Obducering?
Finns det någon här som obducerar sina avlidna råttor?
Jag funderar lite på hur ni gått tillväga för att hitta en veterinär som ställer upp och ungefär vad ni brukar få betala.
Jag funderar på att börja avla så småningom och då skulle jag vilja få reda på en så exakt dödsorsak som möjligt. Vi obducerade vår George och där hittades en tumör som inte syntes eller kändes och jag tänker därför att om jag har råd och möjlighet så måste det ju vara ett sätt att få ännu bättre koll på vad man har i sina linjer.
(valde jag rätt grupp?)
Vet att det finsn de som gör det själva, är man kunnig så är det ju bättre än att ta til lveterinär.
Jag öppnade upp en av mina tjejer som var enorm, ville veta om det bara var fett eller annat. Hon var bara en fetknopp… :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag har obducerat vid ett fåtal tillfällen själv då jag behövde veta orsaken.
Har även skickat råttor för obduktion till SVA men det har/är ett lotteri varje gång tyvärr.
Det var länge sedan jag lät någon råtta obduceras. Jag lät min veterinär göra det medans jag tittade på. Och har givetvis även skickat in till SVA. Jag har gjort hälsokontroller bland annat för att utröna vilka bakterier mina råttor hade.
När mus-ifokus höll föredrag/kurs med Ricardo Feinstein, leg. veterinär och laborator på SVA, frågade jag om det var möjligt att hålla en kurs på SVA och fick till svar att det är inte helt omöjligt (bara svårt att boka något med Ricardo).