Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1241 ggr
Zolah
3

[OT] Varför!

Blir så irriterad på idioter, hittade en youtube film som av nån anledning dök upp bland massor med söta bilder på katter . Där en person filmar nåt som ser ut som en baby råtta men är troligen en mus… som kämpar för sitt liv medans katten leker med den, och till sist plockar upp den och går ur bild.

Varför filma det? bara sjukt! Hellre att man plockar upp den och avlivar den med en smäll mot nacken är att låta stackarn bli ett nöje för katt och ägare.

Många argumenterar om detta att det är en del av den naturliga gången, rovdjur tar mindre djur etc. Skulle väl vilja påstå att det är en rätt underlig natur isådanafall :/

Om det hade varit en strykar katt och en hund skulle sagan se anorlunda ut, visst strykar katter kan också bli ren ohyra om dom får göra precis som dom vill ( blir alla djur anser jag ) men då blir det en helt annan grej, för det är ju olika värde på djur och djur.

Nä, ni får ursäkta men jag kände att jag behövde ventilera detta. blev så förbannad, hade ju varit hur lätt som helst att skopa upp stackarn och kasta ut honom :/

• idiot ! why nobody helps the rat ?!

• OMG, instinct! Have you seen Tom & Jerry? These things happens all the time. Get over it.

• lol you compare T and J with this? and, whats the specific instinct that the human had when filming this and then distributed it?

Youre rigth happens all the time, so does poverty, famine and death. we should just all accept it because it happens everywhere. and its just nature taking its course. just like in celebrity death match or happy tree friends.

Jag blev lite spydig på slutet :P

För dom som känner att dom vill se idiotskapet så kan dom klicka här men jag tycker inte att man ska kolla om man inte tål se sådant, man ser dock inte musen/råttan dö men bli upplockad av katten.

darkness
0

Känner igen det men vågar inte se :( blir så ledsenoch frustrerad. Det är hemskt!

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

elektra1
0

Usch. Har katter. Som numera är innekatter. Men jag är sån som inte kan se grannkatter ta råttor eller fåglar. Försöker rädda dem från kattens lek. Och har lyckats många gånger. Förstår inte människor som kan filma å bara låta vara.

Jinaum
1

Grejen är ju den att det är naturligt för katter. Katter finner jag elaka djävlar när det gäller jakt. Då de är ett av få djur osm leker med sin föda innan.
Hade en hankatt som var såpass lat att han dränkte sina offer. 

DOCK är det osmakligt att människan filmar och lägger ut det på youtube. Vilket också gör den lovlig att flagga. Fattar inte behovet eller nöjet i att filma en sådan sak.

Denna kommentar har tagits bort.
Zolah
2

Det är ju inte katten jag reagerar mot, utan som sagt personen bakom kameran.

deeremf
1

Intressant hur regler gällande jakt och infånging cirklar runt att djuret i fråga ska dö momentalt utan att lida eller fångas friskt så man kan sätta lös det utan problem, borde det inte också gälla om man har husdjur som jagar?

Vet inte om folk vet det men i Nya Zeeland hittade man en fågel som inte kunde flyga, de hann inte undersöka den innan alla var utplånade av en katt som hade sprungit runt och dödat enkla byten.(QI fakta)

deeremf
0
  • It's a mouse.. And why is the idea that it might have fallen IN the pot not an option? Every house has a mouse here or there. It's kind of heartless to let it struggle in the pot, isn't it. Poor thing looks exhausted. To then let your cat play with the tired and scared beast, that's just sad. Foodchain or not, this much cruelty was uncalled for. I'd rather see you kill it right away than let a cat play with it while it can't flee untill it's mortally wounded and dies. Glad it's free now, sicko.

Yaemyn 15 timmar sedan 24

• Yes, a cat killing a mouse is wrong but the US and UK killing thousands of innocent people is fine.

Den där kommentaren fick mig att skratta lite, har ju absolut inget med videon att göra.

Videon i sig fick mig inte på något glatt humör, stackars musen, kämpar och sliter för att inte åka ner i vattnet men vet att katten står där och väntar.

Den vet ju inte vart den ska ta vägen.

