Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1254 ggr
[sussi7378]
0

Läpmligt pris?

Vad tycker ni att det är lämpligt att ta för en råtta??

Itchy
3

råtta utan härstammning/stamtavla 100:-

råtta med härstammning/stamtavla 300:-

You can't spell Bitchy without Itchy

wintermynta
1

Råtta med stamtavla - 400kr
Råtta utan - 300kr

DuBetMig
4

råtta med 250-300
råtta utan 100-150

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Zakaraa
1

Från 200kr och uppåt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dyoxide
1

Jag tycker som #1 ungefär :)

Dock måste man ju inte ta så mycket alltid för en uppfödarråtta, sålänge man vet att den kommer till ett gott hem där den blir älskad och tas hand om bra

zickan
1

Råtta utan stam 0-250
Råtta med stam 2-300

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fjordell
4

En bebis släpper jag absolut inte iväg för mindre än 200 kr.

Så beroende på om stamtavla finns till hands eller ej, 200-350 kr.

deeremf
0

Vad klacifiseras som en lämplig stamtavla?

bankfack
1

#8 Om den är registrerad i SRS, tycker jag.

[Emma--]
1

Tycker alla borde kosta minst 200 oavsett stam eller ej. Och då menar jag ungar. Ska man sälja vuxna och i flock kanske man inte kan ta 200/råtta, utan istället en viss summa för hela flocken. Men tycker att även vuxna omplaceringar bör kosta minst 100 kr. Sen om man vet garanterat att det är ett bra hem så kan det ju också avgöra priset. Skulle t.ex någon här inne som jag vet skulle ta väldigt bra hand om djuret så skulle jag i princip kunna tänka mig att skänka bort ett äldre djur. Men annars känns det som en säkerhet att ta betalt.

hus-musen
0

Beror på, för att höja tamråttans status överlag så bör man ta ett ordentligt pris, råttor är inga slit och släng-djur.
Har iof inte betalat för alla mina, har fått en del och så, men för en bra uppfödd råttunge är 200-350 helt ok.
Utan stam och slumpavlad inte fullt så mycket, upp till 200.

SRS-reggad eller inte struntar jag i utan det är min känsla av uppfödaren som styr.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Jag skrev bara det jag brukar ta, men skrev från mobil så det blev ett kort inlägg. Inte alltid jag tar betalat för ungar. Ofta blir det "foderhem" för att ha lite mer att säga till om. Men ungar jag fött upp är det 250-300:-. Men även där så är det en del man inte krävt betalning ifrån som fått ungarna. En del ungar byts mot en annan unge.
Omplaceringar som flyttar brukar sällan ha mer än en symbolisk summa om de är lite äldre. Fast inte alltid jag tar det heller. Men det kan man diskutera fram med den ev nye ägaren. Bättre skriva en summa i en annons för att inte första bästa ska kasta sig på råttan bara för att den är gratis eller billig.

Sedan är det väl lite upp till vad man kallar stamtavla också och varför man säljer råttan/orna samt råttans ålder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cederin
1

Ungar som säljs:
Utan stam 100-300
Med stam 250-400

Sen tycker jag inte att det är fel att skänka bort djur, förutom om man skänker till helt okänd människa (ormmatsrisk). Om jag skänker en råtta till någon härinne som jag vet tar bra hand om råttor så ser jag inget fel i det om läget är akut. Men håller ändå med om principen att råttan inte ska vara något slit och slängdjur, inget djur borde vara det.

Medarbetare på Naglar och Hår

[Alenzi]
2

250 för en råtta med stam, tycker jag väl är rimligt. 300 är i överkant.

[sussi7378]
0

Tack för alla svar..på den frågan.. nu till nästa fråga… brukar ni ha rabbatpriser om det köps mer än 1 råtta ??

Har nämligen en kund som vill ha 3 stycken…

Mina ungar har ej stam då jag övertog honan högdräktig o vet tyvärr inget om fadern till ungarna…

Fjordell
0

#15 Jag själv hade tagit omkring 400 för de ungarna tillsammans.

Hallonblad
0

#15 Skulle själv sälja ungarna för 300 kr/st, ingen rabatt. Kanske om jag känner köparen personligen att jag skulle kunna tänka mig diskutera priset om personen var lite kort om pengar för tillfället. Men så skulle ungarna och mamman blivit reggade i SRS hos mig också, vilket för mig höjer råttans status. Vilket jag tycker är viktigt.

Lycka till med dina bebisar, och hoppas de får ett bra hem. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

TwoDumboRats
0

Jag köpte mina två Dumbo bröder för 200:- st, dom är 3 månader & utan stamtavla. Från uppfödare… tyckte det var ett bra pris.

DuBetMig
2

#8 (+#9) Glöm inte bort att stamtavla endast är ett papper med namn, födelsedatum, färg samt uppfödarnamn + ägarnamn. Det är inget som säger något om stammen egentligen. Att den är reggad i SRS är ett + eftersom att man skriver in vad/när/hur råttan gick bort osv, men samtidigt är det inget som säger att en uppfödare som inte reggar i SRS har samma koll.

Jag tycker att en lämplig stamtavla bör ha med sig antal dokument om djuren bakåt i släkten, och för att detta ska vara möjligt måste uppfödaren/uppfödarna som haft djuren ha dokumenterat och kommit ihåg sina tidigare djur. Men visst är det en fördel att regga i SRS!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Grodan
4

Jag anser att en råtta från en SRS registrerad uppfödare skall kosta 350 -500 kr och att det i priset skall ingå veterinärbesiktning, stamtavla och skötselblad (finns bok så ok, men tills dess får egenskrivet blad eller SRS folder duga).

Mitt hår reser sig i nacken när jag ser annonser på blocket med skalliga och skabbiga utsvultna djur som säljs för 300 kr + och du får ingenting. Ingen stam. Ingen info. Du kan inte ens vara säker på att uppfödaren/försäljaren vet något om råttor…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Alenzi]
0

#20 Finns det någon som säljer veterinärbesiktigade råttor?

Grodan
0

#21 Ja. En. Jag funderar på att vet.besikta mina också. Ska bara kolla djurkliniken. och plånboken…

Melissa V
1

Framtiden när jag är reggad uppfödare kommer jag även vet.bes. mina råttor, klart de höjer priserna men det höjjer också förhoppningsvis mycket mer i positiv anda

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
1

Det borde vara något för alla uppfödare att ta efter, med vet. besiktning. Det om något kan höja råttans status och risken för att de blir "slit och släng"-djur minskar i längden. Jag säger samma som Olympens, även jag planerar att börja vet. besikta mina djur när jag kommer igång med uppfödningen.

wintermynta
0

Kan ju tala om att det finns mer än ett zoo som tar 300kr eller mer för råttor med "annorlunda färg" typ blå och dumbos. Dessa råttor är från olika grossister, saknar stamtavla, är oftast sjuka eller dräktiga eller båda delarna.

Grodan
1

#25 Det är sjukt