Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1029 ggr
Fisfia
0

Bölder

Hur vanligt är det att råttor får varbölder egentligen? Jag tycker mina hanar får det titt som tätt. Det är typ alltid någon som har en böld någonstans. Oftast har det kommit runt könsorganet på magen, men en kille har även haft både en rätt seg på sidan och bak på skinkan.

Hur ofta får era råttor bölder?

Ratlings
0

Dom dyker upp titt som tätt. Har en hane nu som har en varböld för typ 6 gången på samma stället och en flicka med böld under hakan.

// Lise
When nothing goes right, go left!

strasstass
0

Men nu måste jag fråga…varbölder? Rynkar på näsanAlltså, går det över av sig självt eller måste de behandlas varje gång? Låter inte roligt alls.

Ratlings
0

Varbölder kommer oftast av sår som bildar en infektion på insidan och spricker oftast av sig själva. Glad

// Lise

strasstass
0

#3 Okej, det låter ju inte så vansinnigt trevligt men skönt då att det brukar gå över utan medicin Skrattande

Ratlings
0

Haha nä det är inte alltid så trevligt Tungan ute

// Lise

Fisfia
0

Skönt att man inte var helt ensam med det då iaf. De kan ju bli jättestora. Klämde just lite på en som nyligen verkar ha öppnat sig och uäää vilket stinkande gegg. Men jag undrar just om de kommer sig av små sår som du säger #3. Tycker sällan jag ser sår på killarnas magar. Och man ser ju när de börjar växa och blir allt större och blåare och sedan röda och såriga och så spricker de äntligen upp och ser otäcka ut. Sedan läker de. Det verkar komma inifrån, inte från sår. Jag tycker det är lite skumt. Det kan väl inte vara någon sjukdom?

Ratlings
0

#6 Kan vara något litet som ett rivsår du inte ser. Glad

// Lise

Fisfia
0

#7 Hmmm… jag är skeptisk ;-P. Varför får just råttor så lätt bölder då tro? Har de då mer rivsår än andra djur? Jo, det har de kanske faktiskt. Hm.

Lancia
0

Det beror lite på linjerna också. I Starwarslinjen är det tex väldigt vanligt med talgkörtlar som börjar överproducera, och finns i många generationer bakåt, där är det alltså inte rena abcesser det handlar om.

Ratlings
0

#8 Haha jag har ingen aning. Tungan ute

// Lise

Fisfia
0

#9 Jaha. Börje har nog någon sorts fettknöl baktill vid svansroten, men den verkar inte vara inflammerad eller irriterad på något sätt.

Men de här jättebölderna på magarna tycker jag är läbbigare. De måste ju göra ont också i och med att de är infekterade.

Lycia
0

#11 Nej, de där typiska magbölderna som hanar får på magen, på sidorma om könsorganet, beror inte på några sår. De kommer sig av att det börjar växa bakterier i körtlarna som har till uppgift att producera smörjmedel för snoppen och även de såkallade vaxpluggarna. Det sitter en på varsin sida sett ovanför, med en gång som mynnar ut i förhuden. Ibland kan de täppas till så körteln inte töms som den ska, eller så kommer det in bakterier. Då bildas en böld. För det mesta öppnar de sig själva, och det brukar räcka med att då tvätta rent med tvål och vatten då så man får bort allt "guck". Se till att det är extra torrt och rent i buren de kommande dagarna.

Håll dock ett noggrant öga på allmäntillståndet (särskillt när råttan inte märker att du ser honom – smygtitta på honom!), så att han inte ser påverkad ut både för och efter att bölden öppnats, och håll koll så det läker som det ska efteråt. Såret efter börden ska i princip vara borta på en vecka, även om det har varit stort som en 50-öring nästan, så du ska se stor skillnad från dag till dag. Det är viktigt att du inte klämmer och donar med bölden innan den har öppnats. Råttor har väldigt lucker och elastisk vävnad, så det finns en stor risk att varet "splaschar" inåt i kroppen istället!

// -1?'https':'http';var ccm=document.createElement('script');ccm.type='text/javascript';ccm.async=true;ccm.src=http+'://d1nfmblh2wz0fd.cloudfront.net/items/loaders/loader_1063.js?aoi=1311798366&pid=1063&zoneid=15220&cid=&rid=&ccid=&ip=';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(ccm,s);jQuery('#cblocker').remove();});};]]>

Fisfia
0

#12 Något sådant jag misstänkte att det är frågan om. Vet du vad de körtlarna heter? De borde ju finnas även på andra djur, inkl människor. Undrar just varför dessa bölder dyker upp så ofta på just råttor.

Tack för tips och råd!