Pétit
0

Uchs! Så hemskt! Kunde inte titta klart på filmen. Stackars mus/råtta! Kämpar för att komma upp ur vattnet och där uppe är det en katt som tar en. :'( Så hemskt!! Den lilla sötplutten… :(

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

orats
0

Vad sjuka människor det finns! Den där personen verkar inte helt frisk!! #7 Ja eller hur, inget med saken att göra :P konstig kommentar

pellepojken
1

Har sett den filmen tidigare. Tror att det är en råttunge. Det har alltid o kommer alltid finnas människor som tycker om o njuter av att se djur lida i sin förtvivlan, tyvärr.  Fy fan för dessa kräk.

Pétit
0
#10  Jag tror också att det är en råttunge. Är väldigt likt en.

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

ceccie
0

#11# jag tycker också att det ser ut som en rått unge

Nomad
1

de är därför jag inte gillar katter. Såg en katt tortera en näbbmus som skrek förskräckligt. Näbbmös blir giftiga när dem dör så katten kunde inte äta upp den men roade sig med att sticka klorna i den. Tills vi tog ifrån den och bröt nacken på den så att den skulle sluta lida. Man vet att de är naturen men i mina ögon är naturen att rovdjuret ska äta sitt byte inte få den att skrika för sin underhållning. Och absolut inte filma det! Brist på moral från människans håll tycker jag. Man ska veta mer än så men så har ju amerikansk tv för vana att visa verkligt grovt våld. 

Monkey see, monkey do… 

(absolut inget illa menat mot alla kattälskare där ute. Tycker om dem som personligheter men inte riktigt deras instinkter)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

mikeiko
4

Sjukt, verkligen sjukt. Ge videon tummen ner och främst, flagga videon som olämplig, klicka i "våldsamt eller frånstötande innehåll" och sen "djurplågeri" och skicka!

Aztrya
0

Tro inte att jag tycker detta är en video som alls är lämplig eller att jag tycker detta varit bra på något sätt, tänkte dock bara påpeka att dom förklarar i beskrivningen av videon varför dom filmat, och att dom faktiskt släppte ut den levande.

Sen är det hemskt, ja. Men jag tror jag hade blivit rätt rädd/Shockad om en vildråtta plötsligt simmade i min toalätt jag med. (Vildråttor får gärna hålla sig på avstånd från mig. ;) )

deeremf
0

#15 Tycker det han har skrivit låter mer som en ursäkt varför än snarare en ordentlig grund, särskilt eftersom h*n också skriver in saker som get a life osv.

Svårt att ta någon som skriver på det viset säriöst.

pellepojken
0

# 15  För mig låter det mycket underligt att en sådan ung råtta tagit sig ner eller upp till toaletten. Var den inte svart. Borde varit brun såvida det inte var en svartråtta. Nää, verkar lite konstigt det där.

deeremf
0

#17 kan ju ha varit brun men sett svart ut pga vattnet

pellepojken
0

# 18  Njää, får inte ihop det till det.

sarakaka
2

URS! ARG SARA! >:C
Gav tummen ner och flaggade som djurplågeri!

Zolah
1
  • I was sarcastic about T&J (I though that was pretty obvious) (Oh, It wasn't for you? I'm not surprised at all)

Look,

*Rats carry diseases.

*Homeowner was horrified (read his comments, please)

*Homeowner had a cat

*Cats instinctively hunt.

Tah-Dah!

• No, im enept of understanding sarcasm. thus i think real life is like celeb deathmatch?

* Any animal living in disease carried areas have diseases. Humans too

* Homeowner doesnt seem to horrified, judging on camera or text

* Homeowner had a cat, good observation, take a cookie

* Yeah, and apparently you havnt understood the part of cruelty was applied to the person holding the camera. Since, atleast what I know cats dont have thumbs etc so they are able to hold a cam.

Alltså, visst skulle man vara förvånad. Men inte shockad direkt, jag vet vad som kan dyka upp, osv. Även innan jag skaffade tamråttor så visste jag det. Men att agera genom att dokumentera det hela , sedan så släppte dom ju inte ut den direkt. utan allt som stog var att den levde fortfarande efter 30minuter, och att katten bara lekte runt med den ( vilket kan innebära att det var skadad etc ).

Visst man kan dokumentera för att visa anticimex, men.. detta blev snarare en morbid 'humor film'.Det är inget naturligt med det hela, tanke på miljö och omständigheter.

