och självklart hur mycket man får i månaden. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Melissa V
1

fast även som student tycker jag det är billigt, 200 på ett år kan man lätt lägga undan (i aktivitetsstöd får man 4000före skatt tex att leva på och det kan man ändå lägga undan 200kr på)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Gizza
0

hehe jo, det är ju givet allt d ni skriver!!

Tror jag måste fått åt helvete för lite pengar helt enkelt.. Jag hade inte råd att äta hela månaden ens, å jag hade inga onödiga utgifter direkt..

Men kul att höra andras åsikter kring saken oxå =)

zickan
1

För att bli reggad uppfödare så betalar man in 200:-, engångs kostnad. Tror det täcker alla papper de skickar ut under året och allt annat. Tror även att när man är reggad efter året gått. Så får man rabatt på utställnings anmälningarna?. Fick det av johanna på en utställning i hallstavik när jag fick tillåtelse att betala på plats.

De i srs får inte betalt ;-). De 200 går inte till någon person som sitter i styrelsen. De pengarna går till papper, bläck, frimärken, kuvert. Man får ut 4 månaders rapport som ska fyllas i osv. Det är inte gratis att skicka ut. Så 200 är inte en stor en gångs kostnad.
Medlemskapet går till inte heller till enskild person i styrelsen utan husråttan, papper, frimärken, utställningar och liknande.
Har man dålig inkomst kan man lägga undan lite tills man får ihop till 200:-. Men sedan är det inge måste att bli reggad uppfödare. Räcker att betala medlems avgiften om man vill regga råttor. Men anser man inte ha behov att vara med i srs, att man inte vill regga, ställa ut eller få husråttan. Så behöver man ju inte bli medlem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

#5 det är inte kul :-/. Har själv suttit i den sittsen fast jag hade fulltids jobb. Då har man inte råd med mycket extra :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
8

Inte för att vara elak. Men om man inte har råd med det så kanske man nog bör väntamed att föda upp till man har en bättre ekonomi. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2

Att regga en uppfödning kostar

• medlemsskap 1 år
  • medlemsskap 1 år till
  • engångssumma på 300 kr för att göra uppfödarprovet
  • frimärken till 4-månaderrapporter 3 ggr om året
  • inköp av regbevis/stamtavlor
  • inköp/kopiering av kullreg.papper
  • frimärken i samband med inskick/tillbakaskick av regbevis
  • kuvert
  • kuvert och frimärken till utskick av stamtavlor till ägare (om man inte fixat så att dessa är klara när ungarna säljs)
  • bensinkostnad för utställningar
  • utställningskostnad (man måste ställa ut under provåret om man går sådant)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratlings
0

#9 Hur mycket måste man ställa ut under provåret och hur många råttor? Glad

// Lise

Grodan
0

#10 vet inte, jag minns inte… men kanske kan någon annan svara på det

jag har för mig att man bara ska ha några A-pris på tilltänkta avelsdjur samt djur man fött upp och inte som i Finska musklubben: måste få BIS1 för att bli godkänd uppfödare (snacka om utmaning för en nybliven uppfödare… lol)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratlings
0

#11 Okej Glad

// Lise

Huldan
4

Om man inte har råd att lägga 200kr/år på det så ahr man knappast råd emd foder, strö och veterinärutgifter för en råttkul och avelsdjur.

EDIT: inser att jag lät sur, menade det inte så, bara min spontana tanke. :)

TwoDumboRats
3

jag håller med föregående… har man inte råd med 200kr/år, hur kan man ha råd med att ha djur då? Tillkommer ju alltid oförutsedda utgifter då man har djur i hemmet. & förutsedda utgifter såklart. :P

Bara en fundering.