Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 905 ggr
Fridborg
0

Något virus?

Bebisarna växte och mådde finfint tills för ett par dagar sedan då jag upptäckte att de hade diarré och börjat gå ner i vikt. Sedan dess har jag gett dem extra mat, ris, grönsaker och leverpastejblandning samt annat smått och gott. Ett tag såg de ut att bättra sig men idag när jag kom hem hittade jag dem alldeles bedrövliga.

Mitt mammahjärta håller på att brista totalt.

Inte alla, men några ser lite slöa ut, kisar lite och många ser inte riktigt bra ut i pälsen. Några är nerkissade (antar att ett syskon kissat dem på ryggen) och några bajsade på (löst). Så fort jag röjt i badrummet ska de badas.

Är det ett virus som går kanske? Eller vad sjutton är det här? Jag gör så gott jag kan och de tynar bort framför ögonen på mig :(

Finns det någon bra hemmakur? Jag har lite antibiotika hemma också.

MVH Förkrossad.

Aztrya
0

Usch vad tråkigt! :(
Hoppas det går över snabbt, inte alls kul när de små är sjuka.
Sätter en tass här för att se hur det går för er.

hus-musen
0

Hur gamla är de? Kan du väga dem så du håller koll på vikten?
Låter inte alls bra, ge dem magsnäll mat som välling och liknande och se till att de får i sig vätska om du så måste pipettmata dem med vatten.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#2 Håll i hatten nu, för det här kommer inte bli kul läsning.

De blir 5 veckor på måndag och de har gått ner till 50g. De är rätt små till storleken så de är inga benrangel, men definitivt smala. Deras magar är runda men benen smala typ.

Jag började väga dem för ett par dagar sen och det går uppåt, men sakta. Känns som att de bajsar ut det dom får i sig Gråter

Jag har modersmjölksersättning. Kan jag blanda den med tex grädde i pipett så de får i sig mer?

Jag kom dessutom på en sak. Hos vissa djursorter kan mjölken hos mamman innehålla bakterier/virus som gör bebisarna sjuka. Är det möjligt att det är samma sak här? Jag kanske ska sära på bebisar och mamman (och honor och hanar) och börja stödmata dem istället?

hus-musen
1

Oj jäklar.. Svullna magar får mig att tänka på megacolon, jag hoppas innerligt att det inte är det! De ungarna kan ofta få problem när de börjar äta riktig mat.

Nja, tror inte det är något fel hos mamman, det skulle ha visat sig för länge sen isåfall. Men sära på dem borde du göra snart ändå med tankte på att de är 5 veckor om någon dag.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#4 Åh nej, inte det! :(

Magarna e inte direkt svullna, utan.. runda. De är inte hårda eller något sådant. Ska ändå sära killarna och tjejerna i helgen men de diar fortfarande. Därför jag började undra om det är mammans mjölk.

Jag tänker lite att jag måste stabilisera magarna innan jag börjar proppa i dem. Förutom ris, är det samma sak som med katter och hundar att torsk funkar? Funderar även på att smyga ner en klick smör till varje måltid. Blåbärssoppa kanske? Min mamma har blåbär i frysen, känns som att det är bättre att koka dem till en smörja än att köpa soppa som e full med socker?

Melissa V
0

allt kokt är väl det vänligaste för magar har jag lärt mig, lättsmält och enkelt att arbeta ut till kroppen.
Låter jättehemskt, och här håller vi alla tassar och tummar

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
0

Uscha, låter inte kul alls… Vi håller alla tummarna för att det INTE är megacolon… Hoppas bebisarna blir bra!

dyoxide
0

Sätter en tass här, önskar dig all lycka till som finns, usch så tråkigt när sånt här händer… Rynkar på näsan

Fridborg
0

#6 Tack så mycket! Jag känner mig som världens hemskaste person. Har säkert inte gjort något, men man klandrar alltid sig själv.