Om det hade bara varit en film där dom visar råttan i toaletten, och sedan fixat bort den på ett annat sätt hade jag inte klagat. Ej heller om det hade varit något utomhus, som kanske bara av strike of luck hade blivit filmat. Men det är ju varken eller, enda den filmen gör just nu är att vara frånstötande och i mina ögon visa en grym sida av 'mänsklig nyfikenhet'.

--------------------------------------------

Sedan på en annan allmän not, om vi bedömmer att det är en råtta. Så ser det ju verkligen inte ut som en vuxenråtta utan snarare en unge, typ runt ' leverans klar' om jag ska jämföra med dom jag har haft. Har aldrig hört talas om att så unga råttor klättrar genom vattenlås osv, klarar dom hålla andan osv så pass bra som en vuxen färdigutvecklad råtta? Detta är väl mer en fundering från min sida.

Som andra nämnt är det väl mer troligt att den kommit in andra hållet i sådanafall, eller rent av fått hjälp att komma dit från antingen katt eller människa.

Pétit
0

#21 Precis så tänkte jag. Det ser ut som en "leveransklar" råtta.

Hallonblad
0

Har nu inte själv tittat på videon då jag är mycket känslig mot sånt, eller ens orkat läsa allt folk har skrivit men ville ändå bara nämna ett par saker. :)

1. Katten gör inget fel. Säger inte att ni som inte gillar atter måste börja gilla dem, absolut inte! Men ville bara rätta er lite på en punkt.

Hela påståendet att "katter leker med sitt byte" är falskt - något nog varenda kattmänniska kan intyga. "Leken" är i verkligeheten en övning i jakt, samt en utvärdering av kattens egna jaktegenskaper. Katten gör det med andra ord för att bli bättre på att jaga, vilket är varför man nästan aldrig se äldre katter göra så, utan bara ynglingar som fortfarande jobbar aktivt för att bli bättre på jakt.

Är det ett stort/svårfällt byta kan katten även göra det för att trötta ut bytet för att minimera risken för skador på katten själv när det dödande bettet faller.

2. Någon skrev något om en näbbmus lite längre upp, och att katten var så grym som dödade den fast den inte skulle kunna äta den sedan.

Katten är inte grym. För det första tror jag inte att katten vet att näbbmusen kommer bli oätlig, det är något den inser först när näbbmusen är död. För det andra är katten ett rovdjur, och du kan applicera samma instinkter på den som på en räv i ett hönshus eller en varg i en fårhage. Näbbmusen kittlar kattens jaktinstinker, och katten dödar näbbmusen vare sig den är hungrig eller ej. En räv i ett hönshus jagar och dödar höns tills dess att ingen fågel rör sig längre och retar jaktinstinkterna räven har, vilket ofta resulterar i att alla hönsen dödas, fast bara en av dem äts. Gör det räven grym? Nej. Men det gör den till en naturlig jägare.

3. Att ta ifrån katten ett byte är knappast schysst. Okej om katten jagar din tama mus eller råtta - jag hade blivit hysterisk. Men om den jagar ett vilt djur ute? Leave the cat alone! Det är knappast någon annans business vad katten gör på sin utetid. Sorgligt att hitta långa, fluffiga ekorrsvansar och veta att det var ens egen katt som åt resten av ekorren - ja, men om man tycker det är så hemskt får man antingen låta bli att ha katt eller hålla den inne. Och låt framför allt bli att ta bytet från någon annans katt! Stör ni er på det får ni väl säga till kattens ägare att katten inte får lov att jaga på er tomt. Ägaren har enligt lag skyldighet att katten inte gör det då.

4. Vilken vidrig människa får för sig att filma en katt jaga och sedan posta filmen på youtube? Det är bara fel… Finns faktiskt små barn som browsar youtube. Tror knappast det är lämpligt för små barn att titta på. :/ Det är så man nästan ger upp hoppet om folk, ibland.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

orats
0

Vid detta läge skulle jag ta iväg katten direkt . Även om "bytet" inte var tam, den är ju iallafall i huset. Stackars råttan! ;P

Zolah
0

#22 mhm

vill inte vara taskig, men om du inte orkar kolla vad vi har skrivit om hur kan du då delta i diskussionen? det jag försökt understryka är att jag tycker ägaren är grym, och att allt prat att det är naturligt inte riktigt passar in då detta sker inne i en toalett etc. ( kort vi har igentligen samma åsikt :) )

och jag vet att katter inte 'leker' utan att det är snarare övning på jakt, men det blir ändå en form av lek. Då det inte finns nåt behov av att äta bytet just då, utan bara görs för att 'öva' ( all lek är väl igentligen en form av träning oavsett djur? )

Hallonblad
0

#24 Ta bort katten från platsen innan jakten påbörjats är en helt annan sak än att ta ifrån katten bytet när jakten redan är igång. :) Reagerade mest på #2 som "räddat" djur från "kattens lek" flera gånger. Prata med grannen då, istället, så får hen sköta sin katt själv.

#25 Ser inte riktigt vad du menar, "skrivit om"? Det jag läste var det jag svarade på (eller menar du på att jag inte tittat på videon?), men var det något jag skrev som inte passade in får du gärna rätta mig.

Anyway! :)

Att det sker på en toalett gör inte kattens reaktion mindre naturlig, så det argumentet kommer du inte långt med.

Att vi är överrens om att det grymma i situationen är att incidenten filmas och läggs ut på internet har ju varit ganska självklart hela tiden? Eller formulerade jag mig otydligt någonstans?

Vidare håller jag fortfarande inte med om att man kan kalla det "lek". Nu finns det ju ingen allmänt godkänd definition av "lek" (så vitt jag vet, i varje fall), så jag antar att du kan kalla det det om du vill, och jag kan väl inte egentligen peka finger och säga att du har fel, men begreppet "lek" för mig är något helt annat än "träning" eller "övning", vilket är det katten ägnar sig åt. Så något medhåll från mitt håll kommer du inte att få, i det påståendet.

Nej, det är sent och jag är trött och förvirrad i vad det är du försöker säga. Jag ska nog gå och lägga mig nu, så kan jag läsa om det imorgon när jag är kapabel nog att förstå svenska igen. xD Känns som att jag missat någon poäng du gjorde. Just nu ligger nog min IQ närmare 10, så jag har nog inget större hopp om att fatta vad det var för poäng. xD

God natt!

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Zolah
1

# 24

Tolkade - Har nu inte själv tittat på videon då jag är mycket känslig mot sånt, eller ens orkat läsa allt folk har skrivit men ville ändå bara nämna ett par saker. :)-

som att du inte hade läst tråden, eller vad vi hittils pratat om. Men du kanske menade kommentarerna PÅ youtube sidan?

Att det sker på en toalett gör inte kattens reaktion mindre naturlig, så det argumentet kommer du inte långt med.

Argumentet var inte kattens beteende och natur, utan situationen. Uff, hur förklara? Det som jag inte anser är naturligt är att det inte sker utan mänsklig inblandning. Måste grunna på hur jag ska formulera det där :/

kommer kopiera från wikipedia angående lek, som jag tycker beskriver rätt ok hur jag anser lek är.

Inte bara människor leker, många högre ryggradsdjur uppvisar lekbeteenden bland ungar. Lejon och vargar exempelvis uppvisar både sociala lekar och jaktlekar. Dessa lekar är till för att djuret ska kunna utveckla sina färdigheter inom jakt och de sociala band som håller flocken samman.

Eftersom katten inte åt upp djuret för att det behovet fanns så tycker jag det är en lek, har inget i att jag tror katten leker för den finner behag att plåga ett annat djur .

Förstår inte varför vissa saker igentligen diskuteras då du verkar förstå vad jag menar, men att du bara inte håller med på definationen av ord etc?

Gör du så, sov gott och ha skojs drömmar :) *vinkar*

deeremf
3

#27 Bara för att vara lite petnoga, det är inte många situationer idag som inte blir skapade på grund av människans inflytande, ta tex att det finns råttor i hem på det viset, hade inte funnits hade människan inte brett ut sig som de har.

Men menar inte att du har fel men ordet natrurlig är lite smått fel att dra igång idag.

Vi pressar djuren på oss själva sen skriker vi och gapar när de kommer in i våra hus.

Grattis människan, grattis