Kluven...
Hej allihopa!
Nu är de så att min Tilly har varit hos veterinären 2 ggn för att hon kissar blod.
Första gången så tog dem urinprov. Dock var de svårt att få henne kissa så dem fick ta prov från urinet på bordet, så dem kunde inte vara helt säkra på vad de var för fel på henne. Men dem misstänkte urinvägs inflammation. så hon fick baytril i 7dagar.
Detta hjälpte inte så jag åkte in och röngta henne för att se om de var livmodersinflammation men alla organ såg normala ut. Så misstänkte han att de kunde vara något virus från mysocoplasman som satt sig i urinblåsan eller någon del som har med kiss och göra (jag mins inte allt han sa). Så jag fick baytril i 10dar och vibranord i 14 dagar.
Men detta har inte hjälpt….
Nu vill dem att jag ska komma in med henne på ultraljud och urinprov.
Frågan är nu. Hon är lite mer än 1 ½ år och hon är pigg och allt som en frisk råtta är. Om man inte skulle sett att hon kissar rött så skulle man trott hon är frisk. Fin päls, fint humör, äter och kissar som en råtta ska och är frammåt och nyfiken.
Första gången kostade det ca 700kr andra gången 1300kr och nu vill dem ha 1500kr.
Vad ska man göra? Ska jag in med henne igen? Hur mkt pengar är de värt att lätta på en gammal tant? Sen när hon blir frisk kommer hon säkert få en tumör och så måste jag avliva henne.
Jag vill inte vara elak mot henne eller plåga henne men de måste finnas en gräns, eller??
det är så svårt… pengarna rullar så lätt iväg för de älskade små….
Vad tror du att dom skulle göra för henne? Om dom nu skulle hitta något som uppenbarligen inte svarar på antibiotika? Operation? Skulle hon klara det? Skulle du ha råd med det? Det är mycket att tänka på…
Lycka till i vilket fall, hoppas det går bra för er.

Jag hade för ett par år sedan en i övrigt kärnfrisk råtta som kissade rött, veterinärerna lyckades heller aldrig lista ut vad som var problemet, dom röntgade, ultraljudade, mediciberade och rubbet. Han verkade aldrig lida av detta utan blev väldigt gammal, anledningen till att han till slut fick somna in var pga andra ålderskrämpor än kissandet. (Inte för att det här inlägget över huvud taget är till någon hjälp för dig, men jag ville bara dela med mig av att jag varit med om något liknande)
Jag älskar henne så jag vill inte att hon ska lida. Men dem hittar ju inget fel på henne. Så nu känns de som att dem bara vill mjölka pengar. För om de var virus eller något borde ju de två omgångarna med antibiotika fått bort det. Och att operera på en råtta som nästan är 2år känns som onödiga pengar. Blir hon frisk kommer hon snart få en tumör eller något annat som råttor lätt får när dem blir runt 2år. Men är de elakt att låta henne vara och låta henne somna in när de blir illa? För som sagt hon beteersig och ser frisk ut. Vill henne de bästa men jag vill inte att veterinären ska mjölka pengar.
#3 Jag anser aldrig att det är direkt elakt mot ett djur att somna in på det sättet vi känner att det är.
Jag skulle hellre låta henne somna än att fortsätta åka fram och tillbaka till veterinären. Detta innebär ju inte bara fruktansvärda kostnader för dig utan också en hel del stress och är säkerligen inte roligt för henne. Är du dock säker på att hon inte känner smärta väger alternativet att ha kvar henne starkt i mina ögon.
Hoppas du får klarhet i detta svåra dilemma. Styrkekramar till dig.
Veterinären kände på henne en massa och han sa att hon verkar inte ha ont och alla organ ser ok ut. Och virus är de nog inte för de borde baytrilen och vibranoden fått bort. Jag lutar åt att ha kvar henne som hon är och om jag märker att hon inte vill kissa eller äter sämre eller något annat på hennes beteende så får jag ta det då. Och som ni skrev de är bara stress för henne att söva henne och köra fram och tillbaka till veterinär för röngten och ultraljud. För när hon fick lugnande in för röngten så märkte man vilken kämpe hon var och vägrade ge upp. Jag hoppas de är ett teken på en frisk råtta. Jag kan ha fel Jag var kluven om de var egoistiskt eller ej att ha kvar henne som hon är. Tack för alla era svar :)
Vem är det du har varit hos? Är det Daniel på Slöinge? I så fall är han ju väldigt bra på råttor, jag hade frågat honom rakt ut vad han tror de skulle kunna hitta, och vad det i sådana fall går att göra åt.
Jag skulle låta det vara så länge hon inte verkar lida. Pengar är inget som ramlar in bara för att man behöver dom. Och om hon skulle verka sämre senare så skulle jag ta det då. Så jag tycker att du gör helt rätt.

