Vilken ras?
Alla tamråttor är av samma ras, alltså just tamråttor.
Det du undrar över är vilken färg samt teckning dina råttor har. :)
Jag överlåter det till någon mer kunnig inom dessa områden så att det blir rätt xD :)
Låter som en black european berkshire men utan att se magen kan man itne va 100 :)
Tack båda två ! Ja det kanske det är jag kan nog kolla upp det :) <3

Var en av djurvårdarna i receptionen hos veterinären igår som frågade vad mina råttor är för ras, tänk att djuraffärernas hittepå om tamråttsraser till och med förvirrar folk som jobbar hos en veterinär!
Det spelar ingen roll om folk påstår att det är "egyptisk/indisk takråtta" och allt annat dom kallar det, en tamråtta är alltid bara en tamråtta. Eller ska man vara helt korrekt så är en tamråtta alltid en helt vanlig brunråtta! :)
Om det är råttan på bilden som är din, så ser den i alla fall på min skärm ut att vara en silver black som antagligen rostat (därav det bruna i pälsen). Vita partier på magen kallas i regel för berkshire, men det finns lite olika varianter så som american och european, men även en magteckning som kallas irish.
#4 vilken klinik var du på? var med om samma sak i tisdags. fast när jag frågade vad hon menade med ras sa hon bara: tamråtta, gerbil lr så? :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Jag vet inte vad som är värst, att inte veta om det finns fler råttraser, eller se skillnad på gerbil eller tamråtta. :D
Detta var på en klinik här i Norrköping.
jaha :P jo jag fattar inte varför dom ska få det till raser? helt olika arter ju. vilken ras är din gulfisk? val eller haj?ursäkta för ot ;P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#6 viken? På smådjurskl. kunde kvinnan säga direkt vilken som var dubo och vilken som var toppörad samt att det var "honor med pojknamn", fast hon kunde aldrig komma ihåg vem som var vem så hon sprang in tre ggr för att dubbekolla att det var Torsten som vägde mäst när jzg skulle få medicin :P

#8, På Norsholm/Kneippen. Det var en kille, minns inte vad han heter men han har jobbat där ett tag.
Veterinären du menar är nog Petra, en ganska ung tjej? Hon har haft råttor själv förr och frågade om det var okej att hon gosade lite extra med mina för att hon saknade sina så mycket, när jag var där sist. Hon sa också "Ååh, en dumbo!" när ja plockade fram en av mina herrar.
En annan veterinär som tycker om råttor och har haft själv är Rebecka. Jag ber alltid om dessa två om jag ska till vet i råttärende. Det märks så tydligt om personen är intresserad av djurslaget man har eller ej, och servicen blir därefter.
Hej,jag vet inte mycket om raser men på öronen ser det utt som en Dumbo-råtta

Som Lancia säger så är alla våra tama älsklingar helt vanliga brunråttor, rattus norvegicus. Det är den enda sortens råtta i sverige som hålls som sällskap. Det finns inga raser i råttvärlden utan bara olika färger, teckningar och hår/öronlag.
Din råtta ser ut som en silver black toppörad. Angeånde det vita så behöver man se en bild på hur det ser ut för att avgöra vilken teckning råttan har. Men är det bara lite vitt så är det troligtvis en eubk eller en irish.
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svaren ! Det hjälpte mig verkligen :)