råtta som biter
Har en råtta på ca 6månader. Köpte henne för 2 månader sedan och då hade hon suttit ensam i 2 månader. I början bet hon i buren, men det har blivit något bättre.
Men igår hade vi henne ute vilket vi har varje dag och hon myste med oss och mina barn. Barnen (7 och 5) är alltid väldigt försiktiga och väntar tills råttan kommer till dem och de lyfter dem inte.
Helt plötsligt gick hon förbi min son som satt still och gjorde inget och bet honom rejält i benet så det börajde blöda ordentligt ca 10min rann det.
Vad ska jag göra? Vill ju inte ha en råtta som bits så och speciellt när man inte gör något. Hon är som vanligt, äter bra och funkar bra med de andra råttorna. Visade inga tecken på att hon skulle bita.
Tacksam för svar. Sonen är jätterädd för henne nu. Var hans favoritråtta innan
Jag är ju rätt så hård när det gäller bitande råttor..de får åka till råtthimlen..men, er hona har nog inte haft det så lätt i livet? Är hon en zooråtta från början? Varför fick hon sitta ensam 2 mån hos förra ägaren? Kan vara så att hon är osäker med människor och helt enkelt behöver mer tid på sig. Låt henne vara kvar i buren, ge henne inte fler chanser att behöva/kunna bita.
Hoppas du får fler svar från några som är kunniga på problemråttor.
steg ett är ju att lista ut varför hon biter, sedan arbeta där ifrån. med en stor dos tålamod. det svåra är ju när hon biter så hårt, om de inte biter hål så är det lättare att träna dem… jag är dock inte så erfaren heller :/
lycka till iaf!
Hon är från en djuraffär. Köpte henne då jag såg henne sitta ensam och tyckte synd om henne.
Hon är annorlunda mot hur de andra är och hon försvarar sin bur, men det hade börjat gå bättre och hon har tidigare aldrig bitit utanför buren utan alltid varit jättegosig och man har fått lyfta henne etc.
Känns tråkigt. Vill ju inte ta bort henne då hon fungerar bra med de andra råttorna, tycker dock även synd om henne om hon inte ska kunna gå ut mer heller för rädsla att hon ska bita.
Vet inte vda jag ska göra.
Någon som har bra råd om vad jag ska göra??
sök runt lite på sajten, undersök om hon kan ha ont någonstans. försök lista ut om hon biter för att hon är rädd, har ont eller bara är aggressiv. när du vet det så är det lättare att veta hur man ska bli av med det.
men som sagt, sök runt, det finns många trådar där medlemmar beskriver hur råttan beter sig, och sedan hur det lösts sig. :)
Hon verkar inte ha ont för hon är som hon har varit hela tiden. Tidigare har jag alltid trott att hon bitit i buren för att det är hennes revir och för att hon är rädd, men utanför har hon alltid varit jättelugn och mysig.
Som sagt var sist bet hon utan någon som helst anledning då min son och även vi andra satt helt still och helt plötsligt går hon förbi hans ben och bara hugger ett rejält sår. Ser fortfarande efter 2 dagar 2 stora bitmärken på hans ben.
Har sökt runt lite på sakten och där skriver många att de skulle avliva en råtta som bits så. Vet varken ut eller in.
Hon är oftast väldig gullig, går jättebra ihop med de andra, är frisk och kry, men man kan inte lita helt hundra på henne.
Hon är ju bara 6 månader så det gör ju det värre.
Snälla någon med förslag och tips eller med samma erfarenhet. Hur har ni gjort?
Jag har en bitande råtta, men han ska få åka hem till sin uppfödare då han trivs där mycket bättre än hemma hos mig av nån anledning.
Jag gjorde följande -
Om han bet mig, så ryggade jag inte undan eller drog tillbaka handen.Utan jag 'PSSH'ade och lade honom på rygg
Kort därefter så började det minska drastiskt , och han slutade helt till slut.
Men nu har han börjat igen, och tror vi har nån form av personlighets krash. var hemma hos uppfödaren under en utställning och där var han kolugn och myste till och med i mina armar ( blev massor med fotpill ). Men här så funkar det inte, underligt nog. Har ibland försökt tänka på vad som kan ha gett honom denna syn på mig här, har jag skadat honom på nåt sätt utan att veta om det? osv.
Det du måste göra är väl att sätta upp en tidsram, och om hon inte visar förbättring under den tiden så bör du nog ta bort henne. Nu har hon ju inte turen att komma från en uppfödare så du kan inte se om det är personlighets knas mellan er som jag kan.
inte för att vara elak eller så, men detta kan vara nåt att tänka på när ens hjärta gör ont att se en ensam råtta i en djuraffär. Stressen etc den har genomlidit fram till dess kan skada råttan psykiskt vilket kan ge problem när du tar hem den, tyvärr är ofta djuraffärs djur lite som att spela roulette. Man vet inte om man kammar hem en vinst eller en nit.
Lycka till och hoppas det löser sig till det bättre för er!
#8 Tack för ditt tips.
hur lång tid kan vara rimligt att ge henne för att man ska kunna se förbättring?
hmm, kanske två till tre veckor? tycker råttor är snabba på lära sig. sedan känner du nog själv med när du inte tror att det kommer bli någon mer skillnad