Vill bara informera om att antibiotika INTE tar virus, utan endast bakterier. Man kan aldrig medicinera bort ett virus.
#8 bra du skrev de. Jag skrev fel menade bakterie. #6 Japp de är Daniel jag går till. Han verkar vara bra, man märker de när man pratar med honom. Men nu är jag bara kluven vad han vill. För sist jag var där så viste han inte heller exakt eftersom vi inte hittade något fel. Men de var en sköterska som ringde mig och kollade hur de gått han skulle komma tillbaka till jobbet nu på måndag som jag förstod det och då skulle han återkomma. Så jag tänkte fråga er lite före så jag inte var ego att låta henne vara tills de är dax att lämna jorden. För 3700kr i veterinär kostnad för en råtta som är gammal och dem inte hittar fel på, känns lite saftigt.

#9, ibland blandar man ihop saker, så är det bara. :)
Om hon mår fint i övrigt ser jag ingen anledning till att ta bort henne, och om man ännu inte hittat något fel på henne, och antibiotika inte fungerat, så har jag svårt att tro att det kommer gå att göra något åt det om dom nu skulle hitta något när dom går vidare med undersökningarna. Det är ju inte direkt så att man transplanterar eventuella organ, och om det är något organ som tar stryk för att det är överkänsligt mot något födoämne, så lever en råtta så pass kort tid att en omläggning av kosten ändå skulle hjälpa föga för att förlänga livet.
Som någon skrev, djuret lider inte av att få somna in, men samtidigt anser jag att man inte ska behöva avliva ett levnadsglatt djur som mår bra. (Jag är säker på att du tar ditt ansvar som djurägare om hon skulle börja må dåligt. Var uppmärksam på minsta beteendeförändring)
När började hon förresten med att kissa rött? Hur länge har det pågått? Något speciellt som hände i samband med att det började?
Jag tror inte dem kommer hitta något fel på henne. Så jag låter nog henne leva så länge hon verkar frisk. Och så får jag hålla koll på henne ifall något blir sämre eller annorlunda. Absolut att jag tar mitt ansvar om hon mår sämre. Och jag har ändå försökt att hitta felet. Hon har väll kissat rött i 1 1/2 månad nu. Och under de månaderna har jag haft kontakt med veterinär. Tyckte inte något vat annorlunda, hon flyttadr hem till mig och var hos mig i några mån sen märkte jag röda droppar och sen såg jag att de var hon. Så tänkte jag urinvägsinflammation för jag har kakelgolv. För min mamma sa allt till mig att alla förskylningar och sånna sjukdommar som börjar med nedlylning kommer från kalla fötter. Tänkte att de kundr vara något sånt med henne oxå. Men dem borde väll tåla kalla golv? Dem är ju råttor. Men man märker att dem inte är så förtjusta i golvet och alltid håller sig på mattor. Har till och med lagt ut små ikea mattor på deras favvo ställen.
Lycka till med den lilla sötnosen!
Dock är tumör inget man måste avliva mot, min gammeltant Elsa fick en tumör i början av året när hon var mer än 1,5 år gammal och fick den utopererad, nu är hon nästan piggast och friskast i buren, och hon är ändå 2 år och några månader.
Om råttan mår bra och inte verkar ha ont så hade i alla fall jag låtit henne vara kvar tills jag märkt att hon inte mådde bra, eller tills hon inte orkade så att säga.
Daniel är jätteduktig på råttor, dock tycker jag när du pratar med honom, att du ska fråga om ni kunde testa en omgång Bactrim också, eftersom det är den antibiotikan som sägs vara mest verksam mot just urinvägsinfektioner och liknande.
Nä de är sant. Man behöver inte avliva dem pga tumör om man kan operera bort dem. Men de känns som att de tumörer mina fått alltid satt sig på fel ställe. Så de har alltid slutat med avlivning när de blivit för tungt för dem. Men dem flesta som svarat tycker nog att de är okey att låta henne leva men hålla stenkoll på henne. Då är jag inte dum iaf. Tack för all hjälp. Vet ni något mer så är de bara å tipsa. :)
Det du beskriver är precis som min råtta Daisy!
Däremot var min veterinär inte lika villig att undersöka så noggrant som din varit. Vi trodde livmoderinflammation och eftersom medicineringen inte hjälpte förberedde jag mig på avlivning inom kort. Nu efter x antal månader är läget helt oförändrat. Hon droppar blod men är fortfarande pigg och äter bra etc. Har också känt mig som en "dålig" djurägare som låter henne leva trots sin sjukdom men det är inte så lätt när djuret inte synbart mår dåligt. Hoppas hon blir bättre på något mirakulöst sätt:)