#7 Du råkar inte veta hur man fastställer megacolon?

hus-musen
0
Fjordell
0

http://www.ratfanclub.org/megacolon.html

Här finns också lite information + bilder.

hus-musen
0

Jo allt kokt är bra för små magar, allergivänlig välling, kokta morötter och ärtor, kokt kyckling med rapsolja mm. Kraftig mat som grädde mm kan skada magar som redan är upprörda.

Qui dormit, non peccat

dyoxide
0

Jag har mjölkfri äppelvälling hemma som jag ger tåttisarna ibland, särskilt Estrella som är lite dålig och Elsa som är snart 2,5 år gammal. Dom har lagt på sig jättefint, särskilt Elsa som gick från att vara en liten tunn tant till rätt så rejält mullig :) Den är VERKLIGEN en favorit här hemma och ett paket räcker hur länge som helst, dock använder jag lite extra pulver i så den blir lite tjockare, dom tycker det är godare så. Det rekommenderar jag verkligen.

Fridborg
1

Hmm. Många symptom stämmer, men inte magstorleken. Den kanske inte kommer direkt?

Något knas är det nu :(

Jag får fortsätta ge dem snäll mat och väga dem och se hur det går. Under tiden ska jag bara dö lite </3

Lancia
0

Låter inte troligt att hela kullen skulle få eventuella megacolonsyptom samtidigt, händer det så brukar det hända någon enstaka i kullen.

Kan du försöka ta bild på dom små?

Dom har antagligen tappat vikten pga diarrén där dom förlorar otroligt mycket vätska. Jag tror stödmatning är vad som måste till för dom får absolut inte förlora för mycket vätska. Och ju mindre mat dom får i sig, desto mindre energi har dom till att äta, det blir en ond cirkel.

Jag är långt ifrån någon expert på det här, men stödmatning måste in om dom tappar så mycket.

Fridborg
0

#15 Tack, och tack för till PM också.

De är i varje fall duktiga på att dricka och de får risvattnet också så de får i sig mer vätska.

Tyvärr har jag ingen kamera, förvisso webkamera, jag kan försöka ta en bild på en!

Fridborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr blir det inte bättre än såhär. Otto är i sämst skick så jag tänkte att jag tar honom.

diddiman
0

Vi håller tummar och tassar för er…

[Glimmersråttor]
0

Har de fått någon ny mat som de inte har fått tidigare och som de kanske inte tål?

Calypso & Nike
0

Håller tummar och tassar för er!

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Fridborg
0

#19 Nä det har varit pretty much samma hela tiden :/

Lancia
0

Några framsteg? Hur går det för dom små?

Fridborg
0

#22 De ser både piggare ut och verkar kunna behålla maten. Magarna börjar bli runda och fina och viktkurvan går uppåt, även om den inte går så snabbt som jag hade velat! De ligger nu på ca 55-60 gram så det är en stor förändring på ett par dagar, de låg väldigt lågt där ett tag.

Det jag inte förstår är deras tunna päls. Kanske bara är bebispäls? Den är tunn, yvig och man ser huden på magen, inte ryggen. Kanske bara är jag som är nojig pga allt som hänt.

Pga omständigheter kommer tjejerna och killarna inte säras på förrän imorgon kväll. Hoppas inte killarna hinner göra syrrorna dräktiga, men är inte risken mindre när de varit sjuka och så små? De diar dessutom FORTFARANDE :O

Lancia
0

Vad skönt att det går åt rätt håll! Gjorde du något speciellt? (Kan ju vara bra att veta ifall någon annan skulle hamna i liknande sits, så kan man evt testa samma sak)

Bebispäls har jag inger erfarenhet av, har aldrig haft kull själv. :|

Fridborg
0

#24 Nja, jag började koka precis allt de ska äta och gav dem mer av allt… Men man ska inte ropa hej, de va bättre ett tag och blev sen sämre igen.. :(

Melissa V
1

sålänge de går uppåt efter att ha gått neråt så är det ju ändå ett positivt tecken, allt är bättre än neråt och sen mer neråt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum