Sur och ledsen!
Hade pojkarna ute på soffan, när Frank helt plötsligt attackerade min pojkväns arm och bet honom flera gånger. Jag flyttade först på honom en bra bit därifrån och fy-ade honom ordentligt för att kunna sätta ner datorn och sätta in honom i buren igen, men då sprang han tillbaks till Victor och bet honom igen, lika illa. Han verkligen attackerade honom! Först nafsade han honom visst lite i händerna också (inget jag märkte då jag var i min egen lilla värld
) och då hade han lyft bort honom men han hade kommit tillbaks och nafsat på andra handen. Frank har ALDRIG bitit någon innan och heller aldrig visat tendens på aggressivitet… Usch, blev så sur på honom och ledsen, vad har hänt med min lilla goseråtta?
Nån som vet vad detta kan bero på? Eller är det bara hormoner? 
Nedan: bild på min pojkväns arm ett litet tag efter, det har redan börjat svullna upp…
Det där låter väldigt mycket som min Valter just nu. Hur gammal är Frank?
#1 Frank är ungefär 6-7 månader gammal
Sådär började en av mina råttor bete sig, sedan började han ge sig på sin bror pckså och blev till slut ohanterbar då han plötsligt kunde attackera helt utan anledning. Så jag och uppfödaren beslöt att avliva honom.
Franks kulor sitter löst för tillfället…
If you fight love, you're always a loser
Hade en liknande situation med en råtta från förr. Dock märkte vi att det som triggade honom var att bli avvisad, då han kom fram och man flyttade honom eller "schuvade" bort honom, det gjorde honom riktigt tjurig och hände de fler gånger att man gjorde det så gick han till angrepp
Botades lätt med att antingen så lät man honom klättra eller så tog man och lyfte upp honom en stund och klappade lite innan man satte honom så lång bort armen räckte, då tog han de inte lika personligt tydligen
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#3 Hoppas det inte behöver gå så långt
usch så synd
#5 Hmm, kanske är därför, han har ju aldrig bitits när man kelat med honom eller haft honom i knät, får hoppas det går över och får prova klappa honom innan jag sätter undan honom , tack :)

Men usch då…. Verkar vara mycket problem med aggressivitet hos hannar just nu! Hoppas inte mina pojkar faller för grupptryck och börjar med detta också (gömmer datorn med RIF-sidan på för dem).
Nej, men seriöst. Vad tråkigt. :( Hoppas det är en engångsgrej eller att det reder upp sig på något sätt. Man ska ju inte behöva bli attackerad av sin råtta!
#7 Hoppas verkligen jag också! Jättetråkigt, verkligen, har aldrig blivit biten av honom eller hans bror innan ju :/ Kan ju som sagt vara det att han kände sig undanskuffad eller nåt och därför han bet till, eller att Victor kanske gjorde nåt som Frank uppfattade som utmanande.
För övrigt har Frank uppfört sig väldigt bra nu efter incidenten, hoppas det håller i sig - för alltid!
hoppas det håller i sig att han uppför sig.
Är ju bara hålla en extra uppmärksam blick när ni umgås med honom och ifall de skulle ske igen så se varför. Men håller alla tummar han bara hade en pms skit dag :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har haft en råtta jav valde att avliva pga sådant beteende.
Han sprang rakt fram till mig och bet mig bara.
Jag låg i soffan och läste medans han och hans bror sprang på golvet i mitt rum. Sedan kom han upp i soffan, gick raka vägen fram och bet mig i armen. Ingen förvarning, inget.
Nu när du vet om att han gör detta. Granska honom extra för att försöka förstå vad som händer. En råtta som attackerar utan anledning eller förvarning är oftast ingen frisk råtta.
Om du kan hitta varför, försöka avvärja beteendet kan du sätta stop, annars är det väldigt svårt.
Om din pojkvän inte tagit stelkampsspruta på 10 år bör han uppsöka läkarvård för att få en ny. Råttornas saliv är inte så hälsosamt men ofarligt så länge stelkrampssprutan är i kraft. Dock är människors saliv värre.. Om man nu skall tänka efter ;)
#9 Tack! :) Ja vi får hoppas på det! Han är hur snäll och gosig som helst annars ju.
#10 Usch så synd :( Mjo, ska hålla extra koll på honom nu och om han skulle nafsa så ska jag försöka klappa honom och sen sätta undan honom för att se om han kanske kände sig undanskuffad :) Tror att han har tagit stelkramp för mindre än 10 år sen, men kan fråga för säkerhets skull. Tack så mycket!

Rätt bra att hålla stelkrampssprutor i skick rent allmänt. Stelkrampssmitta finns nästan överallt (t.ex. i jord!). Mycket konstigt att man inte vaccinerar vart 10e år som standard i Sverige, men man KAN faktiskt vaccinera sig ändå - bara att uppsöka vaccinationstjänst. Påminner mig om att jag faktiskt borde uppdatera min stelkrampsspruta själv också… ehm… Jag är bra på att påminna andra men är himla glömsk själv. ;)
Om man har fått alla vaccinationer enligt standardprogrammet inklusive den i fjärde klass, så håller skyddet i tio år.
Tar man en ny stelkrampsspruta håller det skyddet i 30 år.
If you fight love, you're always